جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

وام ۸ تا ۲۰ میلیون تومانی خرید لپ تاپ ؛ بانک‌ها به نیاز مردم پاسخ می‌دهند؟

24 خرداد 1401
وام ۸ تا ۲۰ میلیون تومانی خرید لپ تاپ ؛ بانک‌ها به نیاز مردم پاسخ می‌دهند؟

به گزارش بانک اول، وضعیت بازار لپ تاپ و قیمت ها در این بازار به صورتی درآمده که حتی فکر خرید لپ تاپ هم برای بسیاری از اقشار نیازمند به این وسیله مثل دانشجویان و دانش آموزان و کارمندان و کسبه و … ترسناک است.

خرید یک لپ تاپ معمولی به ۸ تا ۲۰ میلیون تومان پول نیاز دارد اما اگر دانشجو یا دانش آموز باشید تهیه این پول برای شما کار ساده ای نیست. در این شرایط  وام خرید لپ تاپ می تواند بسیار کارگشا باشد اما آیا در سیستم بانکی کشور هم به چنین موضوعی توجه شده و برای رفع نیاز مردم چاره و راهکاری اندیشیده شده است؟

 

وضعیت قیمت ها در بازار لپ تاپ

روزنامه هفت صبح درباره بازار لپ تاپ گزارشی تهیه کرده و در بخشی از این گزارش نوشته است؛ رئیس اتحادیه فناوران رایانه هفته گذشته پیش بینی کرده بود ظرف چند روز شاهد افزایشی عجیب در قیمت کالاهای دیجیتال از جمله لپ تاپ باشیم.سعید فرجی دلیل این پیش بینی را مسائلی مثل تخصیص ارز برای واردات،در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و مسائل مربوط به گمرک اعلام کرده است.

یک مقام صنفی با کلی تجربه حضور در بازار احتمالا همینطوری الکی پیش بینی های نمی کند اما موضوع مهمی که من و شما می دانستیم این است که فنر قیمت لپ تاپ ها دو، سه سالی می‌شود در رفته است. حالا قیمت لپ تاپ های به درد بخور در محدوده ۲۴ و ۲۵ هزار تومان درجا می‌زند. ضمنا برای داشتن لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی و نرم افزارهای تخصصی باید حدود ۴۰ میلیون تومان پول بدهید.

لپ تاپ های حدود ۱۰۰ میلیون تومانی هم وجود دارد اما بیشتر به درد اجرای بازی های کامپیوتری می خورند.ارزان ترین لپ تاپ ها حدود هشت تا ۱۲ میلیون تومان هستند اما در صورتی که روی آنها دو صفحه گوگل کروم و مایکروسافت آفیس را به صورت همزمان باز کنید،هنگ می کنند.نتایج صبح تا ظهر چرخیدن ما در بازار لپ تاپ می گوید برای داشتن یک لپ تاپ با امکانات قابل قبول باید حدود ۲۰ میلیون پول بدهید.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم: افرادی با بودجه زیر ۱۳ میلیون تومان هم می‌توانند از بازار برای خود لپ تاپ بخرند. هرچند اگر بخواهیم بدون تعارف حرف بزنیم چنین دستگاهی می تواند عملکردی شبیه ماشین حساب سوپرمارکت محله را داشته باشد؛ کند، سنگین، خسته و اعصاب خردکن!

این روزنامه در ادامه نوشته است؛ یادتان هست وقتی پراید ۲۰میلیون می ارزید، بانک ها برای خرید ماشین به مردم وام می دادند؟!

 

در بسته بانک‌ها به روی تقاضای وام 

با سرکشی به بانک های دولتی و خصوصی و پرس و جو از آنها که آیا برای خرید لپ تاپ، وامی دانشجویی یا دانش آموزی به مبلغ ۸ تا ۲۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه یا با سود پائین در این بانک ها می توان گرفت یا خیر ما را به این پاسخ می رساند که چنین وامی در بانک های دولتی و خصوصی وجود ندارد.

متصدی امور تسهیلات یکی از بانک ها در این باره می گوید: چنین وامی فعلا در بانک ها موضوعیت ندارد. البته بانک تسهیلات قرض الحسنه ای به صورت بسیار محدود پرداخت می کند اما دریافت آن به دلیل محدودیت منابع شرایط سختی دارد. ضمنا برای دریافت سایر تسهیلات مختلف با سود مصوب بانک مرکزی – ۱۵ درصد – نیز باید مراحل سپرده گذاری و تعیین رتبه اعتباری و سپردن تضامین مختلف را طی کرد.

در دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت طرح های پرداخت وام به صورت متنوع پیش بینی شده است که شاید برخی از این طرح ها برای متقاضیان خرید لپ تاپ مناسب باشد.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها