جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی شامل کدام زوج‌ها می‌شود؟

24 خرداد 1401
وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی شامل کدام زوج‌ها می‌شود؟

به گزارش بانک اول وام ازدواج 100 میلیونی در سال 1400 تنها به پسران زیر 25 سال و دختران زیر 23 سال پرداخت خواهد شد. همچنین بر اساس مصوبه مجلس مابقی زوج های جوان در سال 1400 وام 50 میلیون تومانی دریافت می کنند.

در مصوبه مجلس آمده است: به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج های زیر ۲۵ سال و زوجه های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف یک میلیارد ریال افزایش دهد

بر اساس قانون به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی مکلف است از محل پس انداز و جاری قرض الحسنه بانکی به زوج هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین ماه 1397 است 70 میلیون تومان وام با دوره بازپرداخت 10 ساله پرداخت کند که این رقم برای  زوج های زیر 25 سال تا سقف 100 میلیون تومام است.

بر اساس مصوبه مجلس در سال بودجه سال 1400 بانک ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته و یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند. مسئولیت حسن اجرای حکم این بند به عهده بانک مرکزی و بانکهای عامل و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط می باشد. عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح می باشد. همچنین تمامی بانک ها موظفند به صورت ماهانه، تعداد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداختی و تعداد افراد در نوبت دریافت این تسهیلات را به صورت عمومی اعلام کنند. مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال از منابع این بند برای تامین جهیزیه زوج هایی که متقاضی دریافت کالاهای ایرانی در سقف دویست میلیون ریال تا پانصد میلیون ریال هستند به ستاد اجرائی فرمان حضرت امام اختصاص می یابد. استفاده کنندگان از این اعتبار مجاز به دریافت وام ازدواج نیستند.

کدام زوجین وام 100 میلیونی ازدواج می گیرند؟

بر این اساس بانک مرکزی موظف شده به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از اول فروردین ۹۷ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت نخست پرداخت کند.

 

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت‌ ساله با أخذ یک ضامن معتبر و سفته است. شرایط سنی متقاضیان دریافت وام، حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد مشترک وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

 

اقساط وام ازدواج 1400

با این رقم به نظر می‌رسد مبلغ اقساط هر کدام از زوج‌ها رقمی حدود ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد.

 

همچنین به منظور کاهش سن ازدواج، بانک مرکزی همچنین موظف شده تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال واجد شرایط دریافت تسهیلات ازدواج را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان افزایش دهد.

 

ضامن مورد نیاز برای وام 100 میلیونی ازدواج در سال 1400

بانک‌ها باید برای ضمانت صرفا یکی از سه مورد اعتبارسنجی، یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه هدفمندی را به منزله ضمانت بپذیرند.

 

بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ دریافت وام ازدواج تنها با یک ضامن امکان‌پذیر است. به‌خاطر افزایش رقم وام، آیین‌نامه داخلی بعضی بانک‌ها آن‌ها را ملزم می‌کند حتما دو ضامن درخواست کنند. چراکه بانک‌ها عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام یک ضامن می‌خواهند و با ۵۰ میلیونی شدن مبلغ وام ازدواج، آئین‌نامه‌های داخلی‌شان اجازه نمی‌دهد صرفا با یک ضامن وام ۵۰ میلیون تومانی پرداخت کنند. با این‌حال بانک مرکزی مثل همیشه بخشنامه می‌دهد و از بانک‌ها می‌خواهد همان یک ضامن را درنظر بگیرند.

خبر‌های جدید از وام ازدواج سال ۱۴۰۰ گویای این است که حداقل وام ازدواج برای زوجین ۱۴۰ میلیون و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد. سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان بر اساس شرایط سنی تعیین شده است.

 

 وام ازدواج ۱۴۰۰ شامل چه کسانی می‌شود؟

 

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق بناست رقم وام ازدواج در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد؛ سقف وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰میلیون تومان و کف آن ۷۰میلیون تومان تعیین شده است اما، وام ۱۰۰میلیونی به کدام زوجین تعلق می‌گیرد؟

 

مجتبی رضاخواه در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: دو رقم پیشنهادی برای وام ازدواج در کمیسیون تلفیق به‌تصویب رسیده است که طبق آن برای پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال، وام ازدواج برای هریک از زوجین ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون تلفیق مصوب کرد که وام ازدواج برای سایر زوجین که شرایط سنی فوق را ندارند، ۷۰ میلیون تومان باشد، گفت: عملاً سقف وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومان شده است؛ ممکن است اگر زوجین شرایط سنی را داشته باشند جمعاً ۲۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بگیرند یا اگر یکی از زوجین شرایط سنی را داشت جمع وام ازدواج آن‌ها ۱۷۰ میلیون تومان شود. کف وام ازدواج نیز برای زوجین ۱۴۰ میلیون تومان تعیین شده است.

طبق قانون بودجه، در سال ۹۹ وام ازدواج برای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان (جمعاً ۱۰۰ میلیون تومان) بود

 

وام ازدواج بدون ضامن می‌شود؟

 

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج، اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، ۷۰ میلیون تومان و بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

 

وی در تشریح جزئیات مصوبه اعضای کمیسیون تلفیق درباره وام ازدواج، افزود: طبق مصوبه اعضای کمیسیون زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها از یک فروردین ۹۷ به بعد باشد مشمول دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیونی می‌شوند.

 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: همچنین براساس این مصوبه زوج‌هایی که در آقایان سن‌شان کمتر از ۲۵ سال و در خانم‌ها سن‌شان کمتر از ۲۳ سال باشد می‌توانند از وام ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۰ ساله استفاده کنند.

حاجی دلیگانی اضافه کرد: علاوه بر این اعضای کمیسیون تلفیق مصوب کردند وام ازدواج در سال آینده نیاز به ضامن ندارد و اعتبارسنجی در این باره آن انجام خواهد شد.

مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه پس از تصویب در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان تبدیل به قانون شده و برای اجرا ابلاغ می‌شود.

شرایط ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۰

لازم به ذکر است فعلا مبلغ وام ازدواج همان ۵۰ میلیون تومان برای هر فرد است؛ و شرایط زیر هم متناسب با وام ۵۰ میلیونی است.

 

الف - شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج طبق سایت ve.cbi.ir به شرح زیر است:

 

۱- دارا بودن تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

 

۲- به هر یک از زوجـــین مــبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.

تبصره ۱: کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنـها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آن‌ها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد.

 

تبصره ۲: اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود.

 

۳- دارا بودن کارت ملی (موقت یا دایم) و کد پستی محل سکونت متقاضی.

۴- با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می‌تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره‌مند گردد. (توجه: به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می‌گیرد)

 

۵- به استناد مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۶ می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می‌گردد.

 

۶- چنانچه متقاضیان قبل از سال ۱۳۹۶ ازدواج نموده و در صف سامانه ازدواج در انتظار اخذ وام باشند، صرفاً مشمول سقف فردی ۱۵۰ میلیون ریال خواهند شد.

 

ب - مدارک مورد نیاز

 

۱- اصل و کپی سند ازدواج.

 

۲- اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین.

 

۳- اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین.

 

۴- اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین.

 

۵- اصل و کپی کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن.

 

۶- کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین.

 

۷- کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام.

 

 

پ- شرایط ضامن ها

 

۹- تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها، مبلغ پانصدمیلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال با دوره بازپرداخت هفت ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.

 

۱۰- بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند. ‌

ج- روش ثبت نام

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌باشند، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود

 

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیـهی است در صورت عدم مــــراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنهاکان لم یکن تلقی می‌گردد.

 

د- مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد

 

- مدت بازپرداخت تسهیلات ۸۴ ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد.

- نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴ (چهار) درصد تعیین می‌گردد

و- دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ایثارگران

ماده ۱- تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانک‌های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می‌شود.

ماده ۲- متقاضی ایثارگری می‌تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد.

 

ماده ۳- با توجه به ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می‌باشند.

 

ماده ۴- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۷ سال (۸۴ ماه) می‌باشد.

 

ماده ۵- پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می‌باشد.

 

ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می‌باشد.

 

ماده ۷- درراستای اجرای ماده ۵۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بند‌های (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره‌مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می‌گیرد:

 

ز) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

 

ح) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آن‌ها می‌شود.

 

ط) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد.

اخبار مرتبط
تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین شده است.
این طرح از جمله طرح‌های اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در بانک رفاه کارگران است که مشتریان این بانک می‌توانند بر اساس میانگین ایجادی در حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز خود، از مزایای آن بهره‌مند شوند. بر اساس این طرح، اشخاص حقیقی و شرکت‌های حقوقی دارای کسب‌وکارهای خرد و دانش‌بنیان می‌توانند با سپرده‌گذاری در مقاطع مختلف از تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 60 ماهه بهره‌مند و یا امتیاز حساب استفاده نشده را به کارکنان خود انتقال دهند.
معاون توسعه بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی دانش‌آموخته خارج از کشور نیز می‌توانند برای درخواست بهره‌مندی از این تسهیلات، از طریق ارتباط با مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری اقدام کنند، گفت: هر متقاضی صرفاً مجاز به استفاده از یکی از تسهیلات ساخت/خرید و یا ودیعه اجاره مسکن است و در صورت استفاده از یکی از این دو، امکان معرفی برای تسهیلات مسکن دیگر وجود ندارد.
تسهیلات خرید لوازم خانگی بانک‌ها بر اساس درخواست مشتری از ۵ میلیون، ۱۰ میلیون، ۳۰ میلیون، ۵۰ میلیون، ۱۰۰، ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
سام وان ریل وان ریل
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

نقد بانک ملت شعبه ممتاز چهارراه ولیعصر تهران . 1-برای هر نفر ضامن معتبر کارمند با سابقه های بالای 17 سال دولتی و رسمی بردیم بازم کافی نبود ! 2-برای هر نفر برای وام 70 میلیونی 2 تا سفته ی 50 میلیون تومنی میگیرن . 3-برای هر نفر بغیر از اون ضامن و سفته خود عروس و داماد رو هم جهت ضمانت گواهی کسر از حقوق و کارمندی و اینا خواستن !!یعنی ما نمیدونیم اون خانم هایی که قراره خانه دار باشند تکلیف چیه . 4-دوباره تماس گرفتن که گواهی کسر از حقوق و یه و جواز کسب یه نفر دیگه رو هم بیارید!! قششنگ هر روز دارن تماس میگیرن هر دفعه یه مدرکی رو طلب میکنند بعد میگن بازرس های ما بخدا به ما گیر میدن !! توی سایت رسمی وام ازدواج اصلا به این موارد اشاره نشده که انقدر پروسه ی سخت و مسخره ای داره یه جوری نوشته هر جایی اینو ببینه میگه دمشون گرم اما خبر ندارن از اوضاع ما که چقدر این پروسه در واقعیت فرق میکنه. 5- مسئول وامش هم کمی تا قسمتی بی حوصله است 6- این پروسه تا به امروز چیزی حدود 1 ماه زمان برده و هنوز خبری نیست فعلا فقط دارن مدرک و امضا و سفته و ضامن از ما میگیرن ! خلاصه تجربه ی خیلی بدی بود تا اینجای کار . پی نوشت : ایکاش از اون افرادی که وام های کلان و میلیاردی میگیرن اینجوری ضامن و سفته و جواز کسب و ... میگرفتید

فریبا عابدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

اسفند ماه تو اخبار گفتن هرکسی ک اقدام کرده واسه وام ازدواجی بانکا مسئولن تا پایان اسفند وام هارو واریز کنن. منو نامزدم بهمن ماه اقدام کردیم بعد از گذشت ۴ ماه یکی دوهفتس استعلام گرفتن میگن مبلغ وام ۵۰ تومنه ، درصورتی من و نامزدم هردو زیر ۲۳ سال سنمون هست و باید نفری ۱۰۰ ملیون بهمون وام بدن.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها