پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

دریافت وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج با یک ضامن ساده+ جزئیات

24 خرداد 1401
دریافت وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج با یک ضامن ساده+ جزئیات

به گزارش بانک اول با وجود انتقادهای سیستم بانکی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت مبالغ و همچنین گلایه‌های وزارت ورزش که این مبالغ وام ازدواج، جوانان را بدهکارتر می‌کند مبلغ وام ازدواج افزایش یافت

بخشنامه وام 70 میلیونی ازدواج برای زوجینی که تاریخ عقدشان از ابتدای فروردین 97 بوده است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرد اند؛ توسط بانک مرکزی به سایر بانک های کشور ابلاغ شد. زوجینی که سن زیر سن 25 هستند می توانند از وام ازدواج 100 میلیونی استفاده کنند. خبر خوش بانک مرکزی برای زوجین جوان قبول تنها یک ضامن با شرایط ذکر شده برای وام ازدواج در سال 1400 است. در ادامه جزئیات بیشتر از نحوه ثبت نام وام ازدواج، اقساط وام ازدواج و نحوه بازپرداخت وام ازدواج 70 میلیونی را مورد بررسی قرار دادیم.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام کرد که به استناد بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور مقرر شده است:

 

مبلغ وام ازدواج در سال 1400 چقدر است؟

۱. به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها بعد از یکم فروردین سال ۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ برابر ۷۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

 

سقف وام ازدواج جوانان در سال 1400 چقدر است؟

۲. به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد یک میلیارد ریال افزایش دهد. بانک‌ها باید برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

 

مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح می‌باشد. همچنین تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

 

وام ازدواج فرزندان ایثارگران چقدر است؟

۳. مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تأمین جهیزیه کالای ایرانی به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اختصاص می‌یابد. زوجین می‌توانند به جای استفاده از تسهیلات موضوع این بند، از این تسهیلات حسب مورد به همان میزان، تمام یا بخشی از تسهیلات خود را از این طریق دریافت کنند و به مصرف برسانند؛ ضمن اینکه با عنایت به مفاد ماده ۵۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران افراد مندرج در قانون مذکور مشمول اخذ قرض‌الحسنه ازدواج به میزان دو برابر افراد عادی می‌باشند.

 

کدام بانک ها در سال 1400 وام ازدواج می دهند؟

این بخشنامه به بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، کشاورزی، مسکن، صنعت و معدن، توسعه صادرات، رفاه کارگران، توسعه تعاون، اقتصاد نوین، کارآفرین، پارسیان، سامان، پاسارگاد، سرمایه، سینا، قرض‌الحسنه مهر ایران، دی، شهر، گردشگری، ایران زمین، خاورمیانه، آینده، قرض‌الحسنه رسالت، مشترک ایران - ونزوئلا، صندوق کارآفرینی امید، مؤسسه اعتباری ملل، مؤسسه اعتباری کاسپین و پست بانک ابلاغ شده است.

 

شرایط جدید وام ازدواج ۱۴۰۰ + جزئیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در نشست نوزدهم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای آن با بند (الف) و ردیف‌های تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

در بند (الف) تبصره (۱۶) ماده واحده لایحه بودجه آمده است: به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از مورخ اول فروردین ماه ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت ۷ ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.(البته حقوق  یا درآمد ضامن ، باید کشش ضمانت صد میلیون وان را داشته باشد)

در ادامه این ردیف آمده است: شرایط سنی متقاضیان دریافت وام، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین ردیف یک تبصره ۱۶ که به تصویب نمایندگان رسید، مقرر شد: به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به کلیه زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۹۷ است و تاکنون تسهیلات ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ میزان ۷۰۰ میلیون ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است.

در جز الحاقی یک که به تصویب نمایندگان رسید، آمده است: به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد.

نمایندگان در ادامه مصوب کردند که بانک‌ها باید برای ضمانت صرفاً یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس مسؤولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانک‌های عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط است. عدم اجرا یا تأخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح می‌باشد.

بر اساس مصوبه مجلس تمامی بانک‌ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند.

وام ازدواج ۱۴۰۰ شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان تعیین شده است اما، وام ۱۰۰میلیونی به کدام زوجین تعلق می‌گیرد؟

مجتبی رضاخواه در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: دو رقم پیشنهادی برای وام ازدواج در کمیسیون تلفیق به‌تصویب رسیده است که طبق آن برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال، وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وام ازدواج برای سایر زوجین که شرایط سنی فوق را ندارند، ۷۰ میلیون تومان باشد، گفت: عملاً سقف وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان شده است؛ ممکن است اگر زوجین شرایط سنی را داشته باشند جمعاً ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند یا اگر یکی از زوجین شرایط سنی را داشت جمع وام ازدواج آن‌ها ۱۷۰ میلیون تومان شود. کف وام ازدواج نیز برای زوجین ۱۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

طبق قانون بودجه، در سال ۹۹ وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان (جمعاً ۱۰۰ میلیون تومان) بود.

اخبار مرتبط
درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است.
کسانی‌که برای وام خود اشتغالی اقدام می‌کنند، کسانی هستند که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه دیگر چهاردرصد است و طبقه ابلاغیه بانک مرکزی، فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تایید کرده باشد.
اگر دستگاه کارت‌خوان بانک ملی دارید، این طرح برای شما مناسب است؛ جزئیات برخی از شرایط مورد نیاز برای گرفتن وام با دستگاه کارت‌خوان بانک ملی را در پایین ببینید: افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک ملی با حداقل سپرده‌ی ۵۰میلیون تومانی گذشت حداقل ۶ماه از افتتاح حساب داشتن ۳ماه گردش حساب بانکی بعد از افتتاح حساب (راهنمای دریافت آنلاین گردش حساب بانک ملی)
وام ازدواج از جمله تسهیلاتی است که دولت برای آغاز زندگی مشترک جوانان درنظر گرفته است و هرساله تعداد زیادی از زوجین، این وام را دریافت می‌کنند. اما چگونه وام ازدواج را زودتر بگیریم؟ کدام بانک برای دریافت وام ازدواج بهتر است؟

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها