ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

طلا بخرید سود میکنید / رشد قیمت جهانی طلا در پی تزلزل اقتصاد آمریکا در ماههای آینده

24 خرداد 1401
طلا بخرید سود میکنید / رشد قیمت جهانی طلا در پی تزلزل اقتصاد آمریکا در ماههای آینده

به گزارش بانک اول بیش از یکسال است که داد و ستد طلا به شکل خاصی در بازار انجام نمی شود و با آنکه انس جهانی با نوسان قیمتی زیادی همراه بوده اما طی این مدت این بازار خیلی پر رونق به چشم نیامد.  بی رمقی بازاری که شاید به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا و کم ترشدن مراجعه مردم به بازار در پی تعطیلی مشاغل و اصناف در این روزهای کرونایی بود.

 

موج چهارم کرونا باز هم بازار طلا را تعطیل کرد
از طرفی ورود بخش عمده ای از سرمایه گذاران به بازارهای مجازی نوپا نظیر بیت کوین و رمزارزها نیز بر کاهش سرمایه گذاری در این بخش اثر گذاشته است. اگر چه بازار داد و ستد طلا در روزهای اواخر سال گذشته نسبتا بهتر بود و فروشندگان طلا و جواهر به امید روزهای خوب در سال آینده کرکره مغازهای خود را بالا بردند، اما موج چهارم کرونا این روزها دوباره بازار را به هم ریخت و اثر بخشی خود را بر بازار طلا به جایی گذاشت تا جایی که قرار است صنف طلا و جواهر از فردا به مدت ۱۰ روز تعطیل شود. تعطیلی بازاری که باز هم میزان کاهش معاملات در این بازار را موجب خواهد شد.

با پایان تعطیلات نوروزی به مدت یک هفته رونق خاصی بر بازار طلا و جواهرات حاکم بود و خیلی ها برای سرمایه گذاری بر روی فلز طلا راهی بازار و اقدام به خرید این کالای ارزشمند شدند

 

البته با پایان تعطیلات نوروزی به مدت یک هفته رونق خاصی بر بازار طلا و جواهرات حاکم بود و خیلی ها برای سرمایه گذاری بر روی فلز طلا راهی بازار و اقدام به خرید این کالای ارزشمند کردند. بازاری که اکنون در بین بازارهای دیگر و البته در میان مدت می تواند سرمایه گذاران خود را منتفع کند چرا که به عقیده کارشناسان و تحلیل گران بازارهای جهانی انس جهانی با تورمی که به احتمال زیاد آمریکا را در ماههای آینده در بر می گیرد افزایشی خواهد شد.

 

پیش بینی کارشناسان از رشد قیمت طلای جهانی به دلیل تزلزل اقتصاد آمریکا در ماههای آینده 
طبق نظر کارشناسان و تحلیگران بازارهای بین المللی، اقدام آمریکا به انتشار نجومی اوراق خزانه برای نجات اقتصاد و بهبود معیشت مردم در شرایط کرونا، که از زمان ریاست جمهوری ترامپ و هم اکنون در دوره جدید ریاست جمهوری (جو بایدن) نیز صورت گرفته است، تبعات آن بی تردید در چندماه آینده به خوبی خود را نشان خواهد داد. آثاری که در پی این تصمیم گیری تورم را در آمریکا به شکل فزاینده ای بالا برده و و این تورم باعث خواهد شد تا ارزش دلار به شدت کاهشی شود. در چنین شرایطی با کاهش ارزش دلار، سرمایه گذاری بر روی طلا ایجاد و قیمت این فلز گرانبها در دنیا طی چند ماه آینده به دلیل رشد بالای تقاضا روند صعودی به خود خواهد گرفت.

 

بازار ویروسی طلا در کشور
«آیت محمد ولی» رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بازار داد و ستد طلا از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور ویروسی شده و معاملات آنچنانی در این بازار چون سالهای گذشته صورت نگرفته است طوری که خیلی از واحدهای طلا فروشی غیر فعال و یا حتی تعطیل شده اند.

بازار طلا همیشه بازاری سودآوری برای سرمایه گذارانی است که می خواهند در میان و یا دراز مدت از سرمایه های خود کسب سود کنند،   هیچ سرمایه گذاری در دراز مدت از خرید طلا پشیمان نشده است و این فلز همیشه و در طی قرن ها به عنوان کالایی ارزشی و سودآور برای سرمایه گذاران بوده است

وی با بیان اینکه بازار طلا همیشه بازاری سودآور برای سرمایه گذارانی است که می خواهند در میان و یا دراز مدت از سرمایه های خود کسب سود کنند، افزود: هیچ سرمایه گذاری در دراز مدت از خرید طلا پشیمان نشده است و این فلز همیشه و در طی قرن ها به عنوان کالایی ارزشی و سودآور برای سرمایه گذاران بوده است.

 

شرایط حاد بازار طلا و جواهر بدنبال قرمز شدن وضعیت کرونایی کشور
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران به رشد نسبتا بالای میزان تقاضا برای خرید طلا پس از پایان تعطیلات نوروزی در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: قرمز شدن وضعیت کشور به دنبال شیوع گسترده ویروس جهش یافته کرونا در کشور و کاهش مراجعات همچنین تعطیلی صنف طلا و جواهر به عنوان مشاغل گروه ۲ شرایط این بازار را حاد کرد.
محمد ولی، خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح بازار و ثابت بودن نرخ ارز بدنبال سیر نزولی انس جهانی موقعیت مناسبی را برای مردم و بازاریان طلا و جواهر ایجاد کرده بود اما تعطیلی ۱۰ روزه بازار در شهرهای قرمز و نارنجی آرامش این بازار را به هم ریخت، هر چند سلامت مردم باید دراولویت باشد.

قیمت طلا اکنون به نسبت چند ماه گذشته تقریبا مناسب است؛ افرادی که می خواهند برای سرمایه گذاری های بلند مدت از طلا استفاده کنند اکنون فصل خوب خرید طلاست. توصیه ما این است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاریهای سودآور همیشه بازاری را انتخاب کنند که آن بازار مطمئن و مردم محاسن و مزایای آن را دیده اند

این مقام مسئول با بیان اینکه مردم برای کسب سود از محل سرمایه گذاری خود آگاهانه تصمیم می گیرند افزود: قیمت طلا اکنون به نسبت چند ماه گذشته تقریبا مناسب است و سری افرادی که می خواهند برای سرمایه گذاری های بلند مدت از طلا استفاده کنند اکنون فصل خوب خرید طلا است. توصیه ما این است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاریهای سودآور همیشه بازاری را انتخاب کنند که آن بازار مطمئن و مردم محاسن و مزایای آن را دیده اند.

 

سرمایه گذاران فضای مجازی که می خواهند ارز دیجیتال بخرند مواظب از دست نرفتن سرمایه های خود باشند
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به اینکه این روزها خیلی از سرمایه گذاران به جای ورود به بازارهای سودآوری چون طلا به خرید بیت کویین و سایر رمز ارزها در بازار مجازی روی آورده اند، این موضوع چه اندازه بر کاهش میزان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا اثرگذاشته است، گفت: شکی نیست که بازار مجازی ارزهای دیجیتال بر کاهش سرمایه گذاری بر روی طلا تاثیر گذاشته است اما این بازارها چون از زیر ساخت مطمئنی برخوردار نیستند و جایگاه و هویت مشخص و معینی ندارند احتمال دارد که سرمایه سرمایه گذاران در این بخش را نابود کند.

با گسترش فضای مجازی و ورود سرمایه گذاران به خرید رمز ارزها خیلی از کانال و سایت ها داد و ستد ارز دیجیتال که قلابی هستند در کمین بوده که سرمایه گذاران در چنین بازارهای بی هویتی باید دقت کنند که از شرکت های معتبر و یا سایت های مطمئن اقدام به خرید ارزهای مجازی کنند

وی ادامه داد: با گسترش فضای مجازی و ورود سرمایه گذاران به خرید رمز ارزها خیلی از کانال و سایت ها داد و ستد ارز دیجیتال که قلابی هستند در کمین بوده که سرمایه گذاران در چنین بازارهای بی هویتی باید دقت کنند که از شرکت های معتبر و یا سایت های مطمئن اقدام به خرید ارزهای مجازی کنند.

 

سرنوشت سرمایه گذاری طلا به کجا ختم می شود
به گزارش بازار، هر چند سرمایه گذاری بر روی طلا همیشه در دراز مدت سودآور بوده است و از طرفی تحلیلگران بازارهای جهانی پیش بینی می کنند با تزلزل اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار در ماههای آینده بدنبال رشد بالای تورم در این کشور، سطح تقاضا را برای سرمایه گذاری بر روی این کالا افزایش و قیمت اونس جهانی را صعودی می کنند، اما باید به برخی مسائل داخلی چون اتفاقات برجامی با حفظ چارچوب ها و احتمال گشایش های اقتصادی و از سر گیری معاملات با دنیا که این موضوع بر رشد منابع ارزی کشورو کاهش قیمت ارز در بازار تاثیر می گذارد نیز باید مد نظر قرار گیرد. حال از آنجایی که قیمت طلا از نرخ ارز در بازار داخل و قیمت انس جهانی تبعیت می کند بنا براین معلوم نیست قیمت این کالای ارزشی در آینده نزدیک چه رقمی و چگونه خواهد بود.

 

قیمت جهانی طلا امروز 
در حالی که تضعیف دلار و افت سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا در کنار رشد غیر منتظره ادعاهای بیکاری در این کشور سبب بالا رفتن اشتها برای سرمایه گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد با وجود کاهش نسبی در نزدیکی بالاترین رقم ثبت شده طی بیش از یک ماه گذشته قرار گرفت. قیمت هر اونس طلا که روز پنجشنبه به بالاترین رقم از ابتدای مارس یعنی ۱۷۵۸ دلار و ۴۵ سنت رسیده بود، امروز با ۰.۲۰ درصد افت به ۱۷۵۲ دلار و ۲۸ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۱۷۵۲ دلار و ۵۰ سنت رسید.
نرخ طلا پس از ثبت دو هفته کاهشی متوالی، از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش دلار آمریکا امروز در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به پایین ترین رقم ۲ هفته گذشته رسید. این کاهش پس از آن اتفاق افتاد که تعداد ادعاهای جدید بیکاری ثبت شده در آمریکا برای دومین هفته متوالی افزایش داشت.  سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا نیز روز پنجشنبه تحت تاثیر اظهارات جدید رئیس فدرال رزرو شاهد کاهش بود.


جرومی پاول گفته افزایش مورد انتظار قیمت ها در سال جاری احتمالا موقتی خواهد بود. وی هشدار داده که بالا رفتن موارد ابتلا به کرونا ممکن است روند ترمیم اقتصادی را کند نماید. با وجود انتشار آمارهایی که حکایت از احیای اقتصاد آمریکا دارد، بانک مرکزی این کشور قصد دارد سیاست پولی انبساطی خود را تداوم بخشد. سیاست گذاران بانک مرکزی اروپا نیز افزایش جزئی خرید اوراق قرضه را مورد بحث قرار داده اند. جانت یلن، وزیر خزانه داری امریکا دیروز از اقتصادهای بزرگ جهان خواست تا به منظور تضمین ترمیم اقتصاد جهانی، اقدامات محرک مالی خود را ادامه دهند.

اخبار مرتبط
طبق اعلام مرکز مبادله، مبلغ وجه الضمان باید به حساب واسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مشروط به تایید واریز وجه از سوی این مرکز واریز شود. گفتنی است، بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران درحالی امروز برگزار می‌شود که طی ۱۹ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲۶۳۶ کیلوگرم شمش مورد معامله قرار گرفته است
امروز نیم سکه با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۲۵ میلیون ۴۰۰ هزار تومان و ربع سکه بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت.
زبردست با اظهار امیدواری به کاهش بیشتر قیمت ارز در روزهای آتی گفت: قطعا اگر شرایط به همین گونه پیش برود می توان امیدوار بود که کاهش قیمت ارز ادامه دار باشد؛ چراکه با اعلام موضع آمریکا نسبت به وعده صادق و عدم پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی، دلیلی برای نگرانی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی در بازار وجود ندارد.
بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها