جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

بررسی اصلاح قانون صدور چک در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

24 خرداد 1401
بررسی اصلاح قانون صدور چک در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس

به گزارش بانک اول به نقل از ایرنا، «علی خضریان» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در راستای وظایف و اختیارات نظارتی خود، طرز کار دستگاه‌ها و عملکرد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره اصلاح قانون صدور چک را بررسی کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 افزود: طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی پیش از اصلاح قانون مذکور در سال 1397، بیش از 17 میلیون فقره چک به ارزش بیش از 160 هزار میلیارد تومان در سال 1396 برگشت خورده بود که معادل بیش از 23 درصد از ارزش چک‌های صادره است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: درصد بالای چک‌های برگشتی علاوه بر از رونق انداختن کسب و کارها، منجر به افزایش پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه نیز شده بود تا رتبه دوم پرونده‌های حقوقی به موضوع مطالبه وجه چک اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 تصریح کرد:  این کمیسیون در سال 1399 همکاری و تعامل سازنده‌ای را با بانک مرکزی برای روان سازی اجرای قانون، فرهنگ‌سازی و در مجموع رفع موانع و مشکلات فراروی این قانون آغاز کرد که ماحصل فعالیت‌های انجام شده این مرجع منجر به تهیه گزارشی شده است که جزئیات آن برای قرائت در جلسه علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

وی با اشاره به گزارش کمیسیون درباره نحوه واگذاری فراقانونی سهام و به تأخیر انداختن در بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس باید در اوج فعالیت این مجموعه عرضه می‌شد که این اقدام صورت نگرفته و این موضوع تخلف 500 میلیارد تومانی را به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در سال 92 دولت پیشرفت 76 درصدی پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را اعلام و آن را تحویل گرفته است، عنوان کرد: 24 درصد باقی مانده احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی 6 سال توسط دولت تکمیل شد. ولی تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری پالایشگاه خسارات مالی و اقتصادی بسیار زیادی بر کشور تحمیل کرد که گزارش این تخلف پس از بررسی‌ها و جلسات متعدد در کمیسیون تدوین و نهایی شده است.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها