جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

زمان واریز 3 یارانه اسفند 99+مبلغ یارانه 1400

24 خرداد 1401
 زمان واریز 3 یارانه اسفند 99+مبلغ یارانه 1400

به گزارش بانک اول سال کرونایی 99 با تمام سختی هایش دارد تمام می شود و شاید خیلی ها در این سال بیکار شده اند و یا به صورت پاره وقت کارشان را انجام دهد. دولت برای کمک به برخی از اقشار ضعیف جامعه طرح چهارماهه یارانه 100 تا 120 هزارتومانی مطرح کرد که با کمک مجلس اجرایی شد و فقط یک ماه مانده که آخرین یارانه نقدی امسال به حساب سرپرستان هر خانوار واریز شود

 

گفتنی است سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرد که یکصد و بیستمین مرحله یارانه نقدی در بهمن ماه، همراه با افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ساعت 24 روز دوشنبه 20 بهمن 99 به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

 

مبلغ یارانه بهمن 99 به ازای هر خانوار  ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که در تاریخ ذکر شده به حساب سرپرست خانوار واریز می شود

ناگفته نماند؛ مقرر شده هر ماه مبلغ ۳۵ هزار و ۱۰۰ تومان از سرجمع یارانه هر خانوار کسر شود.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات کرونایی نیز ۳۰ ماه در نظر گرفته شده است.

 

زمان واریز یارانه معیشتی اسفند 99

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها،‌ پانزدهمین مرحله یارانه معیشتی ساعت 24:00 روز پنج شنبه مورخ 1399/11/09به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

همانند دوره های قبل، خانواده های یک نفره 55 هزار تومان، خانواده های دو نفره 103 هزار تومان، خانواده های سه نفره 138 هزار تومان، خانواده های چهار نفره 172 هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند نمود.

 

زمان واریز چهارمین و آخرین نوبت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی کرونا

چهارمین نوبت از یارانه معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی کرونا در هفته پایانی اسفند به حساب ۳۴ میلیون نفر واریز می‌شود.

طبق روال دو ماه گذشته مرحله سوم یارانه معیشتی کرونا در آخرین روز‌های ماه جاری به حساب مشمولان واریز می‌شود.

مبلغ یارانه معیشتی کرونا برای ۹ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۱۲۰ هزار تومان و برای ۲۵ میلیون نفر از افراد کم درآمد نفری ۱۰۰ هزار تومان است.

 

این یارانه در دو ماه آذر و دی در روز‌های ۲۷ یا ۲۸ واریز شد و به نظر می‌رسد در این ماه نیز این یارانه در همین روز‌ها واریز می‌شود. یعنی در هفته آینده.

 

یارانه کرونا قرار بود در چهار نوبت واریز شود که سه نوبت آن پرداخت شده، و آخرین مرحله نیز در 27 تا 28 اسفند واریز می‌شود. آنگونه که برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند یارانه کرونا در سال آینده واریز نمی‌شود و محدود به چهار ماه پایانی سال ۹۹ بوده است.

 

کدام یارانه ها در سال 1400 واریز می شوند؟

 مجتبی توانگر، یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد، دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین در سال آینده یکی شده است. همچنین بودجه سال آینده دو سقفی بسته شده و دولت منابع پرداخت کرونا را برای سال آینده نیز دارد.

بر اساس اعلام کمیسیون تلفیق مجلس شورای اعلامی یارانه پرداختی به مردم در سال آینده به این شرح است؛ به ۲۳ میلیون نفر مبلغ ۱۳۶ هزار تومان، ۲۰ میلیون نفر مبلغ ۹۰ هزار تومان، ۱۰ میلیون نفر عضو بهزیستی و کمیته امداد مبلغ ۲۶۷ هزار تومان و ۲۵ میلیون نفر مبلغ ۱۸۸ هزار تومان پرداخت می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی به جزئیات افزایش یارانه در سال آینده پرداخت و اظهار داشت: افزایش یارانه تصمیم خوبی است که دو معضل را حل می‌کند؛ هم یارانه اقشار محروم و ضعیف را افزایش می‌دهد و هم یارانه‌هایی مانند معیشتی را در قالب هدفمندی یکپارچه می‌کند.

 

وی با بیان اینکه رقم یارانه در سال آینده به ترتیب ۹۱، ۱۳۶ هزار و ۱۸۰ هزار تومان برای اقشار مختلف، متفاوت خواهد بود، عنوان کرد: بر اساس دهک‌ها این رقم متفاوت خواهد بود و کسانیکه در حال حاضر یارانه معیشتی دریافت می‌کنند با یکپارچه شدن یارانه‌ها، از یارانه بیشتری بهره‌مند خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در پاسخ به این سوال که منابع این افزایش یارانه از کجا خواهد بود، توضیح داد: منابع یارانه هرساله توسط دولت در بودجه دیده می‌شود و با توجه به اینکه دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای تمام اقلام اساسی به جز روغن و نهاده‌های دامی حذف کرده، مابه تفاوت این مبلغ به خزانه واریز و منبع افزایش یارانه‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه زمانی یارانه خوب است که به اقشار ضعیف مردم کمک کند، گفت: با توجه به اینکه در همین سال جاری دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی اقلام ضروری را حذف کرد و افزایش قیمت‌ها به وجود آمد، یارانه سال آینده اثر تورمی نخواهد داشت. زیرا این یارانه از مابه تفاوت همان ارزی که برای اقلام اساسی بود، پرداخت می‌شود.

میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت کالاها مبلغ قابل توجهی را به خزانه واریز می‌کند، یادآور شد: بخشی از این مبلغ به عنوان یارانه به مردم پرداخت و بخشی هم برای کنترل بازار در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه آیا این افزایش یارانه نهایی شده یا خیر، خاطرنشان کرد: افزایش یارانه در کمیسیون تلفیق تصویب شده و معمولا مصوبات این کمیسیون در مجلس تصویب می‌شود، با این حال این طرح در مجلس چالشی خواهد بود.

اخبار مرتبط
همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.
منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار ۳ نفره در سال آینده مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.
برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح در سه مرحله یک ماهه اجرا می‌شود و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.
دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها