شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

شرایط جدید پرداخت یارانه بنزین

24 خرداد 1401
شرایط جدید پرداخت یارانه بنزین

به گزارش بانک اول به نقل از  ایسنا، از آبان ۱۳۹۸، قیمت بنزین افزایش یافت و با حذف بخشی از یارانه آن، دولت اعلام کرد که مابه التفاوت ایجاد شده بین مردم توزیع می شود؛ از این رو پیش بینی شد که حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۹ میلیون خانوار از بین جمعیت ۷۸ میلیون نفری یارانه بگیران گزینش شده پرداخت کمک معیشتی برای آنها انجام شود.

پرداخت از ۱۷.۷ میلیون خانوار شروع شد

اولین پرداخت در حالی صورت گرفت که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه در آن زمان، ۱۷.۷ میلیون خانوار این یارانه را دریافت کرده بودند و قرار شد در ادامه با ثبت درخواست متقاضیان و انجام بررسی‌ها، بر تعداد آنها تا میزان پیش‌بینی شده افزوده شود.

پرداخت کمک معیشتی برخلاف یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان که برای هر نفر ثابت و مشخص است. براساس تعداد اعضای خانوار، مبالغی متفاوتی را دربرمی گیرد؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است.

افزایش ۲ میلیونی خانوارها 

اما تازه‌ترین گزارش دریافتی ایسنا از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، در رابطه با جریان کمک معیشتی حاوی آمار جدیدی است.

براساس این گزارش، تا پایان پرداختی خرداد سال جاری که در دهم ماه انجام شده است، تعداد خانوار مشمول دریافت یارانه معیشتی ۱۹ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۱۸۴ مورد بوده که نشان می دهد تعداد خانوارها در مقایسه با اولین پرداخت حدود دو میلیونی افزایش دارد. 

خانوارهای ۴ نفره در صدر قرار دارند 

 در بین خانوارهای دریافت کننده، تعداد خانوارهای چهارنفره در مقایسه با سایر خانوارها بیشتر است؛ به گونه ای که تعداد خانوار یک نفره حدود  ۳.۴ میلیون، دو نفره ۳.۸ میلیون، سه نفره ۴.۸  میلیون ، چهارنفره بیش از پنج میلیون و پنج نفر و بالاتر بیش از ۲.۷ میلیون خانوار است.

اما مجموع خانوارهای دریافت کننده یارانه معیشتی در حال حاضر ۶۰ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۵۵۷ هزار نفر است که در بین آنها سه میلیون و ۴۰۳ هزار نفر در خانوار یک نفره با دریافتی ۵۵ هزار تومانی قرار دارند.

همچنین هفت میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در خانوار دو نفره با دریافتی ۱۰۳ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۴۶۹ هزار نفر در خانوار سه نفره با یارانه ۱۳۸ هزار تومانی هستند.

طبق این گزارش ، ۲۰ میلیون و ۲۱۲ هزار نفر یارانه در خانوار چهار نفره با دریافتی ۱۷۲ هزار تومان و همچنین ۱۴ میلیون و ۵۸۱ هزار نفر مشمول یارانه ۲۰۵ هزار تومانی در خانوارهای پنج نفر و بالاتر هستند.

هزینه ۳۱ هزار میلیاردی یارانه معیشتی

براساس این گزارش تا پایان سال گذشته در مجموع بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت کمک‌های معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین پرداخت شده است.

این مبلغ در حالی از محل حذف بخشی از یارانه بنزین ایجاد شده که طبق گزارش سازمان برنامه برنامه و بودجه قبل از افزایش قیمت بنزین، دولت در سال حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می کرده که ۶۰۰ هزار میلیارد آن به حوزه سوخت و انرژی مربوط بوده و از آن حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بابت بنزین پرداخت شده است.  

این در حالی است که در کنار یارانه معیشتی، بیش از ۱۰ سال است که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز در هر ماه برای نزدیک به ۷۸ میلیون نفر پرداخت می شود که سالانه بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و مجموع پرداختی دولت بابت یارانه نقدی ماهانه را به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان می رساند.

اخبار مرتبط
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.
طرح پرداخت یارانه معیشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (یسنا) که تاکنون فقط برای دهک اول درآمدی در ۸ استان اجرا می‌شد، از دیروز به‌صورت کشوری اجرا شده و حالا تمام مادران واجد شرایط این طرح در همه استان‌ها و در سه دهک کم‌درآمد، این اعتبار را دریافت می‌کنند.
این هفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از استقبال بالای ۹۰ درصدی دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در طرح کالابرگ الکترونیک خبرداد و گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده در مرحله سوم اجرای این طرح، مشارکت به ۹۵ درصد می‌رسد. وی این را گفت که تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند بررسی مجدد است و این موضوع در دولت مطرح و مقرر شد معاون اول ریاست جمهوری آن را پیگیری کند اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.
سیدصولت مرتضوی خاطرنشان کرد: این طرح با نام «یسنا» در سال گذشته و از محل مسوولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای حدود ۲۴هزار مادر دارای فرزند شیرخوار (مادران دارای فرزند زیر ۲سال) در دهک اول درآمدی در ۸ استان کم‌برخوردار از جمله کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، ایلام، گلستان، فارس، خراسان‌جنوبی، خراسان‌شمالی و هرمزگان اجرایی شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
امین رستگار
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

45000 تومن یارانه که با دلار 800 تومنی محاسبه شده دارن میدم میگین برای دولت هزینه داره، اون وقت هزینه های زندگی مردم که به بهانه‌ی یارانه افزایش نجومی پیدا کرده رو نمیگین؟؟ سال ۸۶ با ۳۰ میلیون تومان میتونستم یک آپارتمان بخرم اما امسال با ۶۰ میلیون تومان نمیتونم همون آپارتمان رو اجاره کنم اونم تو یه شهر کوچیک با اقتصاد داغون، امثال شماها چه جوری روتون میشه همچین مطالبی منتشر کنید؟؟

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها