شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

معایب سرمایه گذاری در طلا کدامند؟

24 خرداد 1401
معایب سرمایه گذاری در طلا کدامند؟

به گزارش بانک اول از گذشته تابحال یکی از مهمترین راه های سرمایه گذاری مردم، خرید طلا و سکه بوده است. این روزها افراد زیادی به دلیل وجود تحریم ها و تورم به دنبال راهی مطمئن برای سرمایه گذاری هستند اما با توجه به رکود اقتصادی ممکن است افراد در مورد این روش سرمایه گذاری تردید داشته باشند. از این رو، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به بیان پاره ای از توضیحات در مورد این روش سرمایه گذاری، معایب آن و سایر نکات لازم در این خصوص بپردازیم تا با دید بازتری بتوانید اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه بکنید.

معایب

در کشور خودمان، بسیاری از افراد هستند که با سرمایه گذاری در زمینه طلا و سکه به سودهای کلانی دست یافته اند. به طوری که می توان گفت این کار به نوعی به شغل آن ها تبدیل شده است و به وسیله آن توانسته اند به بسیاری از نقاط سفر کنند. یکی از کشورهای زیبا که می توانید با سفر به آن جا اوقات خوشی را برای خود فراهم کنید ترکیه است و برای این کار از طریق تور ترکیه اقدام کنید. بالاخره سرمایه گذاری در زمینه طلا این مزیت ها را دارد اما در کنار آن می تواند معایبی هم داشته باشد. معایبی که این نوع سرمایه گذاری ممکن است داشته باشد عبارتند از:

1. یکی از معایب سرمایه گذاری در زمینه طلا، ریسک بالای آن در مدت زمان کوتاه است. در واقع در این روش سرمایه گذاری اغلب زمانی موفق خواهید شد که افق زمانی بلند مدت داشته باشید. اگر قصد شما کوتاه مدت باشد این سرمایه گذاری ریسک دارد و حتی ممکن است باعث زیان و کم شدن اصل سرمایه شما شود.

2. دلیل دیگری که می تواند یکی از معایب این سرمایه گذاری باشد، مربوط به نگهداری آن است. اگر شما بخواهید مقدار زیادی طلا را به صورت فیزیکی خریداری کنید ممکن این سرمایه در معرض دزدیده شدن یا گم شدن قرار بگیرد. بنابراین در صورت اقدام به این نوع سرمایه گذاری باید از قبل به نگهداری یا حمل و نقل آن فکر کنید.

3. از دیگر معایب سرمایه گذاری طلا، اثر پذیری شدید آن اخبار و حوادث سیاسی جهان است. مثلا اخباری چون جنگ و قحطی می تواند باعث افزایش قیمت طلا و اخبار مربوط به صلح موجب کاهش قیمت طلا شود.

 

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

برای سرمایه گذاری در زمینه طلا گزینه های متعددی چون سکه، طلای نو، طلای دست دوم، شمش و طلای آب شده وجود دارد. هر سرمایه گذاری تمایل دارد بهترین گزینه ممکن را انتخاب کند. به همین دلیل برای آن ها سوال پیش می آید که کدام یک بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است؟

این که کدام گزینه برای سرمایه گذاری مناسب تر است تا حد زیادی بستگی به هر فرد و شرایط او دارد. همچنین با دانستن برخی از نکات می توان تصمیم گیری بهتری داشت. در ادامه نکات لازم درباره هر گزینه را ارائه می دهیم تا هر شخص با آگاهی از این موارد و بسته به شرایط خود بهترین گزینه را انتخاب کند.

سکه و طلای نو : خرید سکه یکی از روش هایی است که بسیاری از افراد از طریق آن سرمایه گذاری می کنند. اگر چه سکه در مقایسه با طلا دارای ارزش یکسان است اما در صورت فروش سود حاصل از سکه بیشتر از طلا خواهد بود. در زمان خرید طلا معمولا مبلغی به عنوان اجرت گرفته می شود در صورتی که سکه اجرت ندارد و هنگام فروش، اجرت ساخت از آن کم نمی شود. با این که جنس هر دو گزینه یکی است اما طبق بررسی های هفت سال اخیر، سوددهی سکه بیشتر از طلا بوده است.

شمش و طلای آب شده: یکی از تفاوت های میان شمش با طلای آب شده، میزان عیار آن هاست. عیار طلای آب شده معمولا 18 است در حالی که شمش های طلا دارای عیار 24 هستند. بنابراین شمش ها ارزش بالاتری نسبت به طلای آب شده دارند. یکی دیگر از تفاوت های میان این دو گزینه، در ارتباط با خرید و فروش آن هاست. طلای آب شده فقط در کشور ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش یک طلای بین المللی است. مثلا اگر با تور ترکیه قصد سفر داشته باشید در آن جا می توانید سرمایه خود که شمش است را به فروش برسانید اما امکان فروش طلای دست دوم برای شما وجود نخواهد داشت.

 

طلای خام از کجا بخریم؟

در صورتی که با در نظر گرفتن نکات لازم و شرایط خود تصمیم گرفتید طلای آب شده را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید حتما در این باره با افراد آگاه مشورت کنید. در خرید این طلا صرفا به کدهایی که روی آن ثبت شده اکتفا نکنید. سعی کنید طلای آب شده را از مغازه های معتبر که زیر نظر اتحادیه طلا فروشی هستند، خریداری کنید. در صورت خرید آن را به افراد معتبر و قابل اعتماد نشان دهید تا از اصل بودن آن مطمئن شوید. از آن جایی که این گونه طلا، فاکتور و عیار مشخصی ندارد از ریسک تقلبی بودن برخوردار است.

شما زمانی می توانید کاملا از اصل بودن این طلا مطمئن شوید که طلای مورد نظرتان توسط یک شخص کارشناس بررسی شود. برای این کار، طلای آب شده باید قیچی بخورد یا اینکه اول ذوب شود تا از عیار آن بتوان مطمئن شد. در مورد طلای آب شده به این نکته هم توجه داشته باشید اگر قصد سفر به کشور دیگر را داشته باشید حمل و نقل و جابه جایی آن آسان تر خواهد بود.

اخبار مرتبط
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: به‌نظر بنده، در کوتاه‌مدت باید نرخ ارز را به‌شکل‌های مختلف حفظ کرد، یکی از این اقدامات آگاه کردن مردم است، به‌عنوان نمونه، ترسیم چشم‌اندازی مشخص و اطمینان‌بخش از اینکه روند ناامن‌کننده در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی در کشور وجود ندارد، راهگشاست.
نوزدهمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
، بازار امروز شاهد ریزش عمده قیمت ها نسبت به روز گذشته است.
مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با اشاره به ارز تخصیصی به حوزه صنایع اظهار کرد: برای صنایع مختلف شامال معاملات نیمایی و معاملات اشخاص در مجموع یک میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۸۵ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات، تامین شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها