جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چرا یارانه کرونا واریز نشد؟

24 خرداد 1401
چرا یارانه کرونا واریز نشد؟

به گزارش بانک اول در یک سالی که از آغاز شیوع ویروس کرونا می‌گذرد دولت برای کمک به اقشار آسیب دیده طرح‌های حمایت معیشتی را دستور کار قرار داد.

در چند ماه اول دولت پرداخت یارانه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی را به حساب سه میلیون نفر در دستور کار قرار داد که در پنج نوبت تکرار شد.

در بهار امسال مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا نیز پرداخت شد که همه یارانه‌بگیران نقدی می‌توانستند متقاضی وام باشند. در نهایت حدود ۲۱ میلیون خانوار این وام را دریافت کردند.

در آذر ماه دولت مصوب کرد که مرحله دوم وام یک میلیون تومانی و یارانه کرونا پرداخت شود. در خصوص وام، دولت دست متقاضیان را باز نگذاشت و اعلام کرد که هفت میلیون خانوار مشمول این وام شده‌اند.

در آغاز پاییز امسال، مجلس طرح پرداخت شش نوبت یارانه را به ۶۰ میلیون نفر تصویب کرد اما در نهایت طبق توافق مجلس هم تعداد یارانه‌بگیران کم شد و هم تعداد نوبت‌های پرداختی از شش به چهار نوبت کاهش یافت.

برای یارانه جدید کرونا دولت چند شرط را تعیین کرد تا از این طریق تعداد یارانه‌بگیران را کم کند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که خانوارهای فاقد درآمد و بیمه که در لیست یارانه بگیران معیشتی قرار دارند جزو مشمولان این طرح هستند. همچنین کسانی که تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند این یارانه را دریافت می‌کنند.

در هر دو ماه آذر و دی، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به حساب ۲۵ میلیون نفر از افراد بدون درآمد و بیمه که یارانه بنزین دریافت می‌کنند واریز شد و ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

هم وام و هم یارانه کرونا با اعتراض شدید مردم مواجه شد و پس از گذشت دو ماه هنوز متقاضیان بسیاری هستند که نسبت به اجرای ناقص این دو کمک حمایتی و جذف تعداد زیادی از مردم معترض‌اند.

«من نه حقوق میگیرم نه بیمه چرا برا من اصلا چیزی واریز نمیشه کسی میدونه جریان چیه»

«منم کارگرم دوماهه بیکار شدم تصادفم کردم تو خونه افتادم به غیر یارانه هیچی بهم ندادن تازه مستاجرم هستم فقط یک موتور از دار دنیا دارم»

«من کارگر هستم سه ماه است بیکارم مشکل مالی فراوان دارم به من هم معیشت کرونا تعلق نگرفته ایا انصاف است»

«ما یه خانواده ۴نفزه مستاجر نه خونه ای نه ‌ماشین نه حقوق ماهیانه شوهرم کارگر .یارانه کرونایی تعلق نگرفته واقعن بی انصافی»

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها