پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

بورس چگونه به مردم رکب زد؟

24 خرداد 1401
بورس چگونه به مردم رکب زد؟

به گزارش بانک اول روز یک شنبه 94 درصد از نمادهای بازار در دامنه منفی معامله می شدند و 85 درصد از نمادها نیز کار خود را با صف فروش به پایان رساندند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز 1774 میلیارد تومان بود که از این مقدار 620 میلیارد تومان نیز خروج پول را شاهد بودیم.

برخی تحلیل گران معتقدند، یکی از مهمترین علتها برای منفی شدن بازار، زمزمه‌ها برای بازگشت به برجام و گشایش در تعاملات بین المللی است. اما مگر بازگشت به برجام و بهبود شرایط اقتصادی خبر بدی است که بازار واکنش منفی نشان می دهد؟

از طرف دیگر طبق نمودار بالا میانگین ارزش معاملات در سال 98 برابر با 2هزار و 700میلیارد تومان بوده است. طی  8 ماه گذشته هر بار ارزش معاملات به زیر این محدوده رسیده است شاهد واکنش مثبت بازار بودیم.  با اینکه در 2 روز گذشته ارزش معاملات از عدد فوق بسیار پایین تر بود، واکنش مثبتی در معاملات رخ نداد و متاسفانه این نشان دهنده رکود بازار و تاثیر تصمیمات نادرست مسئولین تا به حال بوده است.امیدواریم این زنگ خطری برای هشیار شدن مسئولین و  حمایت صحیح از بازار باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند،  قانون دامنه نوسان نامتقارن در فرسایشی شدن روند معاملات بی تاثیر نبوده است.  سهم هایی که از دید بازار ارزنده نیستند هر روز حداکثر می توانند 2 درصد کاهش قیمت را تجربه کنند. بسیاری از سهم ها هم که در صف فروش قفل می شوند، حجم مبنا پر نمی کنند و باعث می شود که قیمت پایانی آنها تغییر زیادی نداشته باشد. در نتیجه قیمت ها به کندی کاهش می یابند تا به سطوح ارزندگی برسند که باعث فرسایشی شدن معاملات در چنین سهم هایی می شود. با توجه به این شرایط، پولهای درشت هم ترجیح می دهند صرفا نظاره گر بازار باشند و پول های خود را در بانک و یا صندوق های درآمد ثابت قرار دهند که باعث می شود کم پولی در بازار سهام بیش از پیش خودش را نشان دهد و معاملات بازار خسته کننده و فرسایشی دنبال شوند.

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها