پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

خبری خوش برای سهامداران خُرد بورسی

24 خرداد 1401
خبری خوش برای سهامداران خُرد بورسی

به گزارش بانک اول  چند ماهی است که از جریان نارضایتی سهامداران متضرر می‌گذرد، در این بین نیز روزهایی بوده که مسئولانی مانند وزیر اقتصاد، اعضای هیئت مدیره شرکت بورس تهران، رئیس سازمان بورس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای دلگرم کردن مردم شروع به وعده دادن کردند، صحبت‌هایی که نه تنها عملی نشد بلکه بازار را به هم ریخت.

از جانب دیگر می‌توان به اظهار نظرهای جالب عضو هیئت مدیره بورس تهران در تاریخ ۲۲ شهریور ۹۹ اشاره کرد که که  بر نارضایتی سهامداران بیش از پیش دامن زد.سدیدی هیئت مدیره بورس تهران گفته بود با توجه به انتشار اوراق تبعی و خرید سهام خزانه از سوی شرکتها، سهام داران خرد نگران ریزش بازار در ماه‌های آینده نباشند.

وزیر اقتصادی که اکنون بدین نتیجه رسیده است که فقط رئیس سازمان بورس باید در رابطه با بازار سرمایه اظهار نظر کند در تاریخ ۲۱ آبان ۹۹ اظهار بود که نوسان در ذات بازار سرمایه بوده و این بازار مبتنی بر رفتار سهامداران و عرضه کنندگان سهام است.

اما متاسفانه شاخص بازار سرمایه نه تنها به این صحبت‌ها توجه نکرد بلکه رویه نزولی خودش را در پی گرفت و روز به روز به اظهار نظرهای  سیاسیون، از جمله واعظی رئیس دفتر روحانی که در رابطه با شاخص بورس کرده بود، پوزخند می زد!

ریزش‌های بازار تا جایی ادامه داشت که رئیس  تازه وارد به بورس که تنها ۶ ماه بر مستند ریاست نشسته بود را وادار به استعفا کرد؛ به گونه‌ای که حسن قالیباف اصل در تاریخ ۳۰ دی ۹۹ نامه استعفای خود را به وزیر اقتصاد تحویل داد.

تعداد حداکثری از کارشناسان بازار سرمایه معتقد بودند که این استعفا نه تنها تحولی در بازار سرمایه ایجاد نمی‌کند بلکه خانه از پایبست ویران است!

سهامداران خُرد همچنان بی سر پرست!

این مجموع اتفاقات به همین جا ختم نمی‌شود و امروز مورخ ۹ اسفند ۹۹ سهامداران زیان دیده، برای احقاق حقشان باز هم در مقابل سازمان بورس تجمع کرده بودند و اعتراضات خود را بیان می‌کردند ما برای بررسی این ماجرا به میان سهامدارن رفتیم تا علاوه بر شنیدن درد و دل این سهامداران متضرر، راه ارتباطی میان آن ها و مسئولان بورسی باشیم.

بعضی از این سهامداران از فروردین ماه  با نیمی از سرمایه‌های خود وارد این بازار تخصصی شده اند، عده‌ای از آن‌ها می‌گفتند که ما چندین سال است در این بازار بوده ایم و تا کنون چنین اُفتی را ندیده ایم، تعداد دیگری از آن‌ها می‌گفتند که ما نیازمند یک کانون برای بیان کردن اعتراضاتمان هستیم.

یکی از سهامداران در رابطه با میزان ضرری که دیده است، گفت: من یک و نیم میلیارد تومان سرمایه ام را بنا به صحبت‌های مسئولان که غیر مستقیم وارد بازار سرمایه شوید در بازه تیر ماه در یک سبد گردان گذاشتم، که متاسفانه نیمی از  آن را از دست داده ام، اکنون هم وقتی اعتراض می‌کنیم مسئولان فقط وعده رسیدگی می‌دهند و به پای عمل که می‌رسد همه آن‌ها میدان را خالی می‌کنند.

وقتی به آن‌ها گفتم که رئیس سازمان بورس و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده تحقق این کانون را داده است، گفتند هراس داریم که اینبار هم مانند سایر تصمیماتشان نتوانند از پس آن بربیایند، همچنین آن‌ها در خواست داشتند که این کانون باید جزو یکی از قوانین بازار سرمایه به حساب بیاید. غافل از آنکه این طرح راهش را کج کرده و به جای درب کمیسیون اقتصادی مجلس، درب کمیسیون اجتماعی را زده است.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با جزئیات کانون سهامداران حقیقی، اظهار کرد: بحث کانون سهامداران حقیقی حدود سه ماهی است که در مجلس اعلام وصول شده است. قرار بود برای بررسی بیشتر این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دهند، اما حدود سه ماهی که به اشتباه به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده است.

او افزود: حدود دو هفته قبل طی رایزنی‌هایی که صورت گرفت قرار بر این شد که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود، اما به نظر نمی‌آید با توجه به مسائلی که در بحث بودجه مطرح شده این طرح تا پایان امسال محقق شود.

 به همین خاطر برای پیگیری روند زمانی تاسیس کانون سهامداران حقیقی  (خُرد) سراغ سازمان بورس رفتیم.

تاسیس کانون سهامداران حقیقی تا یک هفته دیگر!

یک منبع آگاه در سازمان بورس در رابطه با زمان تاسیس کانون سهامداران حقیقی، گفت: این کانون تا یک هفته دیگر روندش در شورای عالی بورس بررسی می‌شود، امید داریم که هرچه سریع‌تر سهامداران خُرد یک کانون برای اظهار نظرهای خود داشته باشند، تا دیگر شاهد تجمعات میدانی آن‌ها نباشیم.

در پایان گفتنی است، بورس تا به حال رنگ وعده های زیادی را به خودش دیده است، نارضایتی افرادی که بدون اطلاع وارد بازار بورس شده اند هم در این میان موضوع مهمی است که صاحبان بازار سرمایه، باید جنبه مدیریتی آن را بیش از پیش جدی بگیرند. اگر در گذشته کم تر از یک میلیون نفر سهامدار این بازار بودند  مسئولیت صاحبان بازار نیز به نسبت  کمتر از حال بود اما حالا بیش از ۵۷ میلیون کد بورسی نیازمند دقت و تخصص بالای مدیران است

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها