پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

سود سپرده بانکی خود را دو برابر کنید

24 خرداد 1401
سود سپرده بانکی خود را دو برابر کنید

به گزارش بانک اول بسیاری از اقشار جامعه بعد از تورم شدید سال‌های اخیر، سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کردند و سهام، دلار، سکه و ملک خریدند چرا که سود سپرده بانکی دیگر جذابیتی نداشت اما اکنون بازار بورس، ارز، طلا و مسکن به رکود رفته و ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها افزایش یافته است.

به همین دلیل احتمال بازگشت بخشی از پول و سرمایه مردم به بانک‌ها وجود دارد خصوصا که ممکن است سود سپرده در دولت بعد با تحول در سیاست‌های اقتصادی، تغییراتی داشته باشد.

 

در همین شرایط فعلی نیز می‌توان سود سپرده را در برخی بانک‌ها از ۱۶ درصد به ۱۹ درصد، ۲۰ درصد و حتی بیش از ۲۰ درصد یعنی حدود ۳۰ درصد افزایش داد.

 

 

روزنامه هفته صبح نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ حواشی سود سپرده بانکی پایان ندارد. با گذشت دو هفته از نامه وزارت اقتصاد به مدیران بانک‌ها، همچنان بحث سود سپرده‌های بانکی بین کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه داغ است و هر کدام بر نظر خودشان پافشاری می‌کنند در این بین مشتریان بانک‌ها که تنها خواسته‌شان سرمایه‌گذاری مطمئن با سود حداقلی قابل قبول است، بین اخبار مختلف از افزایش یا کاهش نرخ سود سپرده بانکی پاسکاری می‌شوند.

 

شاید نامه وزارت اقتصاد و تاکید آن بر رعایت سقف ۱۶ درصدی سود سپرده‌های یکساله به حد کافی جدی باشد اما همچنان راه‌هایی برای کسب سود بیشتر با سرمایه‌گذاری در بانک وجود دارد.

 

سود سپرده بانکی متغیر از ۱۵ تا ۳۰ درصد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک ها

سود بیشتر با صندوق‌های بانکی هر کدام از بانک‌ها در کنار حساب‌های سپرده، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت دارند. این صندو ق‌ها سودشان تضمین شده نیست و ممکن است مقدار سود آنها در طول یک سال تغییر کند. شاید آنها یک سال ۱۵ درصد سود بدهند و سال بعد ۳۰ درصد اما تا حد زیادی می‌توان اطمینان داشت که سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شاید روش بهتری نسبت به حساب سپرده باشد.

برای مثال در سال ۹۹ حداکثر سودی که به سپرده‌های یکساله تعلق گرفت ۱۶ درصد بود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت که بخش بزرگی از آنها توسط بانک‌ها اداره می‌شوند، به طور میانگین ۳۰ درصد بازدهی نصیب مشتریانشان کردند.

شاید سود صندو ق‌های سرمایه‌گذاری در گذر زمان کم و زیاد شود اما آنها هرگز به مشتریانشان ضرر نمی‌زنند.

برای همین می‌توان به عنوان یک روش مطمئن سرمایه‌گذاری برای کسانی که اهل ریسک نیستند و حوصله چک کردن مداوم نرخ دلار و طلا یا شاخص بورس را ندارند، روی صندو ق‌های بانکی حساب باز کرد.

 

یک نکته مهم مالیاتی درباره بانک هایی که سود بیشتری می‌دهند

نامه وزارت اقتصاد به مدیران بانک‌های دولتی دو بند دارند. در بند اول تاکید شده که بانک‌ها باید نرخ‌های سود سپرده را که توسط شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده رعایت کنند و در بند دوم آمده، نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان امور مالیاتی این موضوع را حسابرسی می‌کند.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد می‌گوید بانک هایی که سقف پرداخت سود مصوب شورای اقتصاد را رعایت نکنند باید مالیات اضافه پرداخت سود را نیز بپردازند.با این حساب ممکن است برخی بانک‌ها برای جذب سرمایه‌های بزرگ پرداخت مالیات بیشتر را به جان بخرند و سود بالاتری برای سپرده‌ها پیشنهاد دهند.

زمانی که سود واقعی بانک‌ها از حساب سپرده بالاتر از نرخ سود علی‌الحساب می‌شود، بعد از گذشت مدتی بانک در اطلاعیه اعلام می‌کند که سود قطعی سپرده‌گذارها برای سال‌های قبل به حسابشان واریز شده است. نمونه این اتفاق در سال ۹۹ برای سپرده‌گذاران یکی‌ از بانک‌های دولتی افتاد و این بانک علاوه بر سود علی الحساب سپرده‌ها، سه درصد به کسانی که در سال ۹۸ در بانک سپرده داشتند، سود پرداخت کرد.

اخبار مرتبط
این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان ماه به بعد محسوب می شود؛ بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است؛ نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود.البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد ان آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.
حداکثر نرخ سود بانکی در سال ۱۴۰۲ هم ۲۲.۵ درصد باقی ماند؛ هرچند مقرر شد بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند. سال ۱۴۰۱ بود که بانک مرکزی سقف نرخ سود سپرده بانکی را ۲۲.۵ درصد و سود تسهیلات را حداکثر ۲۳ درصد اعلام کرد و نرخ‌های بالاتر از آن تخلف اعلام شد. همچنین همان زمان مسئولان اقتصادی و بانکی کشور تاکید کردند که تصمیمی برای تغییر در نرخ سود بانکی ندارند.
نرخ سود معمولاً به توجه به شرایط بازار و تصمیمات بانک‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل، تعیین نرخ سود سپرده اهمیت زیادی در اقتصاد یک کشور دارد. همچنین بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش طرح‌های با بازدهی، با انتشار اوراق سپرده گواهی خاص، سودهای ۳۰ درصدی هم ارائه دهند.
آمارهای مربوط به پرداخت سود سپرده‌های بانکی در اسفند ماه منتشر نشده،در این گزارش آمارهای ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
ح م
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

با سلام ‌...خواهشا پول فروش ۶۰ درصد سهام که فروختیم واریز کنید الان چهار ماه بیشتره فروختیم هیچ واریزی ندارد از فروش ۶۰درصدمون لطفا پول فروش ۶۰درصدمون واریز کنید براش بد جور نیاز داریم ممنون ... فروختیم چون واقعا به اون پول نیاز داشتیم از مسعولان محترم تقاظای آجزانه میکنم نصبت به واریز پول فروش سهام عدالتمان توجه کنند واریز بشه با پول فروش سهام فروختمون مشگلمان حل بشه سپاسگزارم شما را یخدا یه کاری کنید منه معلول با ۷۳۰۰۰هزار ماهیانه جلوی پنج نفره عضو خانواده شزمنده نشم

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها