جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

حواشی داغ نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ / از اهدای نوبل شیمی به همتی تا سندروم پست بی‌قرار!

24 خرداد 1401
 حواشی داغ نخستین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ / از اهدای نوبل شیمی به همتی تا سندروم پست بی‌قرار!

به گزارش بانک اول، اولین مناظره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با حضور ۷ کاندیدای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان امروز جمعه ساعت ۱۷ در محل سازمان صدا و سیما با قرائت بیانیه کمیسیون نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و سرود ملی کشورمان برگزار شد.

 

این مناظره که با موضوع اقتصاد برگزار می‌شد با حواشی داغی همراه بود.

همان ابتدای مناظره هنگام قرعه کشی برای انتخاب شماره صندلی‌ها همتی خطاب به علی رنجبران مجری برنامه قرعه کشی گفت که چرا هرکدام از نامزد‌ها را آقا صدا کردید، ولی آقای رئیسی را جناب آقا؟

مجری هم در جواب گفت چشم همه را جناب آقا صدا می‌کنم.

نامزد‌های تصدی ریاست جمهوری پیش از شروع مناظره، برای قرعه‌کشی برای تعیین صندلی و روال پرسش‌های مناظره از ساعت ۱۶ وارد رسانه ملی و استودیو محل مناظره‌ها شدند.

در ادامه، قرعه‌کشی ترتیب صندلی و پاسخ دادن به سوالات نامزد‌های سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره زنده تلویزیونی انجام شد. «سعید جلیلی» در صندلی شماره ۱، «سید ابراهیم رئیسی» در صندلی شماره ۲، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» در صندلی شماره ۳، «علیرضا زاکانی» صندلی شماره ۴، «محسن رضایی» در صندلی شماره ۵، «محسن مهرعلیزاده» در صندلی شماره ۶ و «عبدالناصر همتی» در صندلی شماره ۷ قرار گرفتند.

مرتضی حیدری مجری مناظره انتخابات اعلام کرد که به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی در استودیو، وی و نامزد‌ها از ماسک استفاده نمی‌کنند.

کلید بی‌خاصیت
پس از شروع مناظرات محسن رضایی گفت که مردم عزیز هشت سال پیش در همین جا اعلام کردم و در برابر کلید بی‌خاصیت یک هزار تومانی نشان دادم و گفتم ارزش پولمان پایین می‌آید.

سوال همتی از رضایی
عبدالناصر همتی در صحبت‌هایش به محسن رضایی گفت که وی به جای اینکه بگوید بانک مرکزی مقصر این وضعیت است بهتر است بگوید چطور می‌خواهد اقتصاد را با گروگانگیری نجات دهد. تصویب نشدن FATF وضعیت ما را بدتر کرده است.

آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید
محسن مهرعلیزاده روی صحبت‌هایش را متوجه رئیسی کرد و بیان کرد: من از آقای رئیسی سوال می‎کنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آن‌ها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرت‌عالی احترام می‌گذارم، ولی با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

دوستان انشا می‌خوانند
علیرضا زاکانی هم گفت: ما مناظره نمی‌کنیم؛ دوستان انشا می‌خوانند، اینجا وقت پاسخ دادم است آقای همتی؛ زشت است شما ما را متهم به دروغگویی می‌کنید.

اهدای نوبل شیمی به همتی
زاکانی ادامه داد: آقای همتی به شما و همکارانتان باید نوبل شیمی بدهند به دلیل این بلایی که سر پول ملی آورده اید.

باز شدن پای سلاطین فولاد و شکر به مناظره
محسن رضایی در ادامه مناظره خطاب به عبدالناصر همتی اظهار کرد: شما منبع برای سلطان ساز‌ی فولاد و شکر دارید؛ جناب آقای همتی شما درد مستضعفین را ندارید؛ شما رانت خواران را با ارز ۴۲۰۰ تومنی تامین مالی کردید؛ در دوران شما وضعیت اقتصاد کشور فاجعه بار شده است.

همتی: در مقابل ۵ نامزد به ریاست رئیسی هستم
همتی در ادامه گفت: تشکر می‌کنم از دوستان. من قبلا هم گفته بودم در مقابل ۵ نامزد به ریاست رئیسی هستم؛ این نامزد‌ها پوششی رئیسی هستند و اگر بخواهند من جواب آن‌ها را بدهم باید قول بدهند که تا آخر بمانند.

رئیس کل سابق بانک مرکزی ادامه داد: آقای جلیلی شما در برجام در زمین ترامپ بازی کردید. آقای جلیلی شما دو کلاس اقتصاد نخوانده اید، دهن من را باز نکنید من می‌خواهم محترمانه صحبت کنم. آقای جلیلی لطفا از نامزد پوششی بودن در بیایید.

وی خطاب به محسن رضایی هم گفت: آقای رضایی من نحوه گرفتن مدرک شما را می‌دانم؛ من می‌دانم چطور نمره گرفته اید. اساتید به دفتر شما می‌آمدند و نمره می‌دادند. آقای رئیسی شما ۴۰ سال در قوه قضائیه بودید و الان نمایندگان شما دارند من را تخریب می‌کنند.

همتی ادامه داد: آقای جلیلی شما ابتدایی‌ترین مسائل تجارت را نمی‌فهمید. پدر کشور را در آوردید. آقای زاکانی دهان من را باز نکنید، شما که دو کلاس اقتصاد نخوانید. FATF به همت سعید جلیلی، محسن رضایی و دوستان شان در لیست سیاه رفت.

آقای همتی شما چه کردید؟
سعید جلیلی خطاب به همتی گفت: آقای همتی می‌گویند ۹۰ هزار میلیارد از معوقات دست ۱۱ نفر است بعد می‌گویند برای قبل است دیگر بدتر پس شما چه کردید؟

رئیسی، سندروم پست‌های بی‌قرار دارد
آقای رئیسی بدون کمک مشاوران می‌توانید یک سوال اقتصادی جواب بدهید. هر سفری که می‌روید ۴۰ میلیارد تومان هزینه‌اش می‌شود و چه کسی کارخانه‌ها را بسته است که شما باز می‌کنید؛ قاضی‌های شما کارخانه‌ها را بستند.

مهر علیزاده بیان کرد: اگر دلتان برای اقتصاد سوخته در قوه قضائیه بمانید تا مشکل را حل کنید. آقای رئیسی سندروم پست‌های بی قرار دارند و سِمت‌های زیادی را داشته اند. شما در قوه قضائیه حضور داشتید؛ چه بسا ریاست جمهوری را رها کنید برای پست بالاتر. حرف حق را باید زد.

اگر مشکلات مردم با اهانت زدن به من حل می‌شود باشه بگویید
حجت الاسلام رئیسی خطاب به مهرعلیزاده گفت: این خیلی بد است که کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری به خاطر جلب آرا بخواهد تهمت بزند، اگر این حرف‌ها جواب می‌دادید شما شاهدید که چند سال قبل چه تهمت‌هایی زده می‌شد در همین سالن به من. مردم عزیز ما دسترسی دارند بروند در سایت آموزش عالی شما فکر کنید که بروند در سایت آموزش عالی و ببینند مدرک من چیست؟ آن وقت برای شما بد نمی‌شود؟ خسته نشدید از این همه اهانت زدن؟ اگر مشکلات مردم با اهانت زدن به من حل می‌شود باشه بگویید. ببینید واقعا در سایت‌های معاندین چقدر بر ضد من می‌گویند.

شما دیددی که من در قوه قضائیه چگونه برخورد کردم؛ نه سایت بستیم نه روزنامه بستیم. شما به جایی تعلق دارید که صد‌ها شکایت بر علیه منتقدان آن شده است. می‌گویید من چرا به واحد‌های تولیدی سر می‌زنم؟ من که نمی‌خواهم سر بزنم؛ شما گرفتار کردید مردم را. قوه قضائیه ما در سراسر کشور بیش از دو هزار کارخانه را راه اندازی کردم. من زندان‌ها را هم سر می‌زنم؛ من مدیر نشسته در اتاق نیستم. شما باید جواب بدهید که چرا صدای مردم بلند است؟ که چرا داد همه را درآوردید؟ چرا داد جوانان را درآوردید؟

مردم تا خرخره درگیر مشکلات هستند
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی بیان کرد: احتمالا مردم انتظار دارند وقتی تا خرخره درگیر مشکلات هستند، از راه حل مشکلات آن‌ها بگوییم. بعضی از دوستان همانطور که تا الان برنامه‌ای برای اداره کشور نداشتند، از الان به بعد هم ندارند و با ایجاد دو قطبی‌های کاذب سعی در متهم کردن بقیه دارند.

می‌خواهم ایران را مثل آلمان کنم
مهرعلیزاده اظهار کرد: جمعیت آلمان مثل ما است؛ اما وضعیت خوبی دارد و می‌خواهم در ایران پیاده کنم. این برنامه را بومی سازی کردیم.

قبل انقلاب با زور و اسلحه دانشگاه رفتم؟
محسن رضایی هم در ادامه بحث خطاب به عبدالناصر همتی گفت: آیا من قبل از انقلاب که مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت بودم با زور و اسلحه رفتم؟ مدرک اقتصاد من را دکتر عارف امضا کرد.

امان نامه خواستن همتی از رئیسی!
همتی خطاب به رئیسی گفت: آقای رئیسی آیا امان نامه می‌دهید که من حرف هایم را بگوئم و بعدش دنبالم نیایند پیگیری قضائی نکنند. آقای رضایی تهدید کردند که بعدا از من شکایت می‌کنند.

همتی خطاب به رضایی بیان کرد: آقای رضایی همین که علیه شما شکایت است و کسی پیگیری نمی‌کند؛ باید خدایتان را شکر کنید. من اگر رئیس جمهور شوم شما را به عنوان کسی به وضع اقتصادی کشور را به این روز درآوردند به رئیسی معرفی می‌کنم. این جوری صحبت نکنید. کشور را به این روز انداخته اید و بعد می‌گویید بانک مرکزی این کار را کرده است.

همتی خطاب به جلیلی گفت: آقای جلیلی لطفا نخندید! این حرف‌ها خنده ندارد گریه دارد. آقای جلیلی شما مردم را فقیر کرده اید و حالا می‌آیید ایده می‌دهید. آقای جلیلی خواهش می‌کنم شما و شرکت‌هایتان پایتان را از از اقتصاد بیرون بکشید همه چیز حل می‌شود.

خواهش از همتی برای علمی صحبت کردن
زاکانی خطاب به همتی بیان کرد: بنده خواهش می‌کنم از آقای همتی علمی و کارشناسی صحبت کنند، تهمت نزنند و اینکه می‌گویند پوششی راهبرد ستاد‌های تخریب علیه بنده است. اگر می‌ترسید که با مفاسد به طور جدی برخورد خواهم کرد، بدانید که آمده‌ایم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان به در کنید.

خصوصی سازی‌های بی حساب و کتاب
رئیسی اظهار کرد: می‌گویید چرا من رفتم به کارخانه‌ها سر زدم. خب شما می‌رفتید چهار تا هم شما می‌رفتید. چرا می‌گویید که شما چرا دویست هزار کارگاه را ایجاد کردید می‌گویید مشکل قضائی داشتند؛ چه کسی مشکل قضائی ایجاد کرد؟ خصوصی سازی‌های بی حساب و کتاب شما بوده است.

دولت سیاه
رضایی در نیمه دوم مناظره گفت: خصوصی سازی در این دولت شکست خورد؛ این دولت سیاه‌ترین دولت ۴۰ سال قبل بوده است؛ نه تنها قفل‌های قبلی را باز نکرد، بلکه قفل ها‌ی دیگری را با شرطی کردن اقتصاد اضافه کرد.

نماینده روحانی نیستم
همتی بیان کرد: من نماینده روحانی نیستم. من به دلیل اختلاف نظر با روحانی از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم. روحانی هم قوی‌تر و سیاسی‌تر و هم دنیا دیده‌تر و هم از نظر فن بیان بهتر از همه این نامزد‌ها بود. ولی روحانی هم مشکل شما‌ها را دارد و بینش اقتصادی نداشت و مشکل و گرفتاری من با ایشان همین بود.

لطفا تهمت نزنید
علیرضا زاکانی نخستین فردی بود که در بخش پایانی مناظرات امروز صحبت‌های خود را جمع بندی کرد. وی تصریح کرد: مردم عزیز بنده به عنوان یک رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدان ایستادم، تنها جرم انتصابی بنده مبارزه با فساد، فقر و تبعیض است. اتهام می‌زند که دو تا تجدیدی در تحصیلاتت داشتی، من از جنگ برگشتم امتحان دادم. یا می‌گویند در دوران دانشجویی مشروطی داشتی، من راننده تاکسی بودم و دو فرزند داشتم و درس هم می‌خواندم، بنده در دانشگاه تهران درس خواندم و کنکور امتحان دادم و به دلیل معلولیت دستم گفتند برو پزشکی هسته‌ای بخوان، لطفا تهمت نزنید آقای همتی.

وی افزود: به من می‌گویند نامزد پوششی، امیدوارم بار آخر باشد که این حرف را می‌زنند، چرا که خود آقای همتی نامزد پوششی هستند، عملکرد ضعیف دولت را می‌خواهند پوشش دهند، شما قرارگاه مرغ راه انداختید، بی تدبیری آقای همتی باعث گرانی مرغ شد، مردم یادتان است که گفتند رونق اقتصادی ایجاد می‌شود؛ رکود را رد کردیم؛ مردم صداقت می‌خواهند. شما پول چاپ کردید ریختید درون بازار آن وقت می‌گویید کاندیدای عادی هستید؟

دو میلیون فالوور دارم
رئیسی افزود: ما معتقدیم که در فضای مجازی عقب هستیم و زیر ساخت‌ها مشکل دارند؛ من خودم در این فضا هستم و ۲ میلیون فالوور دارم، اما برخی دارند خلط مطلب می‌کنند.

زاکانی نامزد سوپرپوششی است
عبدالناصر همتی هم در جمع بندی نهایی صحبت‌های خود در مناظره نخست گفت: من فکر می‌کردم آقای زاکانی پوششی هستند,، ولی الان فهمیدم سوپرپوششی هستند و به هیچ وجه وقتم را صرف پاسخ دادن به ایشان نمی‌کنم. نکته دوم اینکه به من گفتند چرا به بانک مرکزی آمدی؟ من به بانک مرکزی آمدن و افتخار می‌کنم در شرایط بسیار سخت بانک مرکزی را اداره کردم و نگذاشتم ایران ونزوئلایی شود. نمی‌گذارم اقتصاد ما به سمت کره شمالی شدن برود./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.
بذرافشان تاکید کرد: «این اقدام بانک مرکزی با هدف جمع شدن رانت و رسیدن مواد اولیه به دست مصرف‌کننده نهایی بود و مشکل تولید‌کننده‌ها را در ارتباط با مواد اولیه حل کرده است.»
در حال حاضر برخی از فعالان بازار می گویند روز گذشته قیمت سکه در بازار نیمه تعطیل به دلیل رشد تقاضا و کمبود عرضه به صورت هیجانی بالا رفت.
بذرافشان درباره نوسان قیمت سکه های گرمی در طول سال گذشته گفت:نوسان خاصی نسبت به ابتدای سال نداشت و در آخرین روز 7 میلیون تومان نسبت به ابتدای سال ثابت ماند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها