ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن اجاره ای

24 خرداد 1401
نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن اجاره ای

به گزارش بانک اول بررسی فایل‌های اجاره در نخستین ماه فصل تابستان نشان می‌دهد مالکان بیشتر تمایل به دریافت اجاره داشته و فایل‌های رهن کامل کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ‌های پیشنهادی اجاره که بیش از نرخ‌های میانگین منطقه است افزایش پیدا کرده است.

به روایت یک مالک که به تازگی خانه خود را اجاره داده است نقش مشاوران املاک در گران شدن نرخ اجاره بها قابل توجه است به گفته این مالک به دلیل تمایل مستاجران برای تمدید قرار داد و کسادی بازار مشاوران املاک، اگر فایل تازه‌ای به نرخ مناسب در بازار سپرده شود، موج تماس‌های مشاوران املاک آغاز می‌شود و برای بستن قرار داد نرخ اجاره پیشنهادی را بالاتر می‌برند.

به گفته این مالک که خانه‌ای ۹۰ متری بدون آسانسورو پارکینگ در منطقه ستارخان دارد، برخی مشاوران املاک تا ۲ میلیون تومان اجاره پیشنهادی بیش از رقم میانگین منطقه را مطرح می‌کردند.

نکته قابل توجه گرفتن حق کمیسیون بیش از نرخ مصوب با عنوان شیرینی مشاور است. مشاوران املاک به جز حق کمیسیون مصوب، هزینه اضافه از مالکی که آپارتمانش گران تر اجاره رفته است می‌گیرند. در صورتی که با مستاجر برای پیدا کردن فایل ارزان تفاهم کنند حق شیرینی را مستاجرمی گیرند.

به گفته این مالک برخی پیشنهادات هم مربوط به زندگی دو خانواده در یک آپارتمان بود. خانواده هایی که دو خواهر به همراه همسرانشان یا دو همشهری به همراه خانواده هایشان پیشنهاد می‌شد.

تمایل به تمدید قرار داد به جز شیوع کرونا و مصوبه ستاد ملی، هزینه‌های بالای جابه‌جایی هم هست. به گفته یکی از مشاوران املاک، بیشتر مالکان بیش از سقف ۲۵ درصدی ستاد کرونا قرار دادهای خود را تمدید کرده‌اند و آن هم به دلیل افزایش هزینه‌های جابه‌جایی و خالی بودن بازار از فایل‌های مطلوب است

اخبار مرتبط
دیگر لزومی ندارد که قرارداد اجاره با حضور مشاوران املاک نوشته شود و کد رهگیری بگیرد؛ سامانه «خودنویس» برای عموم مردم امکان ثبت قرارداد رایگان را فراهم کرده و البته بار حقوقی و مسئولیت‌های معامله را نیز بر عهده خود مردم گذاشته است.
وی با بیان اینکه این سامانه اگرچه برای رفاه حال مستاجران راه اندازی شده اما می‌تواند برخی مشکلات را ایجاد کند، افزود: برای ثبت قراردادها در این سامانه حتما باید ضریب امنیتی رعایت شود، در غیر این صورت ممکن است مواردی از کلاهبرداری و یا اجاره مال غیر رخ دهد که چون از مجاری بنگاه‌های معاملات املاک صورت نگرفته، امکان بررسی و پیگیری آن وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران - درباره جزئیات تفاهم‌نامه اخیر با وزارت راه و شهرسازی می‌گوید منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن آنطور که پیش‌بینی و ریل‌گذاری شده بود محقق نشد. بانک‌ها همکاری لازم را با این طرح نداشتند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد میزان تمکین آنها از بخشنامه‌ها بسیار پایین بوده است.
اگر چه بارها اعلام شده است که واحدهای مسکونی نهضت ملی به شخص ثبت‌نام کننده در این طرح واگذار می‌شود اما در برخی مواقع و در برخی شهرهای جدید شنیده می شود که برخی از مشاوران املاک اقدام به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی می کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها