جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

سود بانکی ۲۰ درصدی در کدام بانک‌ها پرداخت می‌شود؟

24 خرداد 1401
سود بانکی ۲۰ درصدی در کدام بانک‌ها پرداخت می‌شود؟

به گزارش بانک اول، اگر شما دارای نقدینگی و سرمایه باشید و بخواهید آن را در بانک ها سپرده کرده و سود بانکی آن را دریافت کنید نرخ رسمی سود سپرده که بانک باید به شما پرداخت کند، ۱۵ درصد است اما در واقعیت آنچه اتفاق می افتد این است که مقدار این سود به این بستگی دارد که پول شما چقدر باشد.

در واقع بانک ها تمام تلاش خود را به کار می گیرند اگر فردی با نقدینگی قابل توجه قصد سپرده گذاری در بانک داشته باشد راهکارهایی ارائه دهند و سرمایه این فرد را جذب کنند. این راهکارها صورت ها و روش های متنوعی دارد اما در نهایت به یک اتفاق منتهی می شود و آن این که سود بانکی رسمی یعنی ۱۵ درصدی به ۲۰ درصد و در برخی بانک ها به بیش از این درصد افزایش می یابد.

دور زدن نرخ سود ۱۵ درصدی مختص بانک خاصی نیست

گزارش های رسیده حکایت از آن دارد که این وضعیت مختص به بانک خاصی نیست و بیشتر بانک ها در حال دور زدن سود بانکی رسمی اعلام شده توسط بانک مرکزی هستند اما برخی بانک ها – که از آوردن نام آنها در این گزارش به دلیل احتمال پیامدهای حقوقی معذور هستیم – در قالب هایی با اسامی مختلف سود بیشتری به سپرده گذاران پیشنهاد می کنند.

روزنامه همشهری نیز در گزارش امروز خود ضمن تائید پرداخت سود بیش از نرخ مصوب بانک مرکزی از سوی برخی بانک ها نوشته است: طی چند ماه‌ گذشته به خصوص با افزایش شدید نرخ تورم (که سپرده گذاری در بانک ها را برای صاحبان نقدینگی بی صرفه و زیان بار می کند) برخی بانک‌ها به این سمت و سو سوق پیدا کرده اند که جذب سپرده با نرخ سود بالاتر جذاب است و همین امر موجب شده است که نرخ سود بانکی( سود سپرده) در بعضی بانک‌ها به ۲۰درصد هم برسد.

واقعیت این است که با نرخ تورم حدود ۴۰ درصدی نمی توان انتظار داشت صاحبان نقدینگی پول خود را با سود ۱۵ درصد در بانک ها سپرده گذاری کنند و ندیده گرفتن این واقعیت موجب دور زدن قانون توسط بانک ها شده است.

به نوشته این روزنامه ادامه سیاست فعلی توسط بانک مرکزی می‌تواند زمینه خروج تدریجی سپرده‌های بلند مدت از بانک ها را فراهم کرده و به تورم دامن بزند.

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
حیدر مشیری
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

واقعیت اینه که چنانچه سود بانکی حداقل در شش ماهه اول سال متناسب با تورم موجود در کشور نباشد بیشترین صدمه متوجه مستاجرین خواهد بود ، مالکین و صاحبخانه ها با کم شدن سود بانکی و اوضاع بد بازار سرمایه و سهام ترجیح میدهند که به جای پول پیش ، کرایه دریافت کنند ، این موضوع نشان از مدیریت اشتباه بانک مرکزی می‌باشد که توجهی به قشر مستاجر نداشته و ندارد .

Bahman
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

آخرین نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار برای سپرده های یکساله ۱۶ درصد و دو ساله ۱۸ درصد می باشد.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها