پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

علت تاخیر در پرداخت وام سهام عدالت چیست؟

24 خرداد 1401
علت تاخیر در پرداخت وام سهام عدالت چیست؟

به گزارش بانک اول،محمدرضا پوررضایی درباره تعیین تکلیف وام سهام عدالت اظهار داشت: در موضوع سهام عدالت، سهامداران برای مدیریت پرتفوی خود امکان انتخاب دو روش مستقیم و غیرمستقیم را داشتند. مستقیم به این معنا که افراد خودشان پرتفو را مدیریت می‌کردند و در روش غیرمستقیم مدیریت پرتفو را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانها واگذار کردند.


وی ادامه داد: انتخاب کنندگان روش غیرمستقیم شامل چند گروه هستند. اول افرادی که خودشان روش غیرمستقیم را انتخاب کردند. دوم افرادی که هیچ اقدامی انجام ندادند و در گروه غیرمستقیم‌ها قرار گرفتند و در گروه سوم سهامداران متوفی هستند که جمعیت آنها به ۲.۵ میلیون فوتی می‌رسد.

مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بیان داشت: حدود ۳۰ میلیون نفر از ۴۹ میلیون سهامدار عدالت در گروه غیرمستقیم‌ها قرار گرفتند و سرمایه این سهامداران توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مدیریت خواهد شد که این شرکت‌ها طی ۵ مرحله باید وارد بازار سرمایه شوند.

پوررضایی با توضیح مراحل، ورود شرکت‌های استانی به بورس گفت: مرحله اول این است که شرکت‌ها باید به عنوان سهامی وام ثبت‌نام شوند که در حال حاضر تقریبا این مرحله برای ۲۵ استان انجام شده است.

وی گفت: مرحله دوم شامل پذیرش این شرکت‌ها در بازار سرمایه‌ می‌شود که در این مرحله هم ۲۵ استان در بورس پذیرش شده‌اند. مرحله سوم بازگشایی نماد این شرکت‌ها در تابلوی بورس است که باز هم ۲۵ استان این مرحله را پشت‌سر گذاشتند.

مشاور اجرایی سهام عدالت درباره دو مرحله آخر اظهار داشت: برای شرکت‌های استانی باید مجامع عمومی برگزار شود تا اعضای هیات مدیره در این مجامع انتخاب شوند که مرحله چهارم برگزاری مجامع عمومی است که در این مرحله اعضای هیات مدیره شرکت‌های استانی با رأی سهامداران انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: مرحله پنجم و مرحله آخر، اصلاح اساسنامه است که در مجمع فوق‌العاده، اساسنامه‌ها باید بورسی شوند و عملا در این مرحله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شکل گرفته و مدیریت سهام سهامداران در هر استان ثبت شده و از آن پس مدیریت پرتفو به این شرکت‌های استانی سپرده می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: پس از طی این مراحل پنج‌گانه هرگونه خرید، فروش، توثیق، واگذاری و نقل و انتقالات از طریق آن شرکت سرمایه‌گذاری با مشارکت سازمان بورس و همکاری شرکت‌ سپرده‌گذاری مرکزی از طریق سجام انجام می‌شود.

پوررضایی با بیان اینکه بنابراین تا این مراحل انجام نشود، بحث توثیق سهام عدالت برای اخذ وام شدنی نیست، بیان داشت: در حال حاضر ۲۵ استان در حال انجام این مراحل هستند و استان‌های سمنان، تهران، البرز، هرمزگان و قزوین باقی ماندند.

وی تاکید کرد: تا پایان سال همه استانها این ۵ مرحله را انجام می‌دهند تا بتوانند به مردم انواع خدمات از جمله وثیقه‌گذاری برای دریافت وام را ارائه کنند.

پوررضایی افزود: از انواع خدماتی که شرکت‌های استانی ارائه می‌دهند یکی از آنها بحث به وثیقه گذاشتن سهام برای دریافت تسهیلات بانکی است و تا زمانی که این مراحل طی نشود امکان دریافت وام سهام عدالت نیست.

مشاور اجرایی سهام عدالت گفت: فعلا نمی‌توان زمانی برای دریافت وام سهام عدالت مشخص کرد البته سامانه توثیق هم باید راه‌اندازی و به سیستم بانکی لینک شود که تقریبا این مراحل انجام شده است./ایلنا

اخبار مرتبط
عسگر توکلی گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب افراد واریز می‌شود. این افراد که حدود ۳۰ درصد سهامداران سهام عدالت را شامل می‌شوند، مربوط به دو شرکت سرمایه‌پذیرند که سود حاصل از افزایش سرمایه آنها به‌موقع به حساب سهامداران واریز نشد. وی افزود: پیرو مصوبه‌ای که شورای عالی بورس برای توزیع سود سهام عدالت سهام‌داران داشت، مقرر شده بود، سود سهام عدالت در دو مرحله تا پایان آذر ماه و مرحله بعدی تا قبل پایان سال به حساب سهامداران واریز شود.
رئیس هیأت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور گفت: سود سهام عدالت جاماندگان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سرمایه‌پذیر در ابتدای سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز می شود.
باغستانی به تازگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: زمانی که ۸ شرکت سود سهام خود را واریز کنند و اطلاعات هم از قوه قضائیه دریافت شود این سودها همراه با واریز مرحله سوم سود سهام عدالت برای وراث واریز خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
مدیر عامل سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: سامانه میراث در سال ۱۴۰۲ برای وراث متوفیان سهام عدالت راه‌اندازی شد تا انتظار ۱۸ ساله وراث برای تقسیم دارایی متوفیان به پایان برسد

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها