جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

آخرین جزئیات بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان

24 خرداد 1401
آخرین جزئیات بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان

به گزارش بانک اول برای آشنائی با جزئیات این بخشنامه و نحوه استفاده کارفرمایان از مزایای مقرر در آن محمد گورابی، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد که در ادامه می‌آید.

ـ چه کارفرمایانی مشمول این بخشنامه هستند؟

کارفرمایان کارگاه‌های فعال تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی و اصناف اعم از حقیقی و یا حقوقی دولتی و غیردولتی که حداقل به مدت یک سال از زمان تقسیط نسبت به حفظ یا افزایش اشتغال نیروی انسانی کارگاه بر مبنای لیست بهمن سال ۱۳۹۸ و ارسال لیست و پرداخت کامل حق بیمه کارکنان شاغل کارگاه در دوره تقسیط اقدام کنند مشمول این بخشنامه هستند.

به عبارت دیگر در این بخشنامه نوعی مشوق برای کارفرمایان به منظور بازگرداندن سطح اشتغال کارگاهها به بهمن سال ۹۸ و پیش از زمان شیوع کرونا ایجاد شده است و کارفرمایان دارای بدهی به شرطی مشمول بخشودگی جرائم بیمه‌ای می‌شوند که از بهمن ۹۸ تعدیل نیروی انسانی نداشته باشند و یا تعدیل نیرویی که از آن زمان انجام داده‌اند را جایگزین کنند و کارگران جدیدی را به کار بگیرند و البته سطح اشتغال کارگاه را حداقل تا زمان اتمام پرداخت اقساط حفظ کنند.

همچنین کارگاه‌های ورشکسته، درحال‌تصفیه، منحله و فاقد فعالیت، رانندگان، کارگران ساختمانی (سهم بیمه شده و کارفرما) و همچنین کارگاه‌هایی که بدهی آنان صرفاً شامل جریمه است، مشمول این بخشنامه نخواهند بود.

ـ نحوه استفاده کارفرمایان مشمول این بخشنامه از مزایای مقرر چگونه است؟

استفاده از مزایای مقرر در این بخشنامه نیازمند مراجعه حضوری کارفرمایان به شعب تأمین اجتماعی نیست و کارفرمایان مشمول این بخشنامه به‌منظور تعیین تکلیف بدهی‌هایی که لغایت اسفند ۱۳۹۹ به مرحله قطعیت رسیده است برای برخورداری از تسهیلات مزبور باید نسبت به ثبت درخواست از طریق سامانه خدمات غیرحضوی سازمان تامین اجتماعی به نشانیeservices.tamin.ir اقدام کنند.

واحدهای اجرایی سازمان تأمین اجتماعی سراسر کشور پس از ثبت درخواست کارفرما، ضمن بررسی موضوع، مراتب پذیرش یا عدم پذیرش درخواست مطروحه را از طریق صندوق شخصی سامانه خدمات غیر حضوری به متقاضی اعلام می‌کنند و کارفرما نیز باید حداکثر ظرف مدت۱۰ روز از تاریخ اعلام پذیرش درخواست، نسبت به پرداخت یکجای بدهی و یا تقسیط آن به‌همراه ارائه وثایق متناسب با میزان بدهی اقدام کنند. بدیهی است عدم پرداخت و یا تقسیط بدهی در این مهلت قانونی به‌منزله انصراف کارفرما برای بهره‌مندی از تسهیلات مقرر در این بخشنامه است.

ـ کارگاه‌هایی که در سال ۹۹ شروع به فعالیت کرده‌اند و یا کارگاه‌هایی که پس از یک دوره تعطیلی در سال ۹۹ فعال شده‌اند نیز مشمول این بخشنامه هستند؟

بله؛ درخصوص کارگاه‌هایی که در بهمن ۱۳۹۸فاقد لیست و پرداخت حق بیمه بوده‌اند و یا کارگاه‌هایی که در سال ۱۳۹۹ ایجاد شده باشند، لیست ماهی که بیشترین تعداد بیمه شدگان تا اسفند ۱۳۹۹را دارا باشد مبنای تعیین نیروی انسانی کارگاه قرار می‌گیرد.

کارگاه‌هایی که در سنوات قبل ایجاد و فاقد فعالیت بوده و در سال ۱۳۹۹ به بعد مجددا شروع به فعالیت کرده و لیست و حق بیمه کامل کارکنان شاغل خود را ارسال و پرداخت کنند، بیشترین تعداد بیمه شدگان لیست ارسالی در یک سال منتهی به قبل ‌از آخرین لیست پیش از تعطیلی کارگاه، مبنای احتساب سطح اشتغال خواهد بود.

ـ سازمان تأمین اجتماعی برای تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم آیا ضمانت قانونی برای ایفای تعهدات از کارفرمایان دریافت می‌کند؟

به منظور مساعدت با آن دسته از کارفرمایانی که با ایفای تعهدات خود نسبت به پرداخت اقساط بدهی‌های تقسیط شده قبلی خود اقدام کرده‌اند، چک بانکی و سفته به عنوان وثیقه دریافت می‌شود و در خصوص آن دسته از کارفرمایانی که در گذشته علی‌رغم تقسیط بدهی از پرداخت تمام یا بخشی از آن خودداری کرده‌اند در صورت ارائه درخواست با رعایت ضوابط مربوطه و در اجرای ماده ۹۹ آیین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون تامین اجتماعی اخذ ضمانت نامه بانکی و یا سند ملکی معتبر الزامی خواهد بود.

ـ آیا همه جرائم متعلقه بخشیده می‌شود یا بخشی از آن؟

درصورتی که کارفرما اصل بدهی خود را به صورت یکجا پرداخت کند و یا اصل بدهی را برای ۱۲ ماه به صورت اقساطی پرداخت کند، مشمول بخشودگی کامل و ۱۰۰ درصد جرائم است و چنانچه اصل بدهی را در اقساط ۱۸ ماهه پرداخت کند ۸۵ درصد جرائم مربوطه مشمول بخشودگی خواهد شد. همچنین درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۲۴ ماهه پرداخت کند ۷۵ درصد جرائم؛ درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۳۰ ماهه پرداخت کند ۶۰ درصد جرائم و در نهایت درصورتی که اصل بدهی را در اقساط ۳۶ ماهه پرداخت کند ۵۰ درصد جرائم مربوطه مشمول بخشودگی خواهد شد.

چنانچه کارفرما هریک از اقساط بدهی های تقسیط شده موضوع این بخشنامه را در سررسید مقرر پرداخت نکند و یا در مدت یک سال پس از تقسیط یا در طول دوران تقسیط(در مواردی که تقسیط بیشتر از یک سال است) نسبت به کاهش سطح اشتغال مقرر در بندهای فوق اقدام کند، بدهی تبدیل به حال شده و جرائم متعلقه، نسبت به مانده بدهی از تاریخ تبدیل به حال محاسبه و به همراه جرایم قبلی به نسبت مانده بدهی مطالبه و مجدداً قابل تقسیط نخواهند بود.

ـ کارفرمایان تا چه تاریخی برای مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری و ثبت درخواست استفاده از مزایای این بخشنامه مهلت دارند؟

زمان اجرای مصوبه از تاریخ صدور لغایت ۳۱ تیر ۱۴۰۰ است اما از کارفرمایان محترم دارای بدهی به سازمان تأمین اجتماعی دعوت می‌کنیم که در اسرع وقت نسبت به پرداخت و یا تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کنند و از مزایای این بخشنامه نیز برخوردار شوند.

اخبار مرتبط
به هر حال پیش‌بینی دولت بر فروش بیشتر از این میزان استوار است و همین مساله اولین احتمال عدم تحقق را پررنگ می‎سازد. به عبارت دیگر من معتقدم که این مساله خود مشکلی اساسی برای وقوع کسری بودجه تلقی می‌شود.
در این مصوبه علاوه بر ضریب حقوق شاغلان و بازنشستگان، مبالغ حداقل حقوق و مزایای مستمر، حداقل حکم کارگزینی و سقف خالص پرداختی متوسط ماهانه کارمندان نیز مشخص شده است.
رییس پلیس فتا تهران تأکید کرد: افراد باید پس از مواجهه با این گونه پیام‌ها، حتی از طرف اعضای خانواده‌ی خود، قبل از اقدام به واریز وجه از طریق تماس تلفنی صحت آن پیام را بررسی کنند؛ چرا که ممکن است شبکه‌ی اجتماعی ارسال‌کننده‌ی پیام هک شده باشد و او این پیام را نفرستاده باشد.
معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: کالا‌های اساسی شامل لوازم خانگی برقی، لوازم آشپزخانه، کالای دیجیتال، وسایل سرمایشی، گرمایشی و ... است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها