شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

جزئیات تسهیلات حمایتی از مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا

24 خرداد 1401
جزئیات تسهیلات حمایتی از مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا

به گزارش بانک اول حمایت از کسب و کار یکی از اقدامات دولت در دوران پاندمی ویروس کرونا بوده است, با شیوع ویروس کرونا بخشی از واحدهای کسب و کار آسیب دیدند و منجر به بیکاری نیروی کار شد.در همین راستا دولت برنامه ای برای حمایت از مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داد. اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه ای جزئیات حمایت از مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا,را اعلام کرد.

بر اساس آن علاوه بر برخی تسهیلات در حوزه بانکی و تعویق مهلت چک‌ها، مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی نیز تا پایان شهریورماه 1400تمدید شده است.

حمایت‌های بانکی دولت تحت عنوان ” تمدید بسته حمایت از کسب وکارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا» در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ هشتم خردادماه تصویب و به تایید مراجع ذی ربط نیز رسیده است .

بر این اساس در بخش تسهیلات بانکی، برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت ‌آن‌ها در چهار ماهه اول سال 1400بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن که بدهی‌ آن‌ها به شبکه بانکی تا اول بهمن سال گذشته در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود.

تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود.

موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال 1400باشد، به پایان تیرماه سال جاری منتقل می‌شود. استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه التزام تأخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثنی است.

مشمولین این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهار ماهه اول سال 1400، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.

بخش دوم مربوط به چک‌ها است که در آن ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (5) مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در سه ماهه اول سال 1400بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیر ماه 1400شود، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادرکننده چک به بانک یا مؤسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهند شد.

همچنین طبق اعلام اتاق اصناف ایران مصوبه جلسه 67ستاد ملی مدیریت کرونا  اصلاح شده و در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادره، با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال 1400، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، در صورتی که حداکثر تا 20خردادماه سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب نمایند. محاکم و ضابطین قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد، در بازه زمانی مزبور خودداری کنند.

همچنین چک‌هایی که سررسید آن‌ها اول تا بیستم اردیبهشت ماه 1400بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده‌اند نیز تا 20خردادماه مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون چک نخواهند شد.

*مهلت دریافت وام کرونایی تمدید شد

مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی، تا پایان شهریور ماه 1400و با شرایط دستورالعمل ابلاغ شده قبلی توسط کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان‌ماه 1400هستند.

همچنین  مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا در بخش‌های گردشگری (مصوبه جلسه 39مورخ 1399.07.12)، ورزش و جوانان (مصوبه جلسه 47مورخ 1399.09.15)، فرهنگ و هنر (مصوبه جلسه 48مورخ 1399.09.22) و حمل و نقل ریلی و هوایی (مصوبه جلسه 37مورخ 1399.06.29) تا پایان شهریور 1400مطابق همان دستورالعمل‌ و شرایط ابلاغی قبلی تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان 1400 هستند.

مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده نظیر مهد کودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبوده‌اند مطابق دستورالعملی که از سوی کارگروه فوق ابلاغ خواهد شد، مشمول برخورداری از تسهیلات خواهند شد.

همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه‌های موضوع بند (5) اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید موضوع بند (5)، تا پایان شهریور سال 1400امهال می‌شود.

تمامی تسهیلات 5000 میلیارد تومانی مصوب تبصره ماده (2) دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب‌وکار به شدت آسیب‌دیده از کرونا مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع ابلاغیه شماره 2758-99/م مورخ 1399.02.03 به بخش حمل و نقل ریلی و هوایی اختصاص می‌یابد تا علاوه بر 3500 میلیارد تومان مصوب قبل، معادل 1020میلیارد تومان صرف بنگاه‌های بخش یاد شده شود و 480میلیارد تومان مابقی نیز مطابق مصوبات جلسه 37کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا مورخ 1399.11.06 برای پرداخت به شرکت‌های بهره‌بردار مترو کلان شهرها اختصاص یابد.مقرر شده  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این مصوبات را ظرف مدت 48ساعت برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ کند.

اخبار مرتبط
: طرح افزایش وام ودیعه مسکن با توجه به نزدیک شدن فصل جابه جایی و نقل و انتقلات نیاز به بازنگری دارد و این تسهیلات باید متناسب با شرایط متقاضیان پرداخت شود.
سقف این تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. مبلغ تسهیلات براساس میانگین حساب مشتریان قابل تغییر است. افراد متقاضی دریافت وام ۲۰۰ میلیونی باید در یکی از شعب سینا سپرده قرض الحسنه افتتاح کنند.
سیستم توزیع وام در هر جامعه‌ای عموما یکی از ابزارهای تصمیم‌گیری برای مدیریت جامعه است و نتایج آن بیانگر آن است که اهتمام یک جامعه در کدام سمت و سو قرار گرفته است. آمارها نشان می‌دهد عموما بیش از ۸۰ درصد تسهیلات پرداختی در ایران به صاحبان کسب و کار تخصیص می‌یابد اما قابل توجه است که در سال گذشته سهم خانوار از وام‌های پرداخت شده افزایش یافته است.
بانک مرکزی بندهای مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بر این اساس تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آن‌ها بعد از ۰۱‌/۰۱‌/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها