جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

ورود رمزارزها به محدوده پرریسک/ بیت‌کوین به ۳۵ هزار دلار می‌رسد؟

24 خرداد 1401
ورود رمزارزها به محدوده پرریسک/ بیت‌کوین به ۳۵ هزار دلار می‌رسد؟

به گزارش بانک اول بازار رمزارزها که در روز پایانی سال ۱۳۹۹ به قله ۵۸ هزار دلاری رسیده بود، هفته نخست سال را با نوسان پشت سر گذشت و حتی به ۵۱ هزار دلار هم رسید. هر چند پس از آن دوباره روند بازار صعودی شد و از ۵۳ هزار دلار فراتر هست.

با وجود این برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان بازار، نزول قیمت‌ها را دور از انتظار نمی‌دانند. میترا تاتاری، کارشناس بازارهای مالی نیز معتقد است بازار رمزارزها وارد محدوده‌ پرریسکی شده است و زمان مناسبی برای ورود یا افزایش سرمایه افراد تازه‌کار نیست.

احتمال رگولاتوری دولت آمریکا در حوزه‌ رمزارزها

او در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: هم با توجه به برخی مسائل سیاسی و هم از نظر تحلیل تکنیکال به نظر می‌رسد احتمال بروز یک اصلاح عمیق در بازار رمزارزها وجود دارد.

تاتاری در توضیح رخدادهای سیاسی موثر بر این فرایند به احتمال قانوان‌گذاری در حوزه رمزارزها توسط بانک مرکزی و نهادهای رگولاتوری آمریکا اشاره می‌کند و می‌افزاید: وزیر خزانه‌داری آمریکا به طور کلی دید مثبتی نسبت به با رمزارزها ندارد و آنها را ابزار مناسبی برای جرایم مالی از جمله پولشویی می‌داند. او قصد خود را برای قانونگذاری در این حوزه اعلام کرده است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: بدترین اتفاقی که برای رمزارزها می تواند رخ دهد قانونمند کردن آنها است. ماهیت ارزهای دیجتال بر پایه غیرمتمرکز بودن قرار دارد. البته تلاش‌ها برای کاهش جذابیت رمزارزها تاکنون موفق نبوده است، اما به هر حال چنین اقداماتی اثر خود را بر بازار می‌گذارند.

تاتاری می‌افزاید: رمزارزها، بازاری جهانی اما کم عمق دارند به همین دلیل حتی توئیت‌های شخصی مانند ایلان ماسک نیز تاثیر زیادی روی آنها می‌گذارد. اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌تواند تاثیر به مراتب عمیق‌تری بر این بازار داشته باشد.

او به اتقاقات مشابه در سال ۲۰۱۷ اشاره می‌کند و می‌گوید: در آن مقطع نیز با قانونگذاری‌هایی که دولت چین انجام داد، ارزهای دیجیتال ریزش شدیدی را تجربه کردند و هم اصلاح زمانی و هم قیمتی در بازار رخ داد.

استقبال از کاهش قیمت

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: تحلیل‌های تکنیکال نیز احتمال اصلاح را تایید می‌کنند و ممکن است این فرایند در طول بهار ۱۴۰۰ ادامه یابد.

با وجود این، او ۲۰۲۱ را در کل سال خوبی برای رمزارزها می‌داند و می‌افزاید: معامله‌گران بازار از کاهش قیمت‌ها استقبال می‌کنند؛ چرا که در این شرایط جذابیت خرید افزایش می‌یابد. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای، بیت‌کوین بالای ۵۰ هزار دلار را خریدای نمی‌کنند.

تاتاری به افرادی که بازار رمزارزها علاقه‌مند شده‌اند توصیه می‌کند، آموزش و کسب آگاهی را آغاز کنند تا در صورت افت قیمت‌ها، بتوانند وارد بازار شوند.

احتمال کاهش تا محدوده ۳۵ هزار دلاری

تاتاری در مورد محدوده قیمتی اصلاح قیمت بیت‌کوین می‌گوید: بحران کرونا بازار رمزارزها را بسیار غیرقابل پیش‌بینی کرده است، اما برخی از تحلیل‌گران، احتمال کاهش قیمت بیت‌کوین به محدوده ۱۸ تا ۲۰ هزار دلاری را نیز پیش‌بینی کرده‌اند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد آلت‌کوین‌ها نیز کاهش شدیدی را تجربه می‌کنند و ممکن است قیمت برخی از آنها به یک چهلم نیز برسد.

تحلیل خود او اما، کاهش قیمت بیت‌کوین به محدوده ۳۵ تا ۴۰ هزار دلاری است؛ بر این اساس تاکید می‌کند اگر فردی هنوز وارد این بازار نشده یا به تازگی مقداری بیت‌کوین خریداری کرده است و به دنبال فرصت برای افزایش سرمایه می‌گردد، بهتر است فعلا صبر کند.

این کارشناس بازارهای مالی می‌گوید: طوفانی در راه است که البته در این شرایط هم امکان کسب سود زیاد وجود دارد و هم ضرر. اما ریسک آن بالاست و بهتر است افراد در این مقطع و قبل از اصلاح عمیق وارد بازار نشوند.

این کارشناس بازارهای مالی، البته معتقد است کاهش ارزش رمزارزها و افزایش تقاضا، می‌تواند در ادامه دوباره فرایند صعودی را کلید برند، به ویژه که در این شرایط امکان پامپ قیمتی هم وجود دارد.

به قیمت دلار هم توجه کنید

تاتاری بر نکته دیگری هم تاکید می‌کند؛ سرمایه‌گذاران بازار کریپتو در ایران باید به نوسانات قیمت دلار هم توجه کنند.

او توضیح می‌دهد: ممکن است حتی در صورت ثبات یا افزایش قیمت رمزارزها، خریداران به دلیل روند نزولی در بازار دلار ضرر ‌کنند. برای مثال در هفته‌های پایانی سال ۹۹، برخی بیت‌کوین را با دلار ۲۷ هزار تومانی خریداری کردند اما بعد از مدتی قیمت این ارز وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد. این تفاوت ۳ هزار تومانی، اگر به ضرر افراد منجر نشده باشد، حداقل سود آنها را صفر کرده است.

این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: یکی از راه‌هایی دوری از چنین ضررهایی این است که افراد در زمان کاهشی بودن بازار دلار ارزی را که می‌خواهند با آن رمزارز بخرند، تهیه کنند.

به گفته تاتاری در شرایطی که بازار دلار روند صعودی دارد نباید چنین اقدامی انجام دهند اما برخی افراد به این موضوع توجه نمی‌کنند و دچار ضرر می‌شوند.

علاقه‌مندان به بازار رمزارزها می‌توانند این گزارش‌ها را نیز مطالعه کنند: آینده رمزارزها، آینده بازار رمزارزها، روند قیمت بیت کوین و خرید ریالی بیت کوین.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها