پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

جعبه سیاه بدهکاران بانکی/ سرنوشت دانه‌درشت‌های بانکی به کجا ختم شد؟

24 خرداد 1401
جعبه سیاه بدهکاران بانکی/ سرنوشت دانه‌درشت‌های بانکی به کجا ختم شد؟

به گزارش بانک اول در جریان سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، عبدالناصر همتی فهرستی حاشیه‌ساز از ۱۱ ابربدهکار بانکی را به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، داد. فهرستی که پیش از این به صورت پراکنده افشا شده بود.

رسول دانیال‌زاده

نام رسول دانیال‌زاده در صدر فهرست بود. نام او از اسپانسری ستادی رسانه‌ای شد که بابک زنجانی به آن کمک کرده بود. گفته می‌شد که او رشوه‌های سنگین هم به برخی وابستگان دولت روحانی پرداخته است.

دانیال زاده که ۳ هزار میلیارد تومان به بانک ملی و ۴۰۰ میلیون درهم با بابت تسهیلات با سود صفر به بانک ملت بدهکار است، در پرونده اکبر طبری محاکمه شد.

با این که او مرغی بود که از قفس پرید ولی ۲۲ آبان ۱۳۹۸ خبر بازداشتش در آلمان و بازگرداندنش به ایران منتشر شد.

حالا هم در واکنش به وجود نامش در فهرست بدهکاران کلان بانکی مدعی شده که ۵۱۹ میلیارد تومان وام خود را در یکسال گذشته با پرداخت حدود ۶ برابر، یعنی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسویه کرده است.

عباس ایروانی

مدیر هلدینگ قطعه سازی عظام و صاحب ۱۲ کارخانه برای تامین قطعات ایران خودرو و سایپا که معتقد بود بدهی به بانک جرم نیست و افتخار اوست. پرونده اتهامات مالی‌ او به همراه ۶ نفر دیگر در سال ۹۸ به دادگاه رفت.

ایروانی متهم به بدهی ۳ هزارمیلیارتومانی بانکی و فساد ۷۶۴ میلیون دلاری بود. در جریان پرونده افشا شد که از مسئولان گمرک گرفته تا بسیاری دیگر از مسئولان رشوه داده است از جمله به مدیران بانک مسکن و ملی، مسئولان وزارت صمت، مسئولان اداره‌های صنعت و معدن استان‌های مختلف و شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو.

با این حال رسیدگی به پرونده ایروانی هنوز در قوه قضائیه معطل مانده است.

محمد صدرهاشمی‌نژاد

محمد صدر هاشمی، سهامدار اصلی یکی از بانک‌های خصوصی کشور، ۳۰۰۰میلیارد تومان بدهی بانکی داشت. او نه تنها از بانک خودش(اقتصاد نوین) ۱۴۰۰میلیارد تومان وام گرفته بود بلکه ۱۳۶میلیون یورو نیز بدهی معوق داشت! این ارقام به قدری عجیب بود که با انتشار اخبار انواع القاب مانند مافیا را کنار نام او نشاندند.

سه سال پیش او در گزارش فایننشال تایمز متهم به پولشویی شد. بعد از بررسی‌‎ها مشخص شده صدر هاشمی‌‎نژاد به همراه هفت همدست دیگرش در سوئیس، ترکیه و بعضی کشورهای دیگر شرایط نقل و انتقال پول‎های کلان را از طریق «هایپو سوییس پرایوت بانک» مستقر در زوریخ و «جی پی مورگان» مستقر در آمریکا فراهم کرده که عموم این پرداخت‎ها برای دور زدن تحریم‌ها بوده است.

او حالا دمدعی شده که سه برابر مبلغ بدهی‌اش را پرداخت کرده و از همتی بایت اظهاراتش شکایت دارد.

العقیلی

عموم مردم اولین بار نام او را از احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت، شنیدند. کسی که ۱۰۰۰ میلیارد تومان به یک بانک خصوصی بدهی داشت اما به قول احمدی‌نژاد فکر خرید آن بانک بود.

با این حال پیش از آن در بین فعالان اقتصادی و سیاسی ایران به دلیل “قاچاق سیگار” چهره‌ای شناخته شده بود.

او یک سرمایه‌دار اماراتی با نام کامل محمد سعید العقیلی بود که از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به دلیل مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی مربوط به ایران تحریم شد.

 

در همان زمان، سایت بولتن‌نیوز در گزارشی درباره العقیلی، او را به همراه بابک زنجانی، یکی از دو دلال بزرگ نفتی ایران معرفی کرد.

ظاهرا او در نهایت با پنج میلیارد دلار بدهی به وزارت نفت ایران در میان خروارها خاک آرمید.

محمدجواد اقدامیان

او مالک برندهای مشهوری همچون «ویستا و ینا بست» و هفتمین دریافت‌کننده بیشترین تسهیلات از بانک سرمایه است. کسی که در سال های ۸۶ تا ۹۱ هشت وام از بانک سرمایه گرفته و مجموعه بدهی‌اش بیش از ۵۱۱ میلیارد تومان است.

اقدامیان برای این تسهیلات درمجموع ۱۹۵ میلیارد تومان وثیقه نزد بانک سرمایه دارد که ۹۸ میلیارد تومان آن چک بانکی، ۸۷ میلیارد تومان سفته و ۱۰ میلیارد تومان نیز سند ملکی است.

جالب اینجاست که زمان محاکمه بدهکاران بانک سرمایه خبری از محاکمه او نشد و هنوز هم نشده است!

مهدی فلاحتیان

دو سال پیش به اتهام اختلال در نظام ارزی کشور همراه با علی دیواندری محاکمه شد. کسی که بدون حتی یک کپی شناسنامه ۲۴۳ میلیون درهم وام از بانک ملت و ۱۱۰ میلیون درهم از بانک پارسیان گرفت.

نام او را از سال ۸۸ زمانی که با رشوه سه درصد سهام بانک صادرات را خرید، رسانه‎ای شد. پس از رسیدگی به پرونده گروه او، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که در خرداد ماه ۹۹ از مجموعه بدهی‌های گروه فلاحتیان به سیستم بانکی ۱۲ هزارمیلیارد تومان مجموعه تسویه شده است. با این حال او همچنان در زندان است.

شفیعی( برادران شفیع‌زاده)

در فهرست همتی نام شفیعی به چشم می‌خورد نامی که برخی رسانه‌ها با رصد تاریخ فساد در شبکه بانکی  آن را «برادران شفیع‌زاده» می‌خوانند؛ مالکان سابق باشگاه استقلال اهواز.

یکی از آن‌ها علی شفیق‌زاده است که فقط در یک نمونه است ۱۰۷ میلیارد تومان از بانک ملی وام گرفته و حتی یک ریال را هم بازنگردانده!

محمد گرامی

مالک چای گلستان که البته سال‌هاست او را با تجارت‌خودرو می‌شناسیم. کسی که سه هزار و ۴۰۰ میلیون تومان به ۵ بانک بدهکار است و نامش را به عنوان آشنای دو مقام بلندپایه کابینه یازدهم شنیده‌ایم.

امید ایزدپناه

یکی از بدهکاران اصلی بانک اقتصاد نوین و البته باز هم گفته می‌شود که از  رفقای یکی از وزرای روحانی است. او از طرف شرکت هفت الماس به مبلغ ۵۹۱ میلیارد تومان به بانک اقتصاد نوین بدهکار هستند و بیش از این اطلاعاتی در مورد بدهی این خانواده یا مشخصات فعالیت آنها در دست نیست.

محمد رستمی‌صفا

بنیانگذار گروه صفا. نام او اولین بار سال ۸۵ رسانه‌ای شد. زمانی که سهام بانک پارسیان را ۲۹۳ میلیارد تومان با وامی که از همان بانک گرفت، خرید.
این بدهکار سال ۹۳ به اتهام عدم بازپرداخت بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بازداشت شد.

بهروز ریخته‌گران

کسی که قرار بود در ازای تامین میلگرد برای ساخت تونل توحید صاحب سهام ۳۸ درصدی شهرداری تهران شود ولی در نهایت به چهارمین بدهکار بزرگ بانک سرمایه تبدیل شد.

او از طریق سه شرکت پتروصنعت صفه، فولاد ماهان سپاهان و نگین تجارت اسپادانا چندین فقره وام بانکی از بانک سرمایه دریافت کرده و براساس صورت مالی سال ۹۷ وی درمجموع ۸۸۰ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان به بانک سرمایه بدهکار است.

درمجموع دو چک شخصی به ارزش ۲۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان وثیقه به بانک ارائه کرده است و به همین دلیل هم‌اکنون در زندان است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها