پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!

24 خرداد 1401
برای مسکن ملی پول گرفتند و دیگر خبری نشد!

به گزارش بانک اول پنجم شهریورماه سال ۱۳۹۸پروژه اقدام ملی مسکن به طور رسمی آغاز و هجدهم آبان ماه سال ۱۳۹۸  اولین مرحله ثبت نام  از متقاضیان این طرح در چهار استان شروع و سپس به دیگر مناطق کشور تسری پیدا کرد. بنابراین حدود ۱۵ ماه از آغاز ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن می گذرد اما هنوز برخی متقاضیان اعلام می کنند که وضعیت پروژه شان مشخص نیست.
تعدادی از افرادی که اسمشان برای مسکن ملی تایید شده و واریز وجه داشته اند عنوان می کنند پس از ثبت نام و واریز اولیه وجه بلاتکلیف هستند. نه تنها خبری از اجرای پروژه نیست بلکه در مواردی جانمایی نیز انجام نشده است. عده ای هم می گویند بعد از واریز ۴۰ میلیون تومان که از ماهها قبل انجام داده اند اطلاع رسانی برای انجام مراحل بعدی صورت نگرفته است.
یکی از دلایل عدم پیشرفت کارها در طرح اقدام ملی مسکن، استقبال نکردن سازندگان از فراخوانهای ادارات راه و شهرسازی استانها است. سازندگان نسبت به مواد قراردادها نقدهایی دارند. از طرف دیگر نوسانات نرخ مصالح ساختمانی، محاسبات آنها را از بازده سرمایه در پروژه مسکن ملی به هم ریخته است. طبق اعلام مدیرعامل بانک مسکن که تامین تسهیلات ۱۴۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن را بر عهده دارد تا کنون حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان به پروژه های اقدام ملی تزریق شده که ۵۰۰۰ میلیارد تومان از طریق آورده متقاضیان و ۳۰۰۰ میلیارد تومان از طریق تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی تامین شده است.
قرار است پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن تقریبا در تمام استانها اجرایی شود. از ۱.۶ میلیون متقاضی اولیه ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. ۱۹۸ هزار نفر افتتاح حساب و ۱۳۸ هزار نفر واریز وجه داشته اند. آورده اولیه حدود ۴۰ میلیون تومان است، البته ظاهرا در برخی پروژه ها ۵۰ میلیون و حتی بیشتر از متقاضیان دریافت شده است.
از جمله مشکلات اصلی طرح اقدام ملی، تامین مبلغ آورده است که بسیاری از خانوارها توان پرداخت آن را ندارند. یکی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان قزوین می گوید: بعد از اینکه اسمم برای مسکن ملی تایید شد از من خواستند تا به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنم. آنجا فرمی را دادند پر کنم و ۱۲۰ هزار تومان کارمزد دریافت کردند. بعد گفتند که باید ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنید و هر چهار پنج ماه نیز ۴۰ میلیون تومان دیگر بدهید. آخر من کارگر چطور ماهیانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان پس انداز کنم؟
یکی دیگر از متقاضیان بیان می کند: حدود پنج ماه قبل آورده اولیه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان وازیز کرده ام اما پس از آن هیچ اطلاع رسانی به من نشده و خبری از اجرای طرح نیست. افراد دیگری هم از پرداخت آورده های اولیه از حدود هشت ماه قبل خبر می دهند و می گویند که حتی مکان پروژه مشخص نشده است.
به نظر می رسد پیدا نشدن پیمانکاری که طرح را بپذیرد و کمبود زمین از دلایل بلاتکلیفی طرحهای اقدام ملی است. حتی  در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر مشکل تامین زمین وجود دارد. به طور مثال قرار است ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن ساخته شود اما تا روز چهارم بهمن ماه تنها ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد به مرحله آماده سازی زمین و تعریف پروژه رسیده که ۵۸۰۰ واحد در مرحله آماده سازی زمین و ۶۰۰۰ واحد در مرحله اجرا قرار دارد. برای ۱۲ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان واجد شرایط هم تامین زمین نشده است.
در تهرانسر هم قرار است ۲۰۰۰ واحد با مسئولیت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخته شود اما هنوز ۱۱۰۰ واحد در مراحل فراخوان قرار دارد و در واقع پیمانکاری برای آن تعیین نشده است. این در حالی است که احمد مهرآبادی ـ مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ـ مدتی پیش قول داد که  پروژه تهرانسر شهریورماه ۱۴۰۱ به پایان برسد!
طرح اقدام ملی در مناطق مختلف کشور از پیشرفت یکسانی برخوردار نیست. به طور مثال در شرایطی که هنوز برخی پروژه ها آغاز نشده، برخی دیگر از حدود سه ماه قبل افتتاح شده است. تعدادی دیگر نیز در مراحل مختلف ۵ تا ۵۰ درصد پیشرفت قرار دارد. بعضی پروژه ها نیز به پیشرفت بالای ۷۰ درصد رسیده است.
مسکن ملی در یک نگاه
شهریوماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد  و ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۸  ثبت نام از متقاضیان در چهار استان  آغاز و سپس به دیگر استانها تسری پیدا کرد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام نویسی ۱.۶میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان ماه ۱۳۹۹  به دستور رئیس جمهور افتتاح شد.  این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می رسد که البته با توجه به کیفیت سازه ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت نام در مرحله سوم از ۱۸ دی ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت نام مجدد وجود دارد.∎​

اخبار مرتبط
به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.
: گاهی اوقات خانه‌ای را خریداری کرده ایم و بر طبق قوانینی که وجود داشته است، پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم. مستاجر و یا صاحب ملک قبلی هنوز اقدام به تخلیه منزل نکرده است و موعد مقرر شده برای تخلیه منزل نیز به پایان رسیده است. به همین دلیل بهترین کار آن است که از طریق قانونی وارد کار شده و حکم تخلیه منزل را دریافت کنیم.
سال گذشته ۱۶ هزار واحد مسکن مهر را در شهر پردیس با تمامی امکانات به متقاضیان تحویل دادیم و طبق هدف گذاری که هم انجام دادیم تا خرداد ماه سه هزار واحد مسکن مهر دیگر را طی امسال به بهره برداری خواهیم رساند.
قیمت مسکن در تهران ظرف سال گذشته به شکل تقریبی از متری ۶۶ میلیون به متری ۸۳ میلیون افزایش پیدا کرد. رشد تقریبا ۱۷ میلیونی قیمت هر متر خانه در تهران، به معنی افزایش ۲۵ درصدی است و باعث می‌شود ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در پایتخت به‌طور متوسط نزدیک هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها