پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

باید منتظر ارز تک نرخی باشیم؟

24 خرداد 1401
باید منتظر ارز تک نرخی باشیم؟

به گزارش بانک اول  به نقل از ایسنا، در روزهای گذشته، کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی بودجه سال 1400، تغییراتی را در نرخ ارز اعلام کرده که در صورت نهایی شدن، یکی از آنها می‌تواند شامل حذف ارز 4200 تومانی شود که دولت در سه سال گذشته به تعدادی از کالاهای اساسی پرداخت کرده است.

در کنار آن نرخ ارز 11 هزار و 500 تومانی دولت نیز در مجلس تغییراتی خواهد کرد و گمانه زنی‌ها حاکی از احتمال رسیدن به یک نرخ 17 هزار و 500 تومانی در بودجه است. در کنار آن در روزهای گذشته، نرخ دلار باز هم حرکات نزولی را تجربه کرده که هرچند دائمی نبوده اما باز به کاهش دوباره این نرخ منجر شده است تا جایی که قیمت دلار در بازار آزاد از نرخ نیمایی نیز پایین تر آمده و این گمانه زنی را به وجود آورده که شاید مقدمات لازم برای تک نرخی شدن ارز فراهم شده است.

محمد لاهوتی – رئیس کنفدراسیون صادرات ایران – در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تحولات اخیر، می‌توان انتظار داشت که ارز تک نرخی شود، گفت: صحبت از تک نرخی شدن ارز به هیچ عنوان موضوعی کوتاه مدت و ناگهانی نیست. همانطور که ما وقتی ارز چند نرخی را فعال می‌کنیم باید چند ماه زمان ببرد تا فعالان اقتصادی با شرایط جدید آشنا شده و در چارچوب آن فعالیت کنند، قطعا نمی‌توان انتظار داشت که ارز ناگهان تک نرخی شود.

به گفته وی، همانطور که تغییر یا ثابت نگه داشتن دستوری نرخ ارز به ضرر اقتصاد کشور است، این توقع که ناگهان با دستور تمام این نرخ‌ها تغییر کنند نیز سودی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر خلاف گمانه زنی به وجود آمده، نشانه جدی برای سیاست تک نرخی شدن ارز مشاهده نمی‌شود، توضیح داد: ما در گذشته نرخ ارز 4200 تومانی، نرخ نیمایی و نرخ سنا یا بازار را داشتیم. در هفته‌های قبل نه تنها این سه نرخ همچنان به جای خود باقی هستند که با صحبت‌هایی که در بودجه مطرح شده از سویی دولت نرخ 11 هزار و 500 تومانی را پیشنهاد کرده و سپس نمایندگان از نرخ 17 هزار و 500 تومانی صحبت می‌کنند و این یعنی ما نه تنها به سمت تک نرخی شدن حرکت نمی‌کنیم که حتی سیاست‌های جدید کار را پیچیده‌تر نیز می‌کنند.

رئیس کنفدارسیون صادرات ایران با تاکید بر اینکه بخش خصوصی همواره تاکید کرده که ارز چند نرخی یکی از مسببان مشکلات امروز اقتصاد کشور است، بیان کرد: ما از ابتدا گفتیم که ارز دولتی فضا را برای رانت و فساد فراهم می‌کند و شفافیت را می‌گیرد اما متاسفانه در سال‌های گذشته این روند ادامه پیدا کرده و هنوز سیاست دقیقی در این راستا مشخص نیست.

لاهوتی خاط نشان کرد: در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم که جابجایی یا ثابت نگه داشتن دستوری قیمت‌ها مانند بازار ارز چه مشکلاتی ایجاد می‌کند. اگر طبق گفته بانک مرکزی، سامانه نیما را محلی بدانیم که قیمت‌ها در آن بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کند، خواهیم دید که اگر تقاضا برای ارز پایین بیاید، صادرکنندگان نیز قیمت ارز را پایین می‌آورند و این منطق بازار است. در رابطه با نرخ ارز در اقتصاد ایران نیز باید همین مسیر را طی کرد و این ارزهای چند نرخی راه به جایی نخواهند برد.

اخبار مرتبط
رکوردشکنی ها پی در پی بهای جهانی طلا، بازار داخلی فلز زرد را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که قیمت هر سکه طرح جدید از حدود ۳۴ میلیون تومان در روز ۱۰ اسفند سال گذشته، به حدود ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در روز جاری رسانده است. همچنین بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در روز ۱۰ اسفند به ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در روز جاری رسیده است.
امروز قیمت دلار ثبات را تجربه کرده است، قیمت طلا اما افزایش یافت
یک اقتصاددان، قیمت دلار در پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.
رئیس اتحادیه طلا فروشان گفت: مردم از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها