شنبه, 1 اردیبهشت 1403 2024,April

سامانه "کدال" را بیشتر بشناسید/ کدال چه گزارش هایی به سهامداران می دهد؟

24 خرداد 1401
سامانه "کدال" را بیشتر بشناسید/ کدال چه گزارش هایی به سهامداران می دهد؟

به گزارش بانک اول کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه، در پاسخ به این پرسش که، سامانه کدال چیست؟، اظهار کرد: هدف اصلی از راه‌اندازی سامانه کدال فراهم آوردن پایگاه داده اطلاعات مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی به اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند و مجبور نباشند تا برای به دست آوردن اطلاعات هر شرکتی به یک سایت مجزا مراجعه کنند. بنابراین، افراد می‌توانند برای دسترسی به اطلاعات شرکت‌های بورسی به سایت www.codal.ir مراجعه کنند.

 

او بیان کرد: فرآیند‌های اصلی سایت کدال شامل، آماده‌سازی و ثبت گزارش‌ها به‌ وسیله ناشران، دریافت و پذیرش گزارش‌ها توسط سامانه، ذخیره و بازیابی گزارش‌های دریافتی، تحلیل و نظارت بر گزارش‌ها توسط کارشناسان سازمان و انتشار اطلاعات به عموم است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، سامانه کدال چه اطلاعاتی به مراجعه کننده می‌دهد؟، گفت: افراد با مراجعه به سامانه کدال به اطلاعاتی از قبیل، صورت‌های مالی شرکت‌ها، گزارش فعالیت ماهانه، افشای اطلاعات با اهمیت، تقسیم سود نقدی، مصوبه مجامع عمومی عادی و اطلاعاتی دست می‌یابند.

او بیان کرد: طبق قانون بورس شرکت‌ها موظف هستند تا ۱۰ روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی آگهی دعوت به مجمع را در سامانه کدال درج کنند تا سرمایه‌گذاران بتوانند تصمیم دقیقی را اتخاذ کنند. همچنین هم‌زمان با انتشار آگهی، بایستی زمان پرداخت سود نقدی مصوب مجمع را اعلام کنند تا از این طریق سرمایه‌گذاران با آگاهی کامل نسبت به تمامی جزئیات دست یابند.

 

آسایش در پاسخ به این پرسش که، چه گزارش‌هایی در سامانه کدال منتشر می‌شود؟، اظهار کرد:

۱-صورت‌های مالی؛ شرکت‌های بورسی ملزم هستند تا صورت‌های مالی خود را به همراه جزئیات اطلاعات در بازه‌های زمانی ۳ ماهه منتشر کنند.

۲- گزارش‌های ماهیانه؛ در این گزارش شرکت‌ها آمار فروش خود و یا ارائه خدمات انجام شده طی یک ماه گذشته را همراه با حجم و نرخ فروش و در نهایت ارزش ریالی فروش کل، ارائه می‌کنند تا شفافیت اطلاعاتی از شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کند.

 ۳- گزارش فعالیت هیئت مدیره؛ هنگامی که شرکت‌ها گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه خود را منتشر می‌کنند، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی ملزم هستند تا گزارش حسابرسی شده آن را در سامانه کدال منتشر کنند. پس از انتشار این گزارش، اعضای هیئت‌مدیره شرکت با توجه به اتفاقات سال گذشته و وضعیت آتی، گزارش‌های مهم و حیاتی از وضعیت و جایگاه شرکت در زمان فعلی و آتی شرکت منتشر می‌کنند و تمامی این اطلاعات در قالب گزارش فعالیت هیئت مدیره در سامانه کدال منتشر می‌شود و سهامداران از این طریق اطلاعات مهم و حیاتی را به دست می‌آورند.

 ۴-گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف؛ طبق مصوبه سازمان بورس شرکت‌ها اطلاعات مهم و اثرگذار بر سود هر سهم خود را در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف منتشر و در آن تغییرات سود هر سهم را گزارش می‌کنند.

۵- گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب؛ همچنین اطلاعات با اهمیت دیگر را که مستقیماً موجب تغییر سود هر سهم نمی‌شوند، ولی جزو اطلاعاتی است که سهامداران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند در گزارشی تحت عنوان افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر می‌شود.

۶- گزارش تفسیری مدیریت؛ گزارشی تحت عنوان گزارش تفسیری مدیریت که در دو قالب تحت وب و فایل متنی PDF منتشر و انتظارات مدیریت از فروش منتشر می‌شود. عموماً این گزارش همراه با صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای منتشر می‌شود.

 ۷- فرایند انجام افزایش سرمایه؛ برای برگزاری مجمع فوق‌العاده جهت انجام افزایش سرمایه شرکت‌ها بایستی چندین گزارش ارائه بدهند که تمامی آن‌ها در قالب اطلاعیه‌های کدال در اختیار عموم قرار می‌گیرد. ابتدا گزارش طرح توجیهی افزایش سرمایه در گزارشی تحت عنوان پیشنهاد هیئت‌ مدیره به مجمع فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه منتشر می‌شود. پس از آن این گزارش برای حسابرس و بازرس قانونی ارسال می‌شود و پس از تائید توسط این دو، گزارشی تحت عنوان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی در خصوص افزایش سرمایه در کدال درج می‌شود و گزارش مزبور برای سازمان بورس ارسال می‌شود. نظر سازمان بورس در گزارشی با عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در سامانه درج می‌شود. پس از طی تمامی مراحل شرکت موظف است طی ۶۰ روز مجمع فوق‌العاده را برگزار کند.

اخبار مرتبط
ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی گفت: مطابق تشریفات مندرج در آگهی عرضه سهام شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس، امروز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ جلسه کارگروه بررسی صلاحیت متقاضیان در محل سازمان خصوصی­ سازی و با حضور متقاضیان تشکیل گردید.
شاخص هم‌وزن نیز ۲۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید کرد و در عدد ۷۴۵ هزار و ۲۱ واحد ایستاد. همچنین امروز بیش از ۳۹۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن به ۷۹۴۴ میلیارد تومان رسید.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها