جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

سرریز شدن آراء رئیسی به سمت لاریجانی

24 خرداد 1401
سرریز شدن آراء رئیسی به سمت لاریجانی

 

به گزارش بانک اول به نقل از ایلنا حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجلس خبرگان رهبری درباره نقش شورای نگهبان در افزایش مشارکت با تایید کاندیداهایی که پشتوانه رای مردمی دارند، اظهار داشت: معتقدم همانطور که شورای نگهبان اعلام کرده است، اگر به مرّ وظیفه قانونی خودش را عمل کند، نباید نگاه شورای نگهبان به شیوه انتخابات سیاسی، جناحی و بر اساس انتظارات جریان‌های سیاسی باشد. همچنین شورای نگهبان باید صرفاً انطباق شرایط کاندیداها را مورد توجه قرار دهد و اینکه ببینند آیا کاندیداها شرایط لازم را دارند یا ندارند؛ هر کسی بیش از ۵۰ درصد آرای از اعضای شورای نگهبان را بیاورد، یعنی از ۱۲ عضو ۷ رای بیاورد، صلاحیتش مورد تایید قرار می‌گیرد و می‌تواند وارد عرصه انتخابات شود.

وی افزود: طبعاً این نکته وجود دارد که کسانی باید به میدان بیایند که شورای نگهبان بتواند قد، قواره و توانایی آنها و انطباق شرایط‌شان را بیش از دیگران احراز کند. اگر جریان‌های سیاسی افرادی را دارند که از چنین وضعیتی برخوردار بوده باید به میدان می‌آوردند، البته اکنون نیز افراد خوبی از دو جریان سیاسی و حتی سه جریان سیاسی به میدان آمده‌اند.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه از این جهت شورای نگهبان باید شبیه فرشته عدالت عمل کند، اظهار داشت: شنیده‌اید که می‌گویند فرشته عدالت کور است؟ یعنی هیچ‌گونه تاثیرپذیری از فضاسازی‌ها و از انتظارات خارج از مبانی قانونی نباید داشته باشد.

وی درباره اینکه برخی از اعضای شورای وحدت و ائتلاف می‌گویند بعد از ثبت‌نام لاریجانی اجماع از روی رئیسی برداشته شده است، بیان داشت: در شورای وحدت و شورای ائتلاف و حتی علاوه بر این‌ها جریان جبهه پایداری اجماعی به وجود آمده است. اگر مرادمان جریان‌های سیاسی باشند این سه مجموعه که فراگیری دارند و همه تشکل‌ها و شخصیت‌های برجسته جریان اصولگرا را فرا می‌گیرند به اتفاق، نظرشان با آقای رئیسی بوده و بر آقای رئیسی اجماع کرده‌اند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: این اجماع اصلاً متزلزل نشده است و هیچ یک از کسانی که در این سه حوزه جریان اصولگرایی تعریف می‌شوند اظهارنظری نکرده‌اند که خلاف این موضوع را نشان دهد، بلکه محکم در حمایت از ایشان ادامه خواهند داد و البته آقای لاریجانی شخصیت محترمی است اما چون این مجموعه روی آقای رئیسی توافق دارند، نشنیدم که هیچ‌گونه تمایلی نسبت به آقای لاریجانی ابراز کرده باشند.

وی درباره تایید صلاحیت احمدی‌نژاد برای بالا رفتن مشارکت و اینکه او در نظر سنجی‌ها با اقبال روبرو است، با بیان اینکه من ندیدم که احمدی‌نژاد در نظرسنجی‌ها جلو باشد و نمی‌توانم آن را تایید کنم، گفت: اما اینکه آیا باید تایید شود تا مشارکت بالا برود، باید بگویم که نگاه شورای نگهبان این نیست و من موضع شورای نگهبان را قانونی می‌دانم و تایید می‌کنم.

این کنشگر سیاسی اصولگرا درباره اقبال مردم به جریان اصلاح‌طلب با حضور پزشکیان و جهانگیری اظهار داشت: یک مَثِل عرب می‌گوید «در تابستان شیر را خراب کردید»، این مثال شامل حال جریان اصلاح‌طلب می‌شود، یعنی دو دوره ریاست‌جمهوری، دوره دهم مجلس و دوره حاضر شوراهای شهر تهران و کلان‌شهرها یک نماد روشن از کارایی یا عدم کارایی جریان اصلاح‌طلبی است و همین موجب واگرایی هواداران آنها شده است. از این جهت من خیلی روشن باورم نیست که بتوانند افکار عمومی را بسیج کنند و هواداران خودشان را به صورت گسترده پای صندوق‌های رای بیاورند.

به گزارش بانک اول وی یادآور شد: برجسته‌ترین فرد در این مجموعه آقای جهانگیری است که با توجه به تجربه های طولانی قبلی در مدیریت و همچنین نقشی که در این دولت داشته، فرد کوچکی نیست و شخصیت برجسته‌ای است اما عملکردهاست که مردم را جذب و یا دفع می‌کند.

نماینده پیشین مجلس درباره تاثیر حضور علی لاریجانی به پایگاه رای رئیسی تاکید کرد: من احتمال آن را خیلی دور نمی‌دانم که آقای لاریجانی اگر تا آخر در انتخابات بماند، مقداری از آراء آقای رئیسی را جذب کند.

اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.
بذرافشان درباره نوسان قیمت سکه های گرمی در طول سال گذشته گفت:نوسان خاصی نسبت به ابتدای سال نداشت و در آخرین روز 7 میلیون تومان نسبت به ابتدای سال ثابت ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها