جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

مناظره کاندیداها بسیار داغ شروع شد/ همتی گوشه رینگ قرار گرفت!

24 خرداد 1401
مناظره کاندیداها بسیار داغ شروع شد/ همتی گوشه رینگ قرار گرفت!

به گزارش بانک اول کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از آغاز مناظره در اتاق ویژه با حضور اعضاء کمیسیون نظارت بر تبلیغات ستاد انتخاباتی کشور و رئیس و معاونان صداوسیما حضور دارند.

در این بخش کار قرعه کشی مشخص شدن صندلی کاندیداها قبل از مناظره برگزار خواهد شد که هرکدام کجا بنشینند و ترتیب صندلی ها تعیین خواهد شد. 

همچنین انتخاب سوال نامزد‌ها بر اساس قرعه کشی خواهد بود و هر نامزد برای پاسخگویی به هر سوال ۳ دقیقه زمان خواهد داشت و هر نامزد برای نقد پاسخ دیگر نامزد‌ها هم ۴ دقیقه فرصت دارد.

در مجموعه ۲۱ سوال مطرح خواهد شد با موضوع اقتصاد و در نهایت هر نامزد ۴ دقیقه فرصت جمع بندی خواهد داشت.

در ادامه شماره صندلی کاندیداها به شرح زیر مشخص شد:

 

قاضی زاده هاشمی صندلی شماره ۳
 

 

ارز دیجیتال همیشه سود نمیده ، تا دیر نشده بجنب | بیت 24

مشاهده

تبلیغ

عبدالناصر همتی: صندلی شماره ۷

محسن رضایی: صندلی شماره ۵

سعید جلیلی: صندلی شماره ۱

سیدابراهیم رئیسی: صندلی شماره ۲

محسن مهرعلیزاده: صندلی شماره ۶

زاکانی: صندلی شماره ۴

 

هر هفت نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، در این مناظره به پرسش هایی با موضوع «اقتصاد» پاسخ می دهند. در نخستین مناظره ۲۱ سوال از نامزد‌ها پرسیده می‌شود و هر نامزد در انتهای مناظره ۴ دقیقه فرصت خواهد داشت تا جمع بندی داشته باشد.

** قرائت اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

در ابتدای مناظره پس از پخش سرود ملی و تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، اطلاعیه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری قرائت شد.

در این اطلاعیه آمده است: این کمیته شامل وزیر کشور، دادستان کل، دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات وزارت کشور، رئیس سازمان صداوسیما و یکی از اعضای شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به عنوان منتخب سه قوه است.

این کمیسیون موظف است طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری، اگر ضمن برنامه زنده «مناظره»، هر یک از نامزد‌ها درخصوص سایر نامزد‌ها یا دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت و یا مطالب مغایر با قوانین رسمی کشور، بیان کند، به میزان مناسب، زمان برای پاسخگویی در نظر گیرد.

برای احترام به افکار عمومی مردم شریف ایران، رعایت و اجرای قانون انتخابات ریاست جمهوری به نامزد‌های محترم یادآوری شده است.

امیدواریم نخستین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با محوریت «موضوعات اقتصادی» فضایی اخلاق‌مدارانه، آگاهی‌بخش و در جهت شناخت از برنامه‌ها ودیدگاه‌های نامزد‌های محترم پدید آورد.

** پاسخ رئیسی به نخستین سوال؛ رونق تولید با ایجاد جذابیت صورت می‌گیرد

سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (شنبه) در اولین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی درخصوص موانع تولید و راهکارهای وی در این ارتباط، اظهار داشت: موانع تولید، کاری کرده است که تولیدکنندگان ما با انگیزه حضور پیدا کردند اما تولیدشان با مشکل مواجه شده است.

رئیسی گفت: باید برای رونق تولید جذابیت ایجاد کرده و از آن طرف جذابیت امور اقتصادی غیر مولد را کم کنیم.

وی افزود: این مساله نیاز به سازوکار دارد، جذابیت نداشتن به معنای این است که سازوکارهایی مثل مالیات و کاستن از مالیات تولیدکنندگان را وضع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید با قاچاق مقابله شود و نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان تامین شود.

محسن رضایی: دولت در این هشت سال هر جا کم آورد؛ دست در جیب ملت کرد

محسن رضایی دومین فردی بود که به سوالات پاسخ داد؛ وی در پاسخ به این سوال که اصلاح فرآیند بودجه ریزی با مشکلات ساختاری مواجه است؛ بودجه مصوب کشور با کسری مواجه است چه اصلاحی را برای آن در نظر می گیرید؟ گفت: مردم عزیز هست سال پیش در همین جا اعلام کردم و در برابر کلید بی خاصیت هزار تومانی نشان دادم و گفتم ارزش پولمان پایین می آید.

رضایی افزود: گفتم اگر این وضعیت ادامه پیدا کند اوضاع خراب تر می شود؛ امروز چه وضعی در زندگی داریم و چرا به این وضعیت رسیدیم؟ چرا مردم در زباله‌گردی و نان قرضی دست و پنجه نرم کنند. رابطه دولت با اقتصاد و رابطه مردم با اقتصاد تنظیم نشده است. بلایی که همتی بر سر مردم آورده و در مشکلات دست در جیب مردم می کند، در موضوع بورس دولت روش غیر قانونی را در پیش گرفت و بعد از تامین مالی بودجه کشور مردم را در زمین و آسمان رها کرد. مگر زندگی مردم از زندگی دولت جدا باشد؟ قطار انقلاب به اسکوتر تبدیل شده است.

همتی: کیک اقتصاد را بزرگ و عادلانه توزیع می کنم

عبدالناصرهمتی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه برخورد با بر ابر بدهکاران بانکی گفت: ابتدا ابراز تاسف می کنیم که نمایندگان توانای بخش های مهم کشور از جمله زنان در این مناظره حضور ندارند و می خواهند اعتراض خودشان را با قهر از صندوق نشان دهند؛ به جای قهر باید  جمهوریت تشکیل دهند. وضعیت اقتصادی ایران به گونه ای است که وعده های رنگارنگ سایر نامزدها امکان تحقق ندارد. سابقه مدیریت اقتصادی دارم و منابع لازم برای تحقق وعده های این نامزد ها را نداریم. این دوستان هیچ کدام از توزیع ثروت حرف نمی زنند. کیک اقتصاد را بزرگ و عادلانه توزیع می کنم.

وی ادامه داد: وضعیت جیب مردم خیلی می تواند بهتر شود و من برنامه آن را داریم. رضایی به جای اینکه بگوید بانک مرکزی مقصر این وضعیت است بهتر است بگوید چطور می خواهد اقتصاد را با گروگانگیری نجات دهد. تصویب نشدن FATF وضعیت ما را بدتر کرده است، من رئیسی کل بانک مرکزی بودم، ولی رضایی برای FATF تصمیم می گرفت.

مهرعلیزاده: برنامه هایی دارم که آن را در سایت خودم منتشر می کنم

محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری نفر بعدی بود که در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راه حل جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟ بیان کرد: با توجه به اینکه برنامه مدونی دارم و ۲ سال است درباره آنها فکر کرده ام‌‌ می توانم کار را حل کنم. برنامه هایی دارم که آن را در سایت خودم منتشر می کنم. اینک شائبه مهندسی انتخابات با حذف افرادی بوجود آمده و در مقابل سخنان رهبر انقلاب سکوت کرده اند نشان می دهد که شاید هدف شان بالا بردن یک فرد است.

او خطاب به ملت ایران افزود: شما می دانید ایران عزیز مشکلاتی دارد و می توانم به ده ها مورد اشاره کنم. شما روزگار سختی را پشت سر می گذارید و این زیبنده مردم نیست. من از آقای رئیسی سوال می کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آنها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید.

قاضی‌زاده هاشمی: بسته مفصلی مبنی بر ۲۱۳ پروژه در خصوص کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی تدارک دیدیم

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارها برای تقویت ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم گفت: در مورد ارزش پول ملی در چند سطح می توان صحبت کرد و آن طرف بحث کنترل تورم است. اگر بتوانیم تورم را کنترل کنیم، می توانیم ارزش پول ملی را هم حفظ کنیم.

او افزود: متاسفانه مسئول مشخصی برای این موضوع وجود ندارد و مسئولینی هم که وجود دارند، به درستی پاسخگوی این مسئله نیستند؛ ای کاش رئیس کل بانک مرکزی، در مقابل این اتفاق پاسخگو باشد.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در دولت سلام بسته مفصلی مبنی بر ۲۱۳ پروژه در خصوص کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی تدارک دیدیم.

این نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: بخش عمده ای از کسری بودجه کشور با خلق تورم در حال جبران است و این در طی ۶۰-۵۰ سال گذشته ادامه داشته است.  وقتی از حفظ ارزش پول ملی صحبت می کنیم باید تقویت تولید داخلی را در نظر داشته باشیم.

زاکانی: برخی دوستان مناظره نمی‌کنند؛ انشا می‌خوانند

علیرضا زاکانی نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری هم در نخستین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های شما در خصوص کنترل کاهش حجم نقدینگی چیست؟ اظهار کرد: ما مناظره نمی کنیم؛ دوستان انشا می خوانند، اینجا وقت پاسخ دادم است آقای همتی؛ زشت است شما ما را متهم به دروغگویی می کنید، همتی می‌فرماید ما اقتصاددان هستیم؛ اما پول ملی را نابود کردید، خواهش می کنم تهمت نزنید اگر ما بخواهیم حقایق را بگوییم اوقات همه تلخ می شود اگر درست رد صلاحیت می کردند شما اینجا نبودید آقای همتی.

وی افزود: بانک ها خلق پول می‌کنند، ابربدهکاران بانکی داریم حمل نقدینگی راه کنترل نقدینگی است، چیزی که وظیفه آقای همتی و وزیر اقتصاد است.

جلیلی: در بحث تفریح و سلامت مردم هم باید محرومیت زدایی انجام داد

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم آخرین فرد پاسخ دهنده در بخش نخست مناظرات بود. وی در پاسخ به سوالی در مورد راه های محرومیت زدایی از کشور بیان کرد: برای محرومیت زدایی به جز مسائل اقتصادی باید برنامه داشت و به فکر مردم بود‌. یکی از مشکلاتی که داشتیم این بود که مردم محروم در اولویت نبودند. جمهوریت یادگاری حضرت امام خمینی است؛ آیا در روستاها محرومیت زدایی می کنیم؟

جلیلی خاطرنشان کرد: برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشت. چند طرح اصلی داریم و باید حق مردم را گرفت. طرح وان را داریم. طرح دوم، سبد غذایی هست که باید به مردم برسد. در بحث تفریح و سلامت مردم هم باید محرومیت زدایی انجام داد و با همین بودجه ای که در اختیار داریم‌ می توانیم این کار را کنیم.

زاکانی: خود بانک مرکزی عامل مهم نقدینگی در جامعه است

در آغاز بخش دوم مناظرات علیرضا زاکانی آغازکننده صحبت ها بود. وی با اشاره به عبدالناصر همتی اظهار کرد: از آقای همتی در خصوص ابربدهکاران بانکی سوال شد و این مفسده ها از کما سرچشمه می گیرد؟ بزرگ ترین اشکال به بانک مرکزی بر می گردد، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بدهکاران بانکی داده شده و متعلق به کسانی است که در اقتصاد نقشی ندارند و در سوداگری کار می‌کنند، آقای همتی هم باید نظارت می کرده؛ اما این کار را نکرده است و بر عکس عامل مهم نقدینگی در جامعه هم شده اند.

اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.
بذرافشان درباره نوسان قیمت سکه های گرمی در طول سال گذشته گفت:نوسان خاصی نسبت به ابتدای سال نداشت و در آخرین روز 7 میلیون تومان نسبت به ابتدای سال ثابت ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها