شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

ارزش پول ملی!

24 خرداد 1401
 ارزش پول ملی!

به گزارش بانک اول یکم این که قدیمی ها گفته اند، «خوشا چاهی که آب از خود در آرد.» این کاهش قیمت دلار مربوط به زمزمه های برجام است و اگر احیاناً معلوم شد که خبری نیست باز همان آش است و همان کاسه.
دوم، این که در مورد ارزش پول ملی سردر گمی زیاد ایجاد شده و ریاست کل بانک مرکزی شایسته است آموزش صحیح به جامعه ارائه کنند نه برعکس. اوائل انقلاب به تدریج به دلیل افزایش نقدینگی و تورم قیمت دلار در بازار آزاد از قیمت رسمی فاصله گرفت. گرچه همان قیمت رسمی هم قبل از انقلاب درست انتخاب نشده بود و ریال دچار بیش ارزشی بود. هنگامیکه عده ای کارشناس به ضرورتِ یک نرخی کردن ارز تاکید کردند به دلیل این که چند نرخی بودن منجر به نا کار آیی، استفاده ضایعه آمیز از ارز، بهم ریختن تخصیص منابع در درون اقتصاد شده و شرایط رانتی ایجاد می کرد، عده ای رگ های گردن را بر افراشتند که حفظ ارزش پول ملی مانند حفظ ناموس است و جلو تک نرخی شدن را گرفتند. زمانی که تصمیم در افزایش نقدینگی بی مهابا می گرفتند یادی از ناموس ملی نکردند. امروز همگان از تاثیر ارز دو نرخی در امر فساد و ضایعه سازی در اقتصاد و سیاست آگاه هستند.
سوم، ارز هم مانند هندوانه یک کالا است. قیمت آن هم تابع بازار همان کالا و هم سطح عمومی قیمت ها یعنی تورم است. اگر واقعا به فکر ارزش پول ملی هستید باید قدرت خرید عمومی پول را کم و بیش تثبیت کنید. یعنی سیاست پولی مسئولانه و تضمین حجم نقدینگی کم و بیش با ثبات.
چهارم، به نظر می رسد امروزه مردم تحصیل کرده این مطالب را می دانند و مسئولین هم به جای تلاش در کاهش سطح آگاهی عمومی از طریق ارائه مطالب غیر دقیق، بهتر است در امر ارتقاء آگاهی عمومی تلاش کنند، در این صورت افکار عمومی هم حامی اقدامات کارشناسی و معقول خواهند بود.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها