جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

تسهیل دریافت وام با اجرای اعتبارسنجی در نظام بانکی

24 خرداد 1401
تسهیل دریافت وام با اجرای اعتبارسنجی در نظام بانکی

به گزارش بانک اول محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب در خصوص چالش های شفافیت در نظام بانکی و راهکارهای پیش رو تصریح کرد: در معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی ۱۱۰ طرح در حال اجراست که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در راستای شفاف سازی است.

او ادامه داد: پایگاه داده‌ها را در این معاونت تشکیل داده ایم و به تدریج تراکنش‌های افرادی که کد ملی ندارند را متوقف می‌کنیم.

محرمیان به پروژه نهاب اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای یکپارچه سازی نهاب حاوی اطلاعات هویتی مشتریان است که تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌سازد.

او افزود: از اهداف کلان این پروژه فراهم کردن بستری امن برای انتقال اطلاعات هویتی و بانکی مشتریان نظام بانکی به مرکز ریشه گواهی بانکی جهت صدور توکن‌های «نماد» بوده و به‌عنوان پروفایل مشتریان بانکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: طرح سامانه ذینفع برای پرداخت تسهیلات، سامانه سمات برای ثبت تسهیلات کل بانک ها و قانون چک از طرح های مهم در راستای شفاف سازی است.

او از سامانه شفاف سازی دیگری به نام سمات (سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه) نام برد و گفت: در این سامانه تسهیلات کل شعب بانکی در آن به ثبت می‌رسد.

این مقام مسئول در خصوص اعتبارسنجی توضیح داد: رتبه اعتبارسنجی عددی است که برای شخص حقیقی و یا حقوقی تعیین می شود و احتمال اینکه شخص بتواند بدهی را بازگرداند را مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است در کشورهای پیشرفته این رتبه بین ۳۰۰ تا ۸۵۰ است.

او ادامه داد: در اعتبارسنجی، اطلاعات رفتار مالی یک فرد را در طول زمان جمع آوری کنیم و مشخص می شود فرد با اعتبار بالا یا مخاطره بالا است و در دو حوزه تمایل و توانایی فرد در بازپرداخت بدهی تقسیم بندی می شود.

 

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی بیان کرد: مجموعه این عوامل را در پایگاه اطلاعاتی قرار می دهیم که شامل اطلاعات بدهی های قبلی یک فرد و زمانی که طول کشیده تا بازپرداخت آن را تکمیل کند، می شود. همچنین اگر فردی بدهی مالیاتی دارد، در کاهش اعتبار تاثیر دارد و میزان پرداختی هم در افزایش اعتبار تاثیرگذار است.

او ادامه داد: حتی در ادامه کار جرائم راهنمایی و رانندگی پر خطر هم در این سامانه ثبت می شود و این جرائم باعث کاهش امتیاز اعتباری فرد خواهد شد، بنابراین اعتبارسنجی منجر به تغییر رفتار اجتماعی افراد هم می شود به گونه ای که در بسیاری از کشورهای پیشرفته کسب امتیاز اعتبارسنجی دغدغه مهم افراد است.

محرمیان در خصوص پرداخت تسهیلات با رتبه اعتبارسنجی گفت: برای افراد در مرحله اول سقف تسهیلات کمتر است و بعد از پرداخت مناسب و کسب رتبه اعتبارسنجی سقف تسهیلات افزایش می یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سامانه اعتبارسنجی در حال حاضر عملیاتی است و  تمامی شعب بانکی به آن دسترسی دارند. ضروری است که قبل از ارائه تسهیلات رتبه امتیاز اعتبارسنجی شخص حقیقی و حقوقی چک شود که این کار به صورت سیستمی انجام می شود.

او تاکید کرد: اعتبارسنجی یک ابزار سیستماتیک برای تغییر رفتار مشتری در قبال نهادی که به آن بدهی دارد، محسوب می شود و در نهایت منجر به اصلاح رفتار اجتماعی هم خواهد شد.

محرمیان تصریح کرد: در حال حاضر اعتبارسنجی در بخش چک برگشتی و تسهیلات عملیاتی شده است و اجرای درست آن منجر به تسهیل دریافت وام می شود و حتی پرداخت وام به صورت غیرحضوری و بدون ضامن هم انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.
ثبت نام برای وام اجاره خانه ۱۴۰۳، از طریق سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن tem.mrud.ir​، صورت می گیرد. در صورتی که اشخاص، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، می بایست شرایط مذکور در آیین نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند.
بانوان متقاضی این وام، می توانند با مراجعه به هر یک از شعب بانک قرض الحسنه مهر ایران در سراسر کشور نسبت به افتتاح سپرده مربوطه اقدام و از ۴ مرحله وام قرض الحسنه این بانک(مجموعاً ۲۰۲ میلیون تومان) به صورت متوالی بهره مند شوند.
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها