جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

انتظار ریزش بیشتر قیمت ها در بازار خودرو/ عده‌ای قیمت خودروهای صفر کیلومتر را اسمی بالا نگه داشته‌اند

24 خرداد 1401
 انتظار ریزش بیشتر قیمت ها در بازار خودرو/ عده‌ای قیمت خودروهای صفر کیلومتر را اسمی بالا نگه داشته‌اند

به گزارش بانک اول مرتضی شجاعی با اشاره به غلبه اثر کاهش نرخ ارز بر اثر افزایش قیمت کارخانه‌ای در بازار خودرو گفت: در مقطع کنونی، اثرپذیری بازار خودرو از شاخص‌های کلان اقتصادی به مراتب بیشتر از تغییرات قیمت کارخانه‌ای است. نمود این مسئله در رکود و ریزش نسبی بازار خودرو با وجود افزایش قیمت‌های کارخانه از نیمه دوم سال 99 مشهود است.

وی افزود: از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، قیمت‌ها در کارخانه دستکم 2 مرتبه افزایش پیدا کرده، اما در بازار آزاد نرخ‌ها افت کرده است.

این کارشناس خودرو گفت: با وجود انتظار ریزش بیشتر در بازار خودرو، مقاومت برخی سرمایه‌گذاران و فعالان موجب شده، کاهش‌ قیمت‌ها در بازار متناسب با تقویت ارزش پول ملی نباشد که عوامل دیگری نظیر شوک آزادسازی واردات خودرو به بازار در کوتاه مدت و استمرار رکود بازار در بلند مدت می‌تواند این مقاومت را بشکند.

وی با بیان این‌که قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت تناسبی با یکدیگر ندارند، گفت: همین مسئله سبب شده خریداران حتی در سبد محصولات یک خودروساز به دنبال خودرویی با بیشترین شکاف میان قیمت کارخانه و بازار بروند و نیز برخی پیش‌خریداران نسبت به قیمت اعلامی کارخانه در مقایسه با قیمت کارخانه‌ای سایر محصولات ابراز نارضایتی کنند. این مسئله در بازنگری اخیر شورای رقابت نیز مورد توجه قرار نگرفته و این بی‌نظمی در رویه قیمت‌گذاری کماکان پابرجاست.

شجاعی ضمن اشاره به امکان کاهش قیمت برخی دیگر از محصولات خودروسازان به زیر نرخ کارخانه گفت: کاهش سطح انتظارات تورمی سبب شده، تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو به حداقل برسد و از طرفی، تقاضای مصرفی نیز با وجود تورم مستمر سال‌های اخیر، به شدت کاهش پیدا کرده که برآیند این 2 عامل، چشم‌انداز بروز رکود و زیرفروشی را در بازار خودرو پررنگ کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو درباره آخرین وضعیت بازار خودرو نیز گفت: بازار خودرو به انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها و ورود احتمالی خودروهای جدید وارد فاز رکودی شده است. از طرفی کاهش شدید قیمت خودروهای کم‌کارکرد نسبت به نمونه صفر کیلومتر حین معامله، حاکی از مقاومت عده‌ای در برابر ریزش بیشتر قیمت‌ها و بالا نگه داشتن اسمی قیمت خودروهای صفر کیلومتر است.

اخبار مرتبط
نسل چهارم هیوندای توسان فعلی از سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده عرضه شد. اکنون این شاسی بلند جمع و جور بالاخره برای مدل سال ۲۰۲۵ فیس لیفت شده است. اگرچه ممکن است در نمای بیرونی بدون تغییر به نظر برسد، اما تغییرات اندکی در جلوپنجره و قسمت پایینی سپر وجود دارد که باعث می‌شود توسان عریض‌تر به نظر برسد.
تورم وسایل نقلیه از ابتدای سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۹۲ درصد بوده است که ادامه‌ این روند برای بازار خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان از رشد ۳۹درصدی قیمت‌ها در بازار خودرو دارد.
ساینا دنده‌ای ساده یکی از ارزان‌ترین سواری‌های صفرکیلومتر است و ۳۸۰ میلیون قیمت دارد. کوییک دنده‌ای ۳۸۵ میلیون فروخته می‌شود و قیمت تیبا صندوقدار به ۳۹۰ میلیون تومان رسیده است.
با انتشار گزارش تلفیقی ۶ ماهه شرکت ایران خودرو مشخص شد که جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از این میزان ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران خودرو ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان مربوط به گروه سایپا و ۲۰ هزارو ۵۸۷ میلیارد تومان مربوط به پارس خودرو است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها