جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

اوراقی که سود تضمین شده دارند/ اوراق مشارکت را بیشتر بشناسید

24 خرداد 1401
اوراقی که سود تضمین شده دارند/ اوراق مشارکت را بیشتر بشناسید

به گزارش بانک اول مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، اوراق مشارکت در بازار سرمایه چیست؟، اظهار کرد: اوراق مشارکت، نوعی از اوراق بهادار است که توسط دولت، شهرداری، شرکت‌های دولتی و خصوصی، برای تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی یا زیرساختی در کشور، منتشر می‌شوند.

او ادامه داد: اوراق مشارکت، اوراق بهاداری هستند که با مجوز بانک مرکزی برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح‌های سودآور تولیدی و خدماتی در چارچوب عقد مشارکت مدنی، منتشر می‌شوند، بر این اساس در هر برگه مشارکت، میزان سهم دارنده آن مشخص شده‌ است.

 

او بیان کرد: به اوراق مشارکت سود ثابتی به طور علی‌الحساب تعلق می‌گیرد که در مقاطعی از سال پرداخت می‌شود. سود قطعی اوراق هم، در سررسید و از محل سود طرح مورد مشارکت و به تناسب قیمت اسمی و مدت زمان سرمایه‌گذاری در اوراق، تعیین و به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت می‌شود.

 

کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر سود طرح، کمتر از سود علی‌الحساب پرداخت شده، باشد یا طرح زیان‌دِه باشد، دستگاه صادرکننده اوراق مسئول آن است و سود علی‌الحساب پرداخت شده، قابل تعدیل یا استرداد نیست. صادرکنندگان اوراق، متعهد پرداخت سود علی‌الحساب در موعد مقرر و بازپرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسید و سود قطعی آن در فاصله زمانی پنج ماه بعد از سررسید هستند.

او تصریح کرد: این تعهدات، در مورد اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی اعم از آنکه دولت و یا یکی از دستگاه‌های اجرایی مجری آن باشند، توسط دولت تعهد و تضمین می‌شود و در مورد اوراق مشارکت منتشر شده توسط دستگاه‌های عمومی (به استثنای طرح‌های عمرانی) یا خصوصی، شخص حقوقی دیگری با عنوان ضامن، تعهدات ناشر را تضمین می‌کند. در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این بانک پرداخت اصل و سود‌های متعلقه را در سررسید‌های مقرر، از طریق بانک‌های عامل تضمین می‌کند.

صفاری در خصوص نحوه خرید اوراق مشارکت گفت: ناشران بورسی و غیر بورسی موظف هستند، یک بانک را به‌عنوان بانک عامل معرفی کنند تا سرمایه‌گذاران از طریق آن بانک اقدام به خرید اوراق کرده و سود‌های دوره‌ای و اصل سرمایه در پایان دوره را نیز از همان بانک دریافت کنند. طی چند سال اخیر مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به‌عنوان مبلغ اسمی اوراق مشارکت شناسایی‌شده است و عموماً شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید حداقل ۱۰ ورقه معادل یک میلیون تومان را خریداری کنند تا اوراق به فرد واگذار شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، اوراق مشارکت دارای چه ویژگی‌هایی است؟، اظهار کرد: اوراق مشارکت، با نام یا بی‌نام است، اوراق بانام تنها به نام دارنده آن است و حتی در صورت سرقت یا مفقودی ورقه امکان فروش و بهره‌مندی از مزایا وجود ندارد؛ اما اوراق بی نام، در حقیقت در وجه حامل است. ویژگی دیگر اوراق مشارکت این است که قیمت اسمی مشخصی دارد و سررسید آن مشخص است و به عبارتی مدت معین دارد.

او بیان کرد: بازپرداخت اصل اوراق در سررسید و پرداخت سود علی‌الحساب آن در مقاطع معین توسط ناشر، تضمین شده است، خرید و فروش اوراق از طریق شعب منتخب بانک عامل یا از طریق بورس اوراق بهادار (در صورت پذیرش) مجاز است، دارندگان اوراق به نسبت قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت در سود حاصل از اجرای طرح‌های مربوط، سهیم هستند.

صفاری افزود: هر ورقه نشان‌دهنده میزان قدرالسهم دارنده آن در طرح مورد سرمایه‌گذاری است، با فروش اوراق مشارکت رابطه وکیل و موکل بین ناشر و خریدار اوراق محقق می‌شود، اوراق مشارکت به عنوان وثیقه طرف‌های معامله در قرارداد‌های مربوط به وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی پذیرفته می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص مقررات موجود در اوراق مشارکت گفت: اوراق مشارکت ابزار مالی برای جذب پس‌انداز‌ها و تجهیز منابع مالی و جلب مشارکت مردم در تأمین مالی طرح‌های عمرانی و زیربنایی دولتی و طرح‌های سودآور تولیدی، ساختمانی و خدماتی شرکت‌های دولتی شهرداری‌ها و مؤسسات و نهاد‌های عمومی، غیردولتی و شرکت‌های وابسته به آن‌ها و همچنین شرکت‌های سهامی عام، خاص و شرکت‌های تعاونی تولیدی هستند.

او بیان کرد: با توجه به سازوکار انتشار اوراق مشارکت، خرید اوراق مشارکت یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک است و می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن آن را در پرتفوی سرمایه‌گذاری خود قرار دهد، زیرا، نسبت به بانک سود مناسب‌تری را محقق می‌کند.

صفاری در پایان گفت: همچنین از دید شرکتی، نیز این شیوه تأمین مالی مناسب ارزیابی می‌شود؛ زیرا حکم وام بلندمدتی را دارد که تنها بایستی بهره وام را طی عمر اوراق پرداخت کرد و این دریچه منابع مالی مناسبی را جهت توسعه فعالیت فراهم می‌کند./باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط
شاخص فرابورس ایران نیز در معاملات امروز و در ادامه روند نزولی خود با ۵۱ واحد رشد، از مرز ۲۶ هزار واحد عبور کرد و به ۲۶ هزار و هفت واحد رسید.
یک کارشناس اقتصادی درباره موضوعات مختلف اعم از انس طلا، رمزارز، بورس ایران معتقد است سال آینده باید بهترین پرتفو را از میان این گزینه ها انتخاب کرد.
به این ترتیب به نظر می‌رسد اگرچه بازار سهام طی روزهای آینده ممکن است فراز و فرودهایی را تجربه کند اما دست کم تا پیش از آغاز فصل مجامع، عرصه چرخش سرمایه باشد.
سازمان خصوصی سازی در 2 اطلاعیه جداگانه قیمت پایه و شرایط عرضه سهام دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس را اعلام کرد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها