پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

وام 300 میلیونی بانک مسکن برای ساخت خانه های شهرکی در بافت فرسوده

24 خرداد 1401
وام 300 میلیونی بانک مسکن برای ساخت خانه های شهرکی در بافت فرسوده

به گزارش بانک اول محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن خواستار مشارکت این بانک در پرداخت وام ساخت یک میلیون مسکن طبق برنامه دولت حجت الاسلام رئیسی شد و اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم با توجه شبکه وسیع و پرشمار شعب بانک مسکن در سراسر کشور، تخصصی بودن این بانک و پرسنل آن در امور مسکن و همچنین تجربه کسب شده در این بانک در طرح مسکن مهر، عاملیت پرداخت وام های مربوط به ساخت یک میلیون مسکن را برعهده بگیریم.

 

شایان  تصریح کرد: با توجه به این‌که طی سال های اخیر فرصت را از دست دادیم و مسکن نساختیم عملا باید سالانه دو میلیون مسکن را بسازیم تا به نقطه تعادل برسیم. حدود 12.5 میلیون نفر در کشور تا سال 1405 در شرایط ازدواج قرار دارند و باید برای آنها مسکن تامین کنیم.

کم درآمدها یک قرن تا خانه دار شدن فاصله دارند!

او یادآور شد: طبق آمار برای دهک‌های یک و دو جامعه 101 سال زمان نیاز است تا بتوانند خانه‌دار شوند. به عبارت دیگر با قیمت کنونی مسکن این دهک‌ها بیش از یک قرن درآمدهای خود را پس‌انداز کنند تا بتوانند صاحبخانه شوند. برای برآورده کردن آرزوی این اقشار، طبق قانون اساسی دولت باید ورود کرده و شهرداری‌ها وظایف خود را انجام دهند و برای این اقشار واحد مسکونی متناسب ساخته شود.

عرضه زمین به قشر متوسط به صورت اجاره 99 ساله یا فروش با اقساط 10 ساله

وی با بیان این‌که از اقشار متوسط با پرداخت تسهیلات و تامین زمین حمایت کنیم، گفت: می‌توانیم زمین را به صورت اجاره 99 ساله یا در قالب عقد فروش اقساطی 10 ساله واگذار کنیم. دولت می‌تواند در قالب اول زمین را ابتدا به صورت 3 ساله با شرط ساخت طی 3 سال  واگذار کند تا به این ترتیب جلوی رانت نیز گرفته شود. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره شود که 5 دهک بالای جامعه که طبیعتا توان تامین مسکن را دارند و با توجه به امکاناتی که دارند مشکلی در این بخش ندارند.

شهرک‌سازی در بافت فرسوده با وام 300 میلیونی

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که در دولت آینده باید به دو هدف توجه داشته باشیم، گفت: یکی بافت‌های فرسوده است. در این بافت‌های می‌توانیم فضای شهرسازی ایران را اصلاح کنیم. در بافت‌های فرسوده همه زیرساخت‌های شهری وجود دارد اما به لحاظ روبنایی امکانات مناسبی در اختیار نداریم. با احیای این بافت‌ها از نظر تعداد، واحدها زیادی ساخته می‌شود با این تفاوت که هزینه‌های زیربنایی در این بافت‌ها به سمت صفر میل می‌کند. چراکه امکانات زیربنایی از جمله آب، برق، گاز و فاضلاب وجود دارد.

شایان با بیان این‌که هدف بعدی این است که در قالب شهرک‌سازی کار کنیم، گفت:‌ در این راستا بانک مسکن قرارداد ساخت شهرک‌سازی با تعداد ده هزار واحد را با شرکت بازآفرینی امضا کرد. به هر کدام از این واحدها 300 میلیون تومان وام ساخت می‌دهیم. با توجه به توانمندی پیمانکار کارهای زیرساختی پروژه به اتمام رسیده و با توجه به روند ساخت و ساز حدود 10 ماه زودتر از موعد مقررپروژه به اتمام خواهد رسید. پیمانکار در این پروژه تاکید کرد برای آن‌که در تلاطم قیمت مصالح ساختمانی قرار نگیریم یک کارخانه شن و ماسه را خریداری کردیم./کاماپرس

اخبار مرتبط
اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر از سال ۱۳۹۹ به بعد شود نیز می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن، بهره‌مند شود که میزان مبلغ این وام، ۳۰۰ میلیون تومان تعیین خواهد شد و زمان بازپرداخت آن نیز ۲۰ سال است.
چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباط مردمی»، درخواست‌ها و شکایت‌های خود را ثبت کنند.
بانک پارسیان این طرح تسهیلاتی را برای تمامی کسب و کارها، شرکت‌ها، اصناف، مشاغل حرفه‌ای و واحدهای اقتصادی اعم از تولیدی، خدماتی و بازرگانی تدارک دیده است. همچنین بانک پارسیان این تسهیلات را به اشخاص حقیقی اعم از بانوان خانه‌دار سپرده گذار، موجران، کارمندان، حقوق بگیران، بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می‌کنند.
دهقان‌کیا با اشاره به رایزنی و مکاتبات انجام شده با سازمان تامین اجتماعی جهت افزایش وام بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال رقم وام بازنشستگان به ۳۰ میلیون تومان افزایش پیدا بکند که البته این موضوع مستلزم اخذ مجوز از هیئت مدیره از سازمان تامین اجتماعی است، اما پیش‌بینی می‌شود که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها