ﺳﻪشنبه, 28 فروردین 1403 2024,April

سکه رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست/ بازار طلا برای رکوردهای تازه خیز برداشت؟

24 خرداد 1401
سکه رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست/ بازار طلا برای رکوردهای تازه خیز برداشت؟

به گزارش بانک اول قیمت سکه رکورد سال ۱۴۰۰ را شکست و در آخرین روز معاملات بازار نرخ ۱۱ میلیون و ۲۵۸ هزار تومان را ثبت کرده است.
در بازار روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید به ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان صعود کرد و حالا گرچه فعالان بازار طلا و جواهر از حباب ۴۳۰ هزار تومانی سکه می‌گویند اما به نظر می‌رسد سیگنال‌های افزایشی قیمت سکه بیشتر شده است.

در سال از دومین هفته فروردین ۱۴۰۰ که بازار طلا و ارز بازشد بهای سکه زیر قیمت ۱۱ میلیون تومان نوسان می‌کرد و در مقاطعی از سال یعنی نیمه اردیبهشت که زمزمه شروع مذاکرات ایران و امریکا از سر گرفته شد، بهای سکه حتی تا ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان هم افت کرد اما این قیمت زیاد دوام نیاورد و سکه دوباره به کانال ۱۰ میلیون تومان برگشت.

فعالان بازار طلا پیش از این گفته بودند که قیمت سکه به کف رسیده و حتی اگر برجام احیا شود در کانال ۱۰ میلیون تومان به ثبات می‌رسد.

حالا اما خبرهای خوشی از وین به گوش نمی‌رسد و سطح تنش ایران و امریکا بالا گرفته است.

همین موضوع امیدها به احیای برجام را کمرنگ کرده و به نظر می‌رسد که بازار طلا و به تبع آن سکه صعودی باشد.

هرچند که فعالان بازار به روزهای محرم هم اشاره می‌کنند و می‌گویند که با ورود به ماه‌های سوگواری شمار مشتریان بازار طلا کم می‌شود و همین کاهش تقاضا می‌تواند ترمز صعود قیمت سکه را تا حدی بکشد.

اخبار مرتبط
برخی تحلیلگران خاطرنشان می کنند که کاهش ریسک ژئوپلیتیکی تقاضای کمتری را برای طلا ایجاد می کند، در حالی که احساسات بازار از فعالیت های اقتصادی جهانی حمایت می کند که تقاضای صنعتی نقره را افزایش می دهد.
قیمت سکه تمام بهار آزادی امروز (سه‌شنبه ۲۸ فروردین) با افزایش یک میلیون تومان نسبت به روز گذشته از ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
نادر بذرافشان از تخلیه نسبی تقاضا و هیجانات در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی افزایش حدود ۳۵۰ دلاری اونس جهانی طلا را شاهد بودیم و از ابتدای امسال (فروردین ۱۴۰۳) اونس جهانی رشد ۲۵۰ دلاری داشته است که بر قیمت طلا و سکه در بازار داخل تاثیر گذاشته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه چرا سکه در مرکز مبادله به نرخ حاشیه بازار حراج می‌شود؟ گفت: اگر بانک مرکزی سکه را با نرخ ارز مرکز مبادله می فروخت، اختلاف نرخ با بازار، عامل تحریک تقاضای سفته بازی و توزیع ناعادلانه ثروت می شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها