جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

چرا دولت‌ها از بیت کوین می‌ترسند؟

24 خرداد 1401
 چرا دولت‌ها از بیت کوین می‌ترسند؟

 

به گزارش بانک اول بیت کوین اولین ارز مجازی بود که مبادله پول را در بستر اینترنتی محقق ساخت. بعد از مدتی بیت کوین تبدیل به یک ارز مهم شد که هیچ قدر مرکزی، شامل دولت‌ها و سازمان‌های مختلف نظارتی بر آن نداشتند و این اولین دلیل ترس دولت‌ها از ارز مجازی است. در این مطلب قصد نداریم که بگوییم بیت کوین خوب یا بد است اما دلیل ترس دولت‌های مختلف از این ارز و سایر ارزهای مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نکات مهم

در طی چند سال اخیر بیت کوین به یک ارز و پول رایج مهم تبدیل شده که هر روز سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی آن انجام می‌شود. بنابراین دولت‌ها و نهادهای اجتماعی هراس دارند که این اهمیت بیت کوین و سایر ارزهای مجازی باعث شود سیستم مالی کنونی جهان به هم بخورد و دولت‌ها نتوانند به درستی بر مبادلات مالی نظارت داشته باشند.

 


همچنین بعضی دولت‌ها از این واهمه دارند که بیت کوین برای پولشویی، تبادلات مالی مجرمین و فرار مالیاتی مورد استفاده قرار گیرد و این کار را روز به روز سخت‌تر کند. البته این فقط نگرانی دولت‌ها نیست و همه ما نگران هستیم که بیت کوین یا سایر ارزهای مجازی برای کارهای خلافکارانه مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا همانطور که قبلا اشاره شد نظارت بر مبادلات مالی ارزهای مجازی بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن است.
همچنین برخی هم از این موضوع واهمه دارند که ارزهای مجازی غیر متمرکز و جدید کنترل و نظارت بر سیستم‌های بانکی را مختل کند. این نگرانی‌ها بیشتر می‌شود زمانی که بدانیم ممکن است سیستم‌های بانکی جهان کنار گذاشته شود و تمام تبادلات مالی با استفاده از ارزهایی صورت بگیرد که کمتر مورد توجه هستند. برخی که از تبادلات مالی بین سیستم‌های بانکی خاطره خوبی ندارند، بسیار مشتاق‌اند تا نابودی آن را ببینند و بتوانند از این پس خارج از این مسئله کار کنند.

چرا کنترل مالی مهم است؟

همانطور که گفتیم اصلی‌ترین دلیل ترس دولت‌ها از بیت کوین، ترس از عدم کنترل بر تراکنش‌های مالی است. دولت‌ها از بانک مرکزی برای پیشبرد سیاست‌های کلان خود استفاده می‌کنند و هیچگاه مایل نیستند کنترل خود را بر روی تراکنش‌ها از دست بدهند. در حالی اکثر کشورها سعی می‌کنند سیستم مالی خود را تقویت کنند تا بتوانند هر چه بیشتر بر تراکنش‌ها و تبادل‌های مالی تمرکز کنند که بیت کوین در حال نابود کردن این سیستم است. دولت‌ها از کنترل خود بر روی تراکنش‌ها برای کنترل اعمال‌ سیاست‌ها و قوانین، جمع‌آوری مالیات، جلوگیری از پولشویی و اقدامات مجرمانه و اعمال قدرت بر کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.

مثلا دولتی مثل آمریکا که مخالفان خود را تحریم می‌کند، ممکن است با از دست دادن کنترل خود بر روی سیستم‌های مالی دیگر نتواند کسی را تحریم کند که این مسئله قطعا باعت ترس این دولت از بیت کوین می‌شود.

تجارت‌های بیت کوین

کسانی که از ارزهای مجازی برای تجارت استفاده می‌کنند نیازی به استفاده از سیستم‌های بانکی ندارند و تبادلات مالی خود را در بستر سایبری انجام می‌دهند. این تاجران بدون هیچ واسطه‌ای مبالغ کم و زیاد بیت کوین را با هم مبادله می‌کنند و کار بسیار آسان‌تری دارند. زمانی که این ارزهای مجازی جای سیستم‌های بانکی را بگیرند، بسیاری از سرمایه‌گذارها و سرمایه‌داران متضرر می‌شوند و این چیزی نیست که آنها می‌خواهند. بنابراین سرمایه‌داران سعی می‌کنند یا از رشد بیت کوین جلوگیری کنند و یا اینکه بر روی آن هم نظارت داشته باشند.

بنابراین ترس دولت‌ها و سازمان‌ها از ارزهای مجازی به خصوص بیت کوین منطقی به نظر می‌رسد چراکه ممکن است بخشی یا حتی کل قدرت را از آنها بگیرد.

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها