جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مشمول بیمه روستایی می‌شوند۱

24 خرداد 1401
شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مشمول بیمه روستایی می‌شوند۱

به گزارش بانک اول علی شیرکانی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران سراسر کشور اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در صندوق افتاد بحث همسان‌سازی بود و با بالاترین میزان رضایت اتفاق افتاد چون عدالت محورانه بود و اکنون کسانی که در هر سطحی بازنشسته شده بودند به یک میزان حقوق دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: متوسط دریافتی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است و هر چه فاصله با همسان‌سازی بیشتر باشد همسان‌سازی محسوس‌تر است همسان‌ سازی بدان معناست که اگر افراد یک سطح، برابر باشند اما در سال‌های متفاوت بازنشسته شده باشند دریافتی یکسان و همسانی خواهند داشت. همسان‌سازی زمانی اجرایی می‌شود که نابرابری ایجاد شده باشد معمولاً بعد از ۵ سال نابرابری ایجاد می‌شود که ناشی از رشد حقوق‌هاست.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات بیمه‌ای بنا شد بین دریافت و پرداخت تعادل ایجاد شود؛ ۱۵ درصد حقوق را مبنای وصول حق بیمه در نظر گرفتیم در صورتی که این میزان در سایر صندوق‌ها بیشتر است و افراد در این صندوق با ۱۵ سال سابقه و یا ۶۵ سال سن با ۲۰ روز حقوق بازنشسته می‌شوند، در حقیقت این کمکی است که دولت به روستاییان و عشایر کرده است.

وی تأکید کرد: باید قواعد صندوق را رعایت کنیم تا دچار بحران نشویم؛ ما یک صندوق شغلی نیستیم چون کشاورزی که بازنشسته می‌شود شغلش را ادامه می‌دهد و وقتی که توانایی او برای کار کمتر می‌شود این حقوق می تواند به درآمدش کمک کند.

شیرکانی تصریح کرد: اهداف تمام صندوق‌ها این است که به سمت جوانان حرکت کنند تا بیمه‌پردازی افزایش یابد؛ در این صندوق علاوه بر تشویق، خدماتی نیز در نظر گرفته‌ایم و افرادی که بیشتر از ۳۵ سال حق بیمه پرداخت کنند در مستمری آنان تأثیر مستقیم خواهد داشت که این موارد در آئین‌نامه جدید گنجانده شده است.

وی تشریح کرد: در خصوص سیاست سرمایه‌گذاری باید بگوییم که مبنای ما سهام‌داری است و نمی‌خواهیم به سمت بنگاه‌داری حرکت کنیم صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر سه بنگاه دارد که ۲ بنگاه آن مأموریتی است؛ اغلب فعالیت ما در حوزه سهام‌داری بوده و یا سپرده‌گذاری انجام می‌دهیم و هیچ بنایی بر بنگاه‌داری نداریم و به سمت آن حرکت نمی‌کنیم. سال گذشته پرتفوی بورسی این صندوق‌ بیش از ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد و درآمد صندوق از این محل در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ بیش از سه برابر یافت. منابع صندوق را از بانک به سمت بورس حرکت دادیم و با مدیریت و انتخاب صحیح توانستیم بهترین سهام‌داری را انجام دهیم.

معاون وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در پروژه نیمه تمام کنسانتره ۲.۵ میلیون تُنی سنگان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که پروژه نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد؛ پروژه‌های دیگری نیز به ما پیشنهاد داده شده و در دست بررسی است. باید متذکر شویم که مالک پروژه نیستیم و سعی می‌کنیم تا سقف ۲۵ درصد در پروژه‌ها مشارکت داشته باشیم بر این اساس در کنار سایر سرمایه‌گذاران هستیم.

وی گفت: کرونا سفره روستاییان را کوچک کرده است اما با وجود این مشکلات سال قبل رشد بیمه‌ای را شاهد بودیم و ۲۳۶ هزار نفر بر تعداد بیمه‌شدگان افزوده شده است که رکورد چند ساله را شکست از ظرفیت رسانه‌ها برای تبلیغات صندوق استفاده خواهیم کرد. یکی از اهداف سال ۹۹ فعال کردن بیمه شده‌های غیرفعال بود و در «طرح یک میلیون و ۴۰۰» ۹۲ هزار بیمه شده غیرفعال را فعال کردیم.

شیرکانی اظهار کرد: تشکیل این صندوق یکی از خدمات بزرگ نظام به جامعه روستایی و عشایر بوده است اما روزی که این صندوق بنیان گذاشته شد خط و مرزهایی بین صندوق و تأمین اجتماعی مشخص کرد، یکی از آن‌ها این بود که حداکثر حقوق صندوق با حداقل حقوق تأمین اجتماعی برابر باشد. دولت از ۱۵ درصد حق بیمه ۱۰ درصد آن را پرداخت می‌کند و بیمه شده یک سوم پرداختی دارد در حقیقت دولت در این صندوق نقش کارفرمایی را پذیرفته است و بیمه شده تقریباً ۱۸ برابر آورده برداشت خواهد کرد چون دو سوم را دولت پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: خدمات درمانی این صندوق مانند روش صندوق بازنشستگی کشوری است که بیمه مستمری با صندوق و درمان با بیمه سلامت ایرانیان است اصل و بنیان صندوق نیز بر این اساس نهاده شده است. ما متولی درمان نیستیم و قانون آن را به بیمه سلامت ایرانیان سپرده است البته باید کیفیت دفترچه بیمه روستایی را ارتقا دهید و به دفترچه کارکنان دولت نزدیک کنیم که طرح آن نیز ارائه شده است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر اعلام کرد: ۲۰ میلیون نفر عضو جامعه روستایی هستند که ۱۰ میلیون نفر در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال قرار دارند که یک سوم این افراد تحت پوشش صندوق‌ها یا نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد هستند در حقیقت می‌توانیم ۶ میلیون نفر را در صندوق بیمه کنیم که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر آنان سرپرست خانوار بوده و فاقد هر پوشش بیمه‌ای هستند در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده در این صندوق وجود دارد.

شیرکانی در پایان سخنانش یادآور شد: یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی میزان پوشش بیمه‌ای است که باید ضریب پوشش را افزایش دهیم. ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و ساکنین روستاها و عشایر می‌توانند تحت پوشش بیمه این صندوق قرار بگیرند.

۸۰۰ روستایی بی‌بضاعت قزوین رایگان بیمه شدند

حجت‌الاسلام سید محمود عرب مدیر صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر قزوین در در جمع رسانه‌های استان گفت: استان قزوین شهری صنعتی است و اکثر افراد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند. در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر ۳۷۴۱ نفر سهمیه تکلیفی داشتیم که ۶۰ درصد انجام و ۴۰ درصد باقی مانده بود که طی دو ماه سهمیه تکلیفی را به اتمام رساندیم و پس از سهمیه تکلیفی ۶۳۰۰ نفر تحت پوشش بیمه قرار دادیم.

وی با اعلام اینکه میزان پرداختی حق بیمه ماهانه بین ۳۲۵۰۰ تومان تا ۹۵ هزار تومان است، تشریح کرد: سال گذشته به دلیل شیوع کرونا شاهد ریزش بیمه شدگان بودیم که این موضوع را با نهادهای حمایتی دولتی و خیرین مطرح کردیم و نتیجه بر آن شد سازمان برنامه و بودجه استان ۲۰۰ میلیون تومان به جهاد کشاورزی برای ترویج بیمه اعطا کند تا این افراد ضمن بیمه شدن به ترویج و معرفی آن در روستاها بپردازند بر این اساس ۶۰۶ نفر در این چرخه قرار گرفتند حق بیمه آنان به مدت یک سال پرداخت شد؛ علاوه بر آن خیرین نیز حق بیمه یک‌ساله ۲۰۰ نفر از افراد بی‌بضاعت را نیز پرداخت کردند در مجموع سال گذشته ۸۰۰ نفر از خانوارهای روستایی به صورت رایگان بیمه شدند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر قزوین خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم این بیمه را معرفی و نهادینه کنیم گام بلندی برای بیمه روستاییان و افراد غیرمزدبگیر انجام داده‌ایم تفاوت بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر با بیمه تأمین اجتماعی در این است که اغلب بیمه‌شدگان این صندوق شغل ندارند.

وی اضافه کرد: این بیمه مخصوص سرپرستان خانوار نیست و تک تک اعضای خانواده می‌توانند بیمه شوند؛ روستاییان، عشایر و حتی بانوان سرپرست خانوار در شهرها که به صنایع دستی و قالیبافی مشغول هستند می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان روستاییان و عشایر قزوین تصریح کرد: باید به مردم بگوییم دولت یارانه بیمه‌ای پرداخت می‌کند و البته امکان نقل و انتقال سوابق نیز برای افراد وجود دارد کسانی که وارد چرخه بیمه می‌شوند در صورت استخدام می‌توانند سابقه و سنوات حق بیمه خود را به سایر بیمه‌ها منتقل کرده و ادغام کنند.

اخبار مرتبط
طرح بیمه زنان خانه‌دار و دختران یکی از زیرمجموعه‌های «طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی» به شمار می‌رود که شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ سال تمام است و افراد با سن بیش از ۵۰ سال، باید معادل مازاد سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند.
افرادی می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری برخوردار شوند که مشمول قانون تامین اجتماعی و قانون کار باشند و در زمره بازنشستگان، از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری نبوده و از اتباع خارجی نیز نباشند.
صرفاً سوابق بیمه اجباری که مشمول قانون کار بوده در بیمه بیکاری محاسبه می‌شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات پوشش بیمه ای داروها در سال جدید را تشریح کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها