پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

حساسیت فصلی با کووید ۱۹ چه تفاوت‌هایی دارد؟

24 خرداد 1401
حساسیت فصلی با کووید ۱۹ چه تفاوت‌هایی دارد؟

به گزارش بانک اول اکنون در آغاز فصل بهار، زمان گرده‌افشانی گیاهان، با شروع موج جدیدی از عفونت‌های ویروس کرونا همزمان شده است. اما چگونه می‌توان تشخیص داد که فرد به حساسیت فصلی مبتلا شده است یا ویروس کرونا؟

بنابه گفته متخصصان، گاهی‌اوقات تشخیص حساسیت از ویروس کرونا مشکل می‌شود. اما اگر این علایم ناشی از یک عامل ویروسی باشد، هر زمان که فرد سرفه کند، قطرات و ذرات آلوده به ویروس در هوا منتشر می‌شود و اطرافیان او به این ویروس آلوده می‌شوند. اما حساسیت‌ها مسری و واگیردار نیست

بین ویروس کوید۱۹ و حساسیت‌ها تفاوت‌های اساسی وجود دارد که با آگاهی از آنها می‌توانید علت ناخوشی‌تان را تشخیص دهید. یکی از این علایم که پزشکان معمولا به آن توجه می‌کنند تب و دمای بدن بالای ۳۸ درجه است. افرادی که به انواع حساسیت‌ها مبتلا می‌شوند، خیلی کم پیش می‌آید که دچار تب بالا شوند. در واقع قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا فرد را به تب مبتلا نمی‌کند.

 

از علایم دیگر که معمولا با عفونت‌های ویروسی مرتبط است می‌توان به احساس لرز و بدن‌درد اشاره کرد. همچنین حساسیت‌های معمول به‌ویژه فصلی، حس بویایی و چشایی فرد را به یکباره از کار نمی‌اندازد که این وضعیت علامت دیگری از کوید۱۹ است.

البته بنابه توصیه متخصصان، فقط به علایم کوید۱۹ یا حساسیت‌ها متکی نباشید و عوامل دیگر مانند سابقه حساسیت، زمان شروع علایم بیماری یا در معرض کوید۱۹ قرار داشتن را در نظر بگیرید.

مثلا، اگر هرگز سابقه حساسیت نداشته‌اید اما بعد از رفتن به یک مهمانی یا جلسه کاری و قرار گرفتن در کنار افرادی که مشکوک به ابتلا به کوید۱۹ بودند، سرفه و آبریزش بینی داشتید و کمی احساس خستگی می‌کردید، پس این موضوع با زمانی‌که هرگز در معرض کوید۱۹ قرار نداشته‌اید کاملا فرق می‌کند. ممکن است به ویروس کرونا مبتلا شده باشید.

اگر علایم‌تان بسیار گیج‌کننده است و تردید دارید که آیا به حساسیت مبتلا شده‌اید یا کوید۱۹، حتما آزمایش بدهید تا از نگرانی درآیید. در ضمن چنانچه به حساسیت‌های فصلی یا آسم مبتلا شده‌اید، پس از آزمایش علایم آن زود تشخیص داده شده و با درمان به‌موقع بیماری در شما مزمن نمی‌شود.

علایم کرونا و حساسیت

۱. از علایم ابتلا به کوید۱۹ که نقطه اشتراکی با حساسیت فصلی ندارد، باید به موارد زیر اشاره کرد:

تب‌ و لرز، درد عضلانی، از دست دادن ناگهانی حس بویایی یا چشایی، تهوع یا استفراغ و اسهال


 

۲. علایم حساسیت‌های فصلی معمولا چشم‌های پرآب و خارش‌دارست.

۳. موارد زیرهم علایمی هستند که در هر دو بیماری کوید۱۹ و حساسیت دیده می‌شود:

سرفه، تنگی‌ نفس یا اشکال در تنفس، خستگی، سردرد، گلودرد، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی

همچنین عطسه نمی‌تواند از علایم کوید۱۹ باشد و بیشتر در افراد مبتلا به حساسیت‌های فصلی دیده می‌شود.

در ضمن برخی از افراد می‌خواهند بدانند چشم وقتی قرمز می‌شود نشاندهنده ابتلا به کوید۱۹ است یا حساسیت فصلی. باید گفت چشم‌های فقط ۱ تا ۳ درصد افراد مبتلا به کوید۱۹ قرمز شده است. اگر دیدید چشم‌هایتان قرمز شده است، ممکن است حساسیت فصلی باشد و ارتباطی با کوید۱۹ نداشته باشد.

ابتلای همزمان به حساسیت و کوید۱۹

احتمال اینکه به حساسیت و در عین حال عفونت ویروسی مبتلا شوید وجود دارد. اگر به علایم همیشگی حساسیت مثل چشم‌های پرآب و آبریزش بینی مبتلا شده‌اید و برخی از علایم کوید۱۹ مانند خستگی و تب هم دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

درمان حساسیت در این روزهای کرونایی

در این روزهای کرونایی که موج جدید ابتلایان به ویروس کرونا مشاهده می‌شود، رفتن به درمانگاه یا بیمارستان برای درمان حساسیت فصلی سخت است. به همین دلیل اولین کاری که باید انجام دهید دور ماندن از عوامل حساسیت‌زاست.

همچنین می‌توانید از داروهای بدون نسخه درمان حساسیت که از انواع آنتی‌هیستامین‌ها هستند استفاده کنید. از این داروها می‌توان به سیتریزین، فکسوفنادین، لووستیریزین و لوراتادین، بروم‌فنیرامین، کلرفنیرامین، کلماستین و دیفن‌هیدرامین اشاره کرد.

اما اگر حساسیت‌تان بسیار شدید و آزاردهنده بود، حتما به پزشک مراجعه کنید و داروهایی قوی‌تر و استروئیدی مانند کورتیکوستروئید استفاده کنید. البته به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، برخی از این داروها را پزشک می‌تواند تلفنی یا اینترنتی برایتان تجویز کند.

روش عملکرد آنتی‌هیستامین

وقتی فرد در برابر عوامل حساسیت‌زا، مانند گرده‌های درختان، سیستم ایمنی بدن او تحریک شده و واکنش بیش از حد از خود نشان می‌دهد. در این حالت، سلول‌های ماست‌سل سیستم ایمنی بدن ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کنند که به گیرنده‌های رگ‌های خونی می‌چسبند و آنها را از حد معمول بزرگ می‌کنند. هیستامین همچنین به گیرنده‌های دیگر چسبیده و موجب قرمزی، نورم، خارش و تغییرات در ترشحات بدن می‌شوند. آنتی‌هسیتامین با مسدود کردن عملکرد هیستامین جلوی بروز این علایم را می‌گیرد.

داروهای استروئیدی بسیاری قوی‌تر از داروهای هیستامین عمل کرده و در درمان حساسیت‌های شدید استفاده می‌شوند. اما در بررسی‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا مشخص شده، این داروها افراد را در خطر بیشتر ابتلا به کوید۱۹ قرار می‌دهند. بنابراین تا جایی‌که امکان دارد در این روزهای کرونایی از این نوع داروها پرهیز کنید.

داروهای استروئیدی علاوه بر عارضه فوق، عوارض جانبی دیگر هم دارند:

* در مصرف کوتاه‌مدت، فرد به اضافه وزن، احتباس مایعات در بدن و فشار خون مبتلا می‌شود.

* در مصرف طولانی‌مدت، فرد در خطر ابتلا به دیابت، آب مروارید، پوکی استخوان و ضعف عضلانی قرار می‌گیرد و اگر مصرف‌کننده این نوع داروها در سن رشد باشد، جلوی رشد مناسب او گرفته می‌شود.

حساسیت و خطر ابتلا به کوید۱۹

اخیرا تحقیقی انجام شده است که نشان می‌دهد هرچه مقدار گرده‌های موجود در هوا بیشتر شود، نرخ ابتلا به ویروس کرونا هم افزایش می‌یابد. بر همین اساس برخی معتقدند، ابتلا به حساسیت می‌تواند احتمال ابتلا به کوید۱۹ را افزایش دهد. اما محققان دیگر در بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدند که ابتلا به حساسیت هیچ ربطی به کوید۱۹ ندارد و افرادی که دچار حساسیت، به‌ویژه حساسیت‌های فصلی، می‌شوند هرگز ترس به دل خود راه ندهند.

آنها فقط باید از عوامل حساسیت‌زا دور بمانند. برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا، نرفتن به فضاهای باز به‌ویژه مکان‌های پر گل و گیاه است و اگر این افراد در فضای بیرون خانه قرار گرفتند، حتما از ماسک استفاده کنند. با این کار نه‌تنها از گرده‌های حساسیت‌زای گیاهان دور می‌مانند بلکه از خطر ابتلا به کوید۱۹ ناشی از ذرات ویروسی تا حد زیادی در امان خواهند ماند.

حساسیت و واکسن کوید۱۹

یکی از باورهای غلط این است که افراد مبتلا به حساسیت، نباید واکسن کوید۱۹ دریافت کنند. این باور غلط است. بنابه‌ گفته متخصصان بهداشت و سلامت زمانی واکسن برای فرد مضر است که او به ماده‌ای که در خود واکسن وجود دارد، حساسیت داشته باشد. در غیر اینصورت دلیلی برای پرهیز از واکسن وجود ندارد.

اخبار مرتبط
پزشک طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی راه کارهایی را برای کاهش ضعف و بی حالی در ماه مبارک رمضان مطرح کرد و گفت: برای کاهش ضعف و بی حالی باید حتما وعده سحری مصرف و در این وعده برای جبران کمبود آب بدن از غذاهای خورشتی استفاده شود.
سبک زندگی غلط، تغذیه اشتباه، عدم تحرک و استرس روزانه، از طول عمر ما کم می‌کند و زمینه را برای بیماری‌های حاد و غیر معمول فراهم می‌کند. یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های تهدید کننده سلامت عمومی بدن، تغذیه درست است
محمد اسماعیل کاملی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت چه خدماتی به بیماران SMA ارائه می دهد، گفت: با تشکیل صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، درصورتی که اطلاعات بیماران مبتلا به اس ام ای در سامانه بیماری های نادر وزارت بهداشت (RDA) ثبت شده باشد، از مزایای صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج بهره مند می شوند.
دریافت بیش از اندازه برخی ویتامین‌ها ممکن است سلامتی انسان‌ها را به خطر بیندازند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها