جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سرمایه‌گذاری در بیت کوین؛ سود آور یا پر نوسان و غیر‌ قانونی؟

24 خرداد 1401
سرمایه‌گذاری در بیت کوین؛ سود آور یا پر نوسان و غیر‌ قانونی؟

به گزارش بانک اول، با سقوط شاخص بورس و کاهش قیمت ارز در کشور، سرمایه گذاری ها در این بازارها نیز کاهش یافته و مردم پول های خود را از بازار بورس، طلا و ارز بیرون کشیده اند. البته این تجربه در کشور ما وجود دارد که در یک مقطع زمانی مردم بدون مطالعه به بازاری روی آورده و همه سرمایه خود را به این بازار سرازیر می کنند و پس از مدتی متضرر می شوند.

همه بازار های مالی در سراسر دنیا، یک دوره صعود و نزول دارند. اما در کشور ما مردم تصور می کنند که بازار های مالی نزول ندارند و با خیال راحت و بدون اطلاع و تحقیق وارد یک بازار می شوند که در نهایت سرمایه خود را از دست می دهند.

 

ریسک ورود به بازار رمز ارزها 

محمد ارباب افضلی کارشناس ارشد اقتصادی و بازار ارز در گفت و گو با  خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارز دیجیتال اظهار کرد: این بازار برای کشور ما، بازاری نوظهور بوده که همچنان بسیاری از افراد در خصوص آن اطلاعات کافی ندارند. در حال حاضر طیف وسیعی از ارزهای دیجیتال وجود دارد که برخی در حال گسترش هستند و برخی دیگر از چرخه خارج می شوند.

افضلی ادامه داد:  ارزهای دیجیتال، دارای ماهیتی نوسانی هستند و ماهیت نوسانی برای دارایی ها توام با ریسک است. البته باید در نظر گرفت که همه بازارها دارای ریسک هستند اما ارزهای دیجیتال  نوسانات چند برابری نسبت به سایر بازارها دارند؛ بنابراین برای ورود و سرمایه گذاری در این بازارها باید احتیاط کرد. نیاز است سرمایه گذاران ابتدا میزان ریسک پذیری خود را بیازمایند و سپس اقدام  به سرمایه گذاری در این  بازار کنند.

وی گفت: حدود ۵ تا ۶ سالی می‌شود که نهاد‌های بخش خصوصی و برخی موسسات در حوزه مبادلات و اطلاع رسانی در این خصوص فعال شده اند. حدود ۹۰ درصد از بستر معاملات این گونه ارز‌ها در کشور‌های خارجی وجود دارد و ما در تولید آن نقشی نداریم از این رو مبادلات این ارز‌های دیجیتال موجب وابستگی کشور به سایر کشورها می‌شود.

افضلی بیان کرد: از آنجایی که بسیاری از مقامات سیاست گذاری مالی در جهان مانند " FATF " ، ایران را کشوری با ریسک بالا معرفی کرده اند, بسیاری از موسسات فعال در زمینه  ارزهای دیجیتال، به ارائه خدمات برای ایرانیان، سر باز می زنند. از این رو ایرانیان با آدرس های جعلی و میان بُرهای مختلف  اقدام به استفاده از این خدمات می کنند؛ همین مسئله ریسک مبادلات ارزهای دیجیتال را افزایش می دهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به طور مثال چندی پیش، چند صرافی چینی، حساب های بسیاری از کاربران ایرانیان را مسدود کردند  و در حال حاضر ایرانی ها، به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند اما اطلاع ندارند که سرمایه آن ها برگشت ناپذیر است. ریسک مبادلاتی برای سرمایه گذاری کاربران ایرانی بالاست و بعید می دانم حجم قابل توجهی از سرمایه های ایرانی از کشور خارج شود.

 

ایران زیر ساخت های لازم برای مبادله ارزهای دیجیتال را دارد؟

وی بیان کرد: کشور های دیگر در حال مهیا کردن زیر ساخت های شناسایی لازم برای مبادله ارزهای دیجیتال هستند. کشور ماهم از این قائده مستثنی نیست  و تلاش های دولت و بانک مرکزی برای توان بخشی به بازار ارزهای دیجیتال یا رمز ارزها در بلند مدت، موجب شفافیت در  بسترهای معاملاتی می شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:  در حال حاضر بسیاری از  فعالان نسبت به  ایجاد صرافی ها و شبکه های آنلاین این رمز ارزها اقدام کرده‌اند و بسیاری از خرید و فروش ها در داخل کشور انجام می شود. همچنین این صرافی ها درگاه های پرداخت در داخل ایران دارند. البته این مسئله در فضایی رخ می دهد که نهادهای سیاست گذاری، سکوت اختیار کرده‌اند.

 

در صورت شکست در بازار ارزهای دیجیتال، پول افراد باز می گردد؟

وی بیان کرد: نیمه  اول امسال مردم به واسطه پشتیبانی دولت از بورس، اشتیاق فراوانی برای مبادلات در بورس پیدا کردند اما طولی نکشید که بازار سرمایه  با شکست مواجه شد. شکست اصلی را کسانی خوردند که بدون آگاهی وارد بازار بورس شدند. بازار بورس در ایران ریال به ریال بود؛ به طوری که  مردم کد بورسی داشتند و در کشور خودشان محلی برای اعتراض داشتند اما در صورتی که رمز ارزهای دیجیتال  با شکست مواجه شود، محلی برای اعتراض مردم وجود ندارد.

افضلی در پایان اظهار کرد: به مردم پیشنهاد می دهم  بدون آگاهی وارد بازار  ارز های دیجیتال نشوند. کاربران تخصصی در این حوزه به شناخت کافی در این زمینه رسیده‌اند و با اطمینان خاطر وارد این بازار می شوند.

 

 ورود به بازار ارزهای دیجیتال، سودآور است؟

احمد جانجان کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اشتیاق مردم برای ورود به بازار ارز‌های دیجیتال،اظهار کرد: افرادی که در بازار بورس سرمایه گذاری کرده و شکست خورده‌اند، حال به فکر ورود به بازار ارز‌های دیجیتال هستند. نوسانات ارز‌های دیجیتال مانند بورس نبوده و لحظه‌ای است به طور مثال به یکباره قیمت بیت کوین از ۴۱ هزار دلار به ۳۴ هزار دلار سقوط کرد.

او بیان کرد: پیش بینی می‌کنم بیت کوین به محدوده ۳۱ هزار دلار برسد. کسی که با این بازار آشنا نباشد و حد ضرر آن را رعایت نکند، سرمایه خود را از دست می‌دهد. افراد بسیاری، سرمایه‌های خود را از بازار بورس خارج کرده و وارد بازار رمز ارز‌ها کردند. پول‌های تبدیل شده به بیت کوین، همان ارز است. از این رو پولی که قابلیت رونق تولید در داخل را دارد، به هدر می‌رود.

 

بعدهای مثبت و منفی ورود به بازار رمز ارزها

محمد میرزایی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت این روزهای بازار ارزهای دیجیتال اظهار کرد: ارز دیجیتال می‌تواند در مقطع زمانی فعلی ثروت آفرین باشد و این ثروت آفرینی می‌تواند خلاء اقتصادی برای مردم و دولت را پر کند. این ارز حدود ۱۲ سال است که توانسته خود را از ۳ هزارم دلار به ۳۵ هزار دلار برساند که چرایی آن هم نیاز به واکاوی بیشتری دارد.

او ادامه داد: تمامی نمودار‌های تحلیلی در بخش ارز‌های دیجیتال روندی را برای سال ۲۰۲۱ مشخص کرده‌اند که نشان می‌دهد این ارز بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار رشد خواهد کرد. این حجم از سوددهی و جذابیت دو بعد مثبت و منفی دارد. بعد مثبت آن این است که اگر فردی در این زمینه مهارت و دانایی داشته باشد، می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد.

میرزایی با اشاره به بعد منفی آن بیان کرد: بعد منفی ارزهای دیجیتال این است که  بستر‌های نامناسبی را به وجود می‌آورد که باعث از بین رفتن نقدینگی افراد می‌شود. بر این اساس طرح‌هایی تحت عنوان "پانزی" و "هرمی" به وجود آورد که طرح "پانزی" به این معنی است که فرد مقداری پول بلوکه می‌کند و سود ماهانه به افراد پرداخت می‌شود. این سود ماهانه اوایل از طریق پول‌های وارد شده به آن سیستم به شما پرداخت می‌شود و در نهایت دارایی افراد از بین می‌رود.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل استقبال افراد از ارز‌های دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن است. در حال حاضر همه‌ بازار‌های مالی موجود به صورت متمرکز فعالیت می‌کنند. فرض کنید فردی به خرید می‌رود. زمانی که از طریق کارت مبلغ را پرداخت می‌کند از مرکز مالی یا همان بانک مرکزی اطلاعات استخراج می‌شود. در بانک مرکزی یک دفتر کل وجود دارد و این دفتر کل در انحصار یک ارگان و حاکمیت یک کشور است، بر روی سرمایه‌های افراد تورم اعمال می‌شود که این مسئله می‌تواند خارج از محدوده اختیار افراد باشد.

 

امکان پولشویی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

او گفت: زمانی که ارزی مانند "بیت کوین" ارائه شد، خارج کردن دفتر ثبت از مرکزیت بانک‌های مرکزی قوت گرفت. از این رو در صورت انجام هر تراکنش بیت کوینی از جمله خرید یا فروش در همه این دفاتر ثبت می‌شود. دست بردن در این اطلاعات به دلیل ثبت در تمام دفترها، غیر ممکن است و هیچ فرد یا نهادی نمی‌تواند به پول افراد دست پیدا کند.

میرزایی ادامه داد: افراد برای ورود به بازار ارزهای  دیجیتال، باید با کارشناسان در این حوزه مشورت کنند. صعود  ارزهای دیجیتال  منجر به تولید ثروت می‌شود اما در هر صورت بعد از مدتی روند نزولی به خود می‌گیرد . این روند صعود و نزول، خاصیت بازارهای مالی است.

 

ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت مناسب هستند؟

رضا قربانی کارشناس فناوری های مالی و اقتصادی در گفت‌وگو با  خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: محدودیت‌ها و تحریم‌های موجود در دنیا موجب عدم استفاده از رمز ارز‌ها برای خرید و فروش کلان می‌شود و رمز ارز‌ها از پایه های مخصوص تجارت‌های خرد محسوب می شوند.

وی ادامه داد: تراکنش‌های بزرگ همیشه زیر ذره بین هستند. علاوه بر آن برای خریدو فروش‌های کلان از راه‌های دیگری می‌توان استفاده کرد. همچنین تقاضا برای خرید ارز‌های دیجیتال در ماه‌های گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

قربانی بیان کرد: هم اکنون سرمایه‌گذاری روی ارز‌های دیجیتال به بهترین نوع سرمایه گذاری تبدیل شده است، زیرا موجب حفظ ارزش پول و عدم دخالت سیاستمداران و دولت‌ها در سرمایه گذاری شده و فناوری شگفت انگیزی در آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین به عنوان اولین گزینه انتخابی بین سرمایه گذاران تبدیل شده است.

این کارشناس در پایان گفت: ارز‌های دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت خیلی مناسب نیستند.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها