جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان | نوبت به بانک تجارت رسید

24 خرداد 1401
 روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان | نوبت به بانک تجارت رسید

به گزارش بانک اول ظاهرا قرار نیست برخی مشکلات اداری مهاجران افغانستانی حل شود، مشکلاتی که وقتی از آنها برای دوستان ایرانی‌مان آن را تعریف می‌کنیم، تعجب می‌کنند.

یکی از این مسائل که مهاجران افغانستانی را با مشکلات زیادی در زندگی روزمره‌شان مواجه کرده، مسدود شدن کارت‌ بانکی آنها است. کارتی که از وقتی کرونا آمده به جزیی مهم از زندگی هر شهروندی تبدیل شده است و یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از کرونا خرید با کارت بانکی و عدم استفاده از پول نقد است.

در ماه‌های گذشته و پس از آنکه مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانک صادرات‌شان خبردادند، مقامات وزارت خارجه از تلاش برای حل این مشکل خبردادند، اما ظاهرا این مشکل ریشه‌ای حل نشد و حالا نوبت بانک تجارت است که کارت‌های بانکی مهاجران افغانستانی را مسدود کند.

 

در روزهای گذشته تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی ساکن ایران که اتفاقا جز چهره‌های صاحب نام و نخبه افغانستانی هستند با انتشار عکس‌هایی در صفحه اینستاگرام خود خبر از مسدود شدن کارت بانک تجارت دادند.

 

بازهم ما و بازی همیشه و هر ساله بانک‌ها با مردم ما

زینب بیات مجری رادیو دری و از شاعران نام آشنای افغانستانی ساکن مشهد در این باره نوشته است:

 

«ناگهانی حسابت بسته می‌شود. بدون هیچ اطلاعی و بدون هیچ پیامکی. انگار در این قرارداد قرار است، منافع یک طرف لحاظ شود. و طرف دیگر یعنی ما مردم، حقی برای‌مان تعریف نشده. نه حقی و نه حتی یک احترام ساده در حد فرستادن یک پیامک برای اطلاع از بستن حساب بانکی. یک نفر در بیمارستان، یک نفر در پمپ بنزین، یک نفر در حال خرید روزانه، ناگهان با بسته بودن حساب بانکی خود رو به رو می شود. برای مسولان بانکی مهم نیست که برای تو در آن لحظه چه مشکلی پیش می‌آید و این کارشان در وضعیت زندگی تو و نیازهای تو، روان تو و احساس تو چه تاثیری می‌گذارد.

 

برای مسئول بانک، یک کلیک کردن و مسدود کردن است‌. آن هم به نام اتباع خارجی و این داستان هر سال تکرار می‌شود.»

 

نانی که سنگ شد

چند ساعت از انتشار این پست خانم بیات نگذشته بود که محمد سرور رجایی از چهره‌های فرهنگی نام آشنای مهاجران افغانستانی در تهران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

 

«دیروز، صبح زود رفتم که دو تا نان داغ بگیرم. راهم را به سوی نانوایی سنگکی که اتفاقا کمی با خانۀ ما فاصله دارد، کج کردم. عطر و رنگ نان داغ سنگک، مجابم کرد که در صف چند نفری بایستم. ایستادم تا نوبتم شد، کارت عابر بانک تجارتم را یکبار، دو بار، سه بار ... به نفر بعدی گفتم آقا شما بفرمایید، انگار زندگی من غیر فعال شده است. احساس کسی را داشتم که سنگ روی یخ شده باشد. دست از پا درازتر بدون نان به خانه برگشتم. خدا را شکر کردم که در موقعیت اضطراری نبودم. الآن هم با تردید این دو سه جمله را می‌نویسم؛ نه برای کسی یا فلان مسئولی، برای دلم می‌نویسم. برای خودم که در این دو روز این بیت معروف:

 

از دست عزیزان چه بگویم گله‌ای نیست

گر هم گله‌ای هست، دیگر حوصله‌ای نیست

 

مثل سنگ نان سنگک، چسپیده است بیخ زبانم و رهایم نمی‌کند.

پ.ن: برای دومین بار است که امسال کارت عابر تجارتم ناگهانی مسدود می‌شود.»

ناگفته نماند که روابط عمومی بانك تجارت در این باره اعلام كرده است که عابربانک‌های بانک تجارت مهاجرین افغانستانی از روز جمعه ۳ بهمن توسط بانك مركزي جهت بروزرساني اطلاعات مشتريان (شهاب) مسدود شده است. مهاجرین افغانستانی كه كارت بانكی تجارت‌شان مسدود شده است، مي‌توانند جهت رفع مسدوديت و بروزرساني اطلاعات هويتي شان به شعبه افتتاح كننده حساب مراجعه كنند.

 

هرچند که در سال‌های اخیر با انتشار اخبار این چنینی بعضی مسئولان قول مساعد برای حل این مشکلات داده‌اند، اما مهمترین سئوالی که مطرح می‌شود این است که چرا یکبار برای همیشه این مشکلات حل نمی‌شود.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها