پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

فشار بیشترروری مستاجران باقطع یارانه/صاحبان املاک ضررمیکنن

24 خرداد 1401
فشار بیشترروری مستاجران باقطع یارانه/صاحبان املاک ضررمیکنن

به گزارش بانک اول دولت و به خصوص وزارت راه و شهرسازی در چند ماه اخیر قوانینی را در حوزه مسکن برای مالکان و مستأجران مصوب کرده که مورد تایید آنها نیست.

در طرح مالیات از خانه‌های خالی همه‌ی مردم چه مالک باشند و چه مستاجر باید اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند. این قانون نه مورد تایید مالکان است و نه مستاجران.

مالکان معتقد هستند که به مقدار کافی مالیات پرداخت می‌کنند و نیازی به ثبت اطلاعات املاکشان نیست. همچنین مستأجران خود را در ثبت این اطلاعات همراهی نمی‌کنند.

مستأجران نیز معترض هستند که این مالیات در نهایت به مقصد نمی‌رسد و بار خود را روی اجاره‌بها و ودیعه‌ای می‌گذارد که مستأجران می‌پردازند. آنها می‌گویند که اگر قرار باشد مالکان خانه‌های خالی خود را وارد بازار اجاره کنند موجب افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر مجلس نیز مصوب کرده که مالیات بر عایدی سرمایه دریافت شود. یعنی اگر فردی ملک دوم خود را در سال اول بفروشد و سود کند باید ۴۰ درصد از آن را به عنوان مالیات بپردازد.

در این جا نیز مستأجران معتقد هستند که وقتی مالکی ملک خود از ترس پرداخت مالیات نفروشد آن سود را به واسطه اجاره از مستأجران می‌گیرد.

از دیگر اقدامات دولت برای بازار اجاره این است که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرده تا قراردادهای اجاره به صورت خودکار یک سال دیگر تمدید شود.

 

در اینجا مالکان معترض هستند. آنها می‌گویند با این قانون دیگر آنها دیگر اختیار نامشان را ندارند.

« چرا این دولت از جیب مردم خرج می کند صاحبخانه هم هزار تا گرفتاری دارد این قانون های من درآوردی باعث دعوا ونزاع خطر ناک میشود»

«مالکان هم حق دارن، چرا بانک‌ها اقساط رو میگیرن؟ اونا هم یه سال نگیرن! مالکان هم دستشون باز میشه! تورم نره بالا. مالکان دستشون باز بشه. حرف یه طرفه فایده نداره. اجرایی نمیشه چون اصولی نیست.»

«چرا دولت از کیسه خلیفه می بخشه چرا خودش کمک نمی کنه مگه صاحبخونه جز مردم نیس خونه ای که دست مستاجر هس هزار جور خرابی و خسارت میزنه به خونه مگه تعمیر و جبرانش رایگان انجام میشه صاحبخونه هم ملکش رو میده اجاره تا ذره ای از قسط و بدبختی هاش کم بشه ضمن اینکه همین مستاجرا خودشون هم باشن زیر بار این قانون مزخرف اجباری نمیرن هر کس اختیار ملکش رو داره»

«من صاحب ملک هستم عجب گیری کردیم دادیم به مستأجر دولت اگه راست بگه خونه درست کنه»

« من الان خودم مستاجرم و بخاطر گرونی و …میخوام برم خونم که کوچیک بود و دادمش مستاجر نمیتونمبرم؟ باید توی کوچه خیابون زندگی کنم.»

«مالک برای فروش مال خود باید از مستاجر اجازه بگیره! شایدمالک بنده خدا تو خونه مریض داره بخواد خرج دوا و درمونشو بده. بعدشبا این مصوبه اختیار مالشم نداره!»

اخبار مرتبط
به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.
: گاهی اوقات خانه‌ای را خریداری کرده ایم و بر طبق قوانینی که وجود داشته است، پول آن را نیز پرداخت کرده‌ایم. مستاجر و یا صاحب ملک قبلی هنوز اقدام به تخلیه منزل نکرده است و موعد مقرر شده برای تخلیه منزل نیز به پایان رسیده است. به همین دلیل بهترین کار آن است که از طریق قانونی وارد کار شده و حکم تخلیه منزل را دریافت کنیم.
سال گذشته ۱۶ هزار واحد مسکن مهر را در شهر پردیس با تمامی امکانات به متقاضیان تحویل دادیم و طبق هدف گذاری که هم انجام دادیم تا خرداد ماه سه هزار واحد مسکن مهر دیگر را طی امسال به بهره برداری خواهیم رساند.
قیمت مسکن در تهران ظرف سال گذشته به شکل تقریبی از متری ۶۶ میلیون به متری ۸۳ میلیون افزایش پیدا کرد. رشد تقریبا ۱۷ میلیونی قیمت هر متر خانه در تهران، به معنی افزایش ۲۵ درصدی است و باعث می‌شود ارزش یک خانه ۱۰۰ متری در پایتخت به‌طور متوسط نزدیک هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها