جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

نحوه سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار ارزهای دیجیتال

24 خرداد 1401
نحوه سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار ارزهای دیجیتال

به گزارش بانک اول، برخلاف تصور رایج، بیت کوین را نمی‌توان یک پول بدون پشتوانه دانست چون تعداد کل بیت کوین‌های قابل استخراج و انتشار، محدود و مشخص است اما برعکس ریال و دلار از جنس پول‌های بدون پشتوانه هستند چون محدودیتی در حجم آنها وجود ندارد البته نوسان بسیار زیاد بیت کوین باعث شده است که نقش آن به عنوان وسیله مبادله، کمرنگ شود و این روزها بیشتر به عنوان یک دارایی مطرح باشد.

بزرگترین سوءاستفاده کننده از پول‌های بدون پشتوانه در دنیا، آمریکا است که بی حساب دلار چاپ می‌کند بدیهی است بزرگترین دشمن ارزهای دیجیتال هم دولت آمریکا باشد. دولت‌های دیگر هم به میزانی که از قدرت چاپ پول ملی خود بهره می‌برند با بیت کوین و ارزهای دیجیتال مخالفند.

چینی‌ها نیز با درک اهمیت ارزهای دیجیتال، در حال نهایی کردن ارز دیجیتال خود هستند. این وضعیت می‌تواند انقلابی را در سطح اقتصاد جهانی ایجاد کند. با توجه به اهمیت این موضوع و با هدف شناخت روش‌های مطمئن سرمایه گذاری در رمز ارزها، با آرمان آقاباباگل، وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر بلاکچین گفت‌وگویی داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

 

برخی معتقدند دولت در حال استخراج رمز ارزها بوده تا به وسیله آن تحریم‌ها را دور بزند، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

نمی‌توان گفت این کار انجام نمی‌شود، البته اطلاعات کافی از چنین موضوعی در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد اما نمی‌توان منکر شد که در برخی ارگان‌ها ماینینگ انجام می‌شود. مجاز یا غیر مجاز بودن این ماینینگ و هدف آن نیز مشخص نیست، البته الگوی ماینینگ و نقشه پراکندگی آن در دنیا قابل نظارت است، مقدار ماینینگ کشور ما کوچک‌تر از آن است که بتواند نیازهای ارزی کشور را پوشش دهد.

اگر دولت قصد معامله با این رمز ارزها را داشته باشد لازم است که طرف مقابل نیز آن‌ها را برای معامله بپذیرد، به عنوان نمونه خرید و معامله تجهیزات نظامی با روسیه از این طریق محتمل است، اما مقدار ماینینگی که اکنون در کشور انجام می‌شود برای برآورده کردن نیازهای کلان کشور کافی نیست.

زیرساخت ماینینگ در این سطح نیز در کشور هنوز وجود ندارد، نگاه مردم به ماینینگ صحیح نیست به طوری که تصور می‌کنند چین وارد ایران شده و بیش از نیمی از برق کشور در صنعت ماینینگ توسط آنها مصرف می‌شود، این در حالی است که میزان ماینینگ ایران بسیار کم است.

کل ماینینگ دنیا را می‌توان در ایران انجام داد، اما در ایران میزان هدر رفت انرژی بسیار زیاد بوده و برق زیادی در انتقال هدر می‌رود، پرداخت نشدن مطالبات نیروگاه‌ها، فرسودگی شبکه توزیع برق، ساماندهی نشدن انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش مصرف، عواملی است که کشور را با مشکل تأمین برق مواجه کرده و در این میان استخراج رمز ارزها نقش چندانی ندارد.

مقدار برقی که برای ماینینگ در کشور مصرف می‌شود، کمتر از دو درصد کل برق تولیدی است این در حالی است که میزان خاموشی‌ها برابر هشت درصد برق تولیدی کشور است بنابراین خاستگاه قطعی برق، صنعت ماینینگ نیست.

 

گفته می‌شود با توجه به کم بودن میزان بیت کوین‌های موجود در جهان، اگر افرادی همچون ایلان ماسک، بتوانند همه بیت کوین‌ها را خریداری کنند ثروت زیادی به دست خواهند آورد که با آن حتی می‌شود یک کشور را خریداری کرد، آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

این موضوع امکان پذیر نیست، به طور مثال اگر آمریکا بخواهد همه طلاهای جهان را خریداری کند و فقط یک نفر هم حاضر به فروش طلا نشود، این اتفاق نخواهد افتاد. کسی مجبور نیست بیت کوین خود را به گروه خاصی بفروشد.

یکی از شاخص‌هایی که منجر به ارزشمند شدن ارزهای دیجیتال می‌شود توزیع پذیری آن است. ایلان ماسک در مورد دوج کوین می‌گوید حاضر است به افزایش توزیع پذیری آن کمک کند زیرا نیمی از دوج کوین‌های دنیا در اختیار ۱۱ نفر است، این توزیع پذیری بد، شبکه را غیر امن می‌کند. ازدیاد یک رمز ارز در بین افراد معدود منجر می‌شود که این افراد توان ریزش و افزایش بسیار زیادی بر آن رمز ارز داشته باشند. وقتی همه بیت کوین‌ها در اختیار یک نفر باشد، عملاً بی ارزش شده است.

 

روش سرمایه گذاری مطمئن در این بازار چیست؟

بهترین و آسان‌ترین کار برای کسانی که سرمایه‌های خرد دارند نگه داشتن آن است، به طوری که رمز ارزهای اصلی بازار را بر اساس بیشتر بودن جمع ارزش آن کوین در بازار، انتخاب و خریداری کنند. این ارزها علاوه بر دارا بودن آینده روشن، قابل اتکاتر نیز بوده و نوسان کمتری دارند.

هر چقدر جمع ارزش یک رمز ارز بزرگ‌تر باشد، سرمایه داران کلان کمتر می‌توانند بر بازار تأثیر گذارند، زیرا باید حجم بیشتری از ورود و خروج پول به بازار اتفاق بیفتد تا آن را تحت تأثیر قرار دهد. می‌توان گفت بیت کوین کم ریسک‌ترین رمز ارز بوده و اتریوم و کاردانو نیز رمز ارزهای اثبات شده و قابل اعتمادی هستند که تیم‌های حرفه‌ای در پشت پرده آن وجود دارد، این رمز ارزها مرجع بوده و می‌توان به آنها اعتماد کرد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت در این بازار نیز بستگی به دانش، آموزش و توانایی مطالعه طرح توجیهی هر رمز ارز دارد به طوری که فرد بداند هدف این رمز ارز چیست و بتواند بر عملکرد آن نظارت کند.

به تازه واردها توصیه می‌شود به عرصه توکن ها از جمله دوج کوین و شیبا ورود نکنند، این رمز ارزها ممکن است در ابتدا سود کلانی را نصیب سرمایه گذاران کند، اما به همان نسبتی که با شیب زیاد صعود قیمت دارد سقوط نیز می‌کند زیرا معمولاً سرمایه داران کلانی وجود دارند که از این اتفاقات کسب سرمایه می‌کنند بنابراین توصیه می‌شود افراد با نگاه بلند مدت، درجایی سرمایه گذاری کنند که این افراد تأثیرگذاری کمتری بر آن داشته باشند. نگاه بلندت از دو تا سه سال است همچنین لازم است افراد مشاوران خوب داشته باشند و البته توجه کنند چنین مشاورانی را در اینستاگرام و یا کانال‌های توئیتری نمی‌توانند پیدا کنند.

انجمن بلاکچین، کمیسیون رمز ارزهای نظام صنفی و یارانه‌ای مراجع برای برای شناسایی افراد دارای صلاحیت هستند. البته رمز ارزهایی که از آن نام برده شد به معنای سیگنال برای خرید آنها نیست این بازار با این ارزها شناخته می‌شود و به عنوان یک سرمایه گذاری کم ریسک می‌توانند موارد مناسبی بوده و آینده خوبی پیش روی آنها است.

 

یکی از ملاک‌های افراد بر سرمایه گذاری در رمز ارزها، قیمت نزدیک به صفر آن شده است، در این باره توضیحاتی ارائه دهید

این موضوع معیار مناسبی برای تشخیص ارزش یک رمز ارز نیست، اگر جمع ارزش یک ارز کوچک‌تر باشد آن ارز خطرناک‌تر است، اما به همان نسبت قدرت بیشتری برای چند برابر شدن دارد و به این معنا نیست که هر رمز ارزی قیمت آن نزدیک به صفر است در آینده به یک دلار برسد.

بسیاری از رمز ارزها کلاهبرداری است و ساختاری نیز برای پیگیری آن وجود ندارد، در پروژه BRG نیز همین اتفاق افتاد. در ایران چندین پروژه بدون هدف مشخصی، صرفاً با بازاریابی شبکه ای تبلیغات کلان و سوء استفاده از اطلاعات کم و غلط مردم، جذب سرمایه بسیار زیادی انجام داده و این موضوعی بسیار خطرناک است که حاکمیت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

ملاک انتخاب صرافی خوب چیست؟

برخی صرافی‌ها بستری را فراهم می‌کنند تا افراد بتوانند از یکدیگر خریداری کنند، سایر صرافی‌ها نیز که کلاسیک بوده و شبیه صرافی‌های یورو و دلار عمل می‌کنند نیز وجود دارد. بهتر است تا جایی که می‌توانند این عملیات را حضوری انجام داده و به هیچ عنوان از کانال‌های تلگرامی برای این کار استفاده نکنند.

متأسفانه صرافی مجازی که شناخته شده باشد در ایران نداریم، اما گردش مالی و سابقه یک صرافی می‌تواند معیاری برای خرید و فروش باشد. پیشنهاد می‌شود مردم پولشان را در صرافی‌ها نگهداری نکرده و آن را در کیف پول‌های سخت افزاری نگه دارند.

کیف پول‌های فیزیکی، همان امضای الکترونیک افراد است، دارایی رمز ارز افراد را در خود نگهداری کرده و با امضای فیزیکی اجازه برداشت از حساب را می‌دهد در صورتی که این کیف پول از دست فردی خارج شود با استفاده از کلمات بازیابی دارایی‌ها را بازیابی کرده و به کیف پول جدیدی منتقل کرد. کارکرد این کیف پول‌ها امن نگه داشتن دارایی افراد است.

 

توجه: این گفت‌وگو حاوی هیچ توصیه‌ای برای هر گونه تصمیم مبنی بر خرید یا فروش در روند معاملات رمزارزها نیست و مسئولیت هرگونه خرید و فروش در این بازار برعهده سرمایه‌گذاران است./ایمنا

اخبار مرتبط
بازار ارزهای دیجیتال، مورد توجه بسیاری افراد و شرکت ها قرار رفته و امروزه بسیاری از معاملات جهانی با رمز ارز ها صورت می گیرد. برد گارلینگهاوس (Brad Garlinghouse)، مدیرعامل ریپل، با اشاره به رونق اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بر اهمیت کاربرد واقعی ارزهای دیجیتال برای موفقیت در این دوره تاکید کرد.
رمزارزهای دیجیتال همچنان در مسیر نزولی هستند و بیت‌کوین و اتریوم سقوط کردند.
بیت‌کوین در بهترین روز‌های خودش قرار دارد و با احتساب بازدهی ۵۰ درصدی در یک ماه به یک قدمی کانال ۷۰ هزار دلار رسیده است. افزایش قیمت بیت کوین از این جهت در روز‌های اخیر مورد توجه تریدر‌ها و افکار عمومی قرار گرفته که رهبر بازار ارز دیجیتال رسما پا به محدوده جدیدی گذاشته اما از یک ماه قبل به این طرف اتریوم به‌عنوان دومین رمزارز برتر بازار سود ۶۰ درصدی برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده و اوضاع دوج‌کوین، شیبااینو و بایننس نیز که جزو ۱۰ رمزارز برتر بازار قرار می‌گیرند، از خود بیت‌کوین توپ‌تر بود
قیمت بیت کوین از اوایل سال جاری بیش از ۵۵ درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل تایید صندوق‌های ETF اسپات بیت کوین بوده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها