پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

تحریم‌های بانکی برداشته شد؟ / مذاکرات وین کدام تحریم‌ها را رفع می‌کند؟

24 خرداد 1401
تحریم‌های بانکی برداشته شد؟ / مذاکرات وین کدام تحریم‌ها را رفع می‌کند؟

به گزارش بانک اول عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در وین  خبر داده که توافقاتی برای رفع برخی از تحریم‌ها صورت گرفته و تحریم‌های بخشی باید برداشته شود.
اظهارنظری که نشان می‌دهد احتمالا به زودی باید شاهد رفع تحریم در برخی از بخش‌ها باشیم. اما این بخش‌ها کدام است؟

به گفته او این تحریم‌ها شامل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمه‌ای و بنادر است. او گفته توافقاتی برای رفع این تحریم‌ها انجام شده و بین طرفین توافقی برای رفع این تحریم‌ها وجود دارد و این تحریم‌ها باید برداشته شود.

به عبارتی اینگونه به نظر می‌رسد که اگر در جمعه هفته جاری توافق نهایی حاصل شود،‌ در قدم اول می‌توان شاهد حذف این تحریم‌ها بود.

به گفته عراقچی و دیگر مقامات حاضر در این مذاکرات، نگارش بخش‌هایی از این تفاهم‌نامه آغاز شده و آنها امیدوارند که تا روز جمعه، چهارمین دور نشست، به توافق‌های نهایی و مطلوبی برسند.
رفع تحریم دو بخش در اولویت

پیش از این هم وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرده بود که «دولت بایدن آمادگی دارد که بخشی از تحریم‌های وضع‌شده علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به‌ویژه بخش بانکی و نفتی را لغو کند.»

به عبارتی هم مقامات ایرانی و هم طرفین مذاکره‌‌کننده می‌دانند که یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ایران در جریان این مذاکرات رفع تحریم‌های بانکی و نفتی است. به عبارتی ایران می‌خواهد تحریم‌های نفتی برداشته شود تا بتواند همچنان نفت خود را به بازارهای جهانی صادر کند.

اما این صادرات بدون برداشته شدن تحریم‌های بانکی کارامد نیست. چون ایران به کانال‌هایی برای بازگشت پول حاصل از صادرات نفت خود نیاز دارد و تحریم‌های بانکی باید حتما برداشته شود.

یک مقام ارشد اروپایی نیز در گفتگو با وال‌استریت ژورنال مدعی شده است که واشنگتن اخیراً سیگنال‌هایی دال بر آمادگی برای کاهش تحریم‌های خود علیه بخش‌های دیگری از اقتصاد ایران از جمله نساجی، خودروسازی، کشتیرانی و بیمه صادر کرده است.
مشکل رفع تحریم‌ها چیست؟

اما رفع تحریم‌های بانکی امریکا یک طرف این ماجراست. ایران برای استفاده از سیستم بانکی خود در سطح جهانی نیاز به این دارد که از لیست سیاه FATF هم خارج شود. اسفند سال ۹۸ ایران وارد لیست سیاه FATF شد. ورود به این مبادلات مالی و پولی ایران با دیگر کشورها را دشوار و به عبارتی ناممکن می‌کند و حتی رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند این مشکل را حل کند.

به عبارتی تا زمانی که ایران در لیست سیاه FATF وجود دارد، رفع تحریم‌های بانکی آمریکا هم مشکل را حل نمی‌کند. حدود یک سال است که بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص متوقف شده است.

نهایتا اسفند سال گذشته چراغ سبزی به این لوایح نشان داده شد. قرار بود فروردین سال جاری، جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار و در آن پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی بررسی شود اما کرونا فعلا جلسات این مجمع را تعطیل کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین و رفع تحریم های بانکی،‌مشروط به برگزاری جلسات مجمع و تصویب دو لایحه باقیمانده است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها