جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

در سال ۹۹ چه بر سر بورس آمد؟ / در نهایت چه کسی از بورس سود برد؟

24 خرداد 1401
در سال ۹۹ چه بر سر بورس آمد؟ / در نهایت چه کسی از بورس سود برد؟

به گزارش بانک اول بارها کارشناسان گفتند که سال ۱۳۹۹ عجیب‌ترین و خاص‌ترین سال بازار سهام بود. سالی که بورس رشد شارپی و سقوط ۸۰۰ هزار واحدی را کنار یکدیگر تجربه کرد. با اینکه امار و ارقام دم از رشد بورس می‌زنند و شاخص کل هم تقریبا در کانالی بالاتر از اول سال ایستاده اما زیان زیاد پرتفوهای سهامداران از کسی پوشیده نیست.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با سال ۹۹ گفت: در سال ۱۳۹۹ اتفاقات مهمی در بازار سهام افتاد. رشد بازار سهام در ابتدای سال، تشویق دولت به مشارکت مردم در بورس، رشد بدون پشتوانه بنیادی برخی سهم‌ها و گروه‌ها، ورود افراد ناآگاه به بازار سهام و فروش اوراق بدهی از اتفاقات مهم سال ۹۹ بود که هر کدام تاثیر زیادی روی روند بازار سهام داشت.

این کارشناس در رابطه با بعد روانی بازار سهام گفت: تصمیمات غیرکارشناسانه و شبانه، درگیری‌های سیاسی در تصویب بودجه، اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در رابطه با بازار سهام و وعده کاهش قیمت دلار از بعد روانی تاثیرات زیادی بر بازار سهام داشت. اگر شما یادتان باشد بعد از اظهار نظرهای آقای روحانی مبنی بر اینکه اگر منابع بلوکه شده ایران از کره‌جنوبی آزاد شود دلار به زیر ۱۵ هزار تومان خواهد رسید، بازار سهام روندی نزولی پیدا کرد. همچنین اظهارات وزیر اقتصاد در رابطه با تامین مالی از بازار سهام از لحاظ روانی تاثیرات منفی بر بازار سهام داشت.

این کارشناس در رابطه با کاهش جو منفی در پایان سال گفت: افزایش قیمت‌های جهانی و ثبات در قیمت نرخ ارز سهامداران را در پایان سال به این نتیجه رساند که کاهش سودآوری در صنایع اتفاق نخواهد افتاد چون اگر قیمت دلار کاهش شدید پیدا می‌کرد بازار سهام هم به تبع آن روندی نزولی در پیش می‌گرفت.

او در رابطه با تصمیمات اشتباه در بازار سهام گفت: تصمیم شبانه وزارت صمت در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری فولاد مبنی بر ۷۰ درصد قیمت cis تا افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش نرخ بهره بانکی مواریدی بودند که تاثیر منفی زیادی بر بازار سهام داشتند و این درحالیست که بازار سهام شرایط خوبی نداشت و اینگونه اقدامات برای بازار سهام حاصلی منفی برجای گذاشت.

عشریه در رابطه با مختصات و ابزارهای بازار سهام گفت: متاسفانه عموم افراد بدون دانش وارد بازار سهام شدند. چون در کشور ما تورم زیاد است مردم به دنبال حفظ ارزش پول به بازار سهام وارد شدند و بسیاری از افراد هم تمام سرمایه خود را وارد بورس کردند. این درحالیست که کارشناسان هشدار داده بودند که سرمایه مازاد خود را وارد بازار سهام کنند. ترس از ریزش‌های شدید، عدم شناخت فرایند بازار سهام و عدم شناخت ابزارهای بازار سهام باعث شد تا رفتار توده‌واری در بازار سهام تشدید شود. در بازار سهام همه نباید سهام معامله کنند. کسانی که هنوز در رابطه با معامله و تحلیل سهام اموزش ندیده‌اند می‌توانند از ابزارهایی چون اوراق بدهی، اوراق مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند. اما در سال ۹۹ فرهنگ‌سازی انجام نشد و بسیاری از افراد به هر قیمتی سهام شرکت‌ها را خریدند و به هر قیمتی نیز فروختند و خیلی‌ها متضرر شدند.

عشریه در رابطه با درآمد دولت از بورس سال ۹۹ گفت: دولت در وهله اول از معاملبات زیاد نیمه اول سال مالیات‌ها زیادی دریافت کرد و اوراق بدهی زیادی نیز به دلیل کسری بودجه منتشر کرد. بازار سهام در سال ۹۹ در هر دو نیمه سال برای دولت خوب بود. در ابتدا هجوم نقدینگی و دریافت مالیات را برای دولت به دنبال داشت و در نیمه دوم سال ریزش بازار سهام فرصتی را برای انتشار اوراق بدهی برای دولت فراهم کرد. به نظر می‌رسد صعود یا ریزش بورس تنها برای دولت فرقی نداشت.

این کارشناس در پایان گفت: در نهایت سال ۹۹ سال پر فراز و نشیبی بود که به نظرم دلیل عمده این فراز و نشیب عدم آگاهی و دانش مردم در رابطه با سرمایه‌گذاری بود.

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها