جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

افزایش حقوق 2 میلیون تومانی بازنشستگان

24 خرداد 1401
افزایش حقوق 2 میلیون تومانی بازنشستگان

به گزارش بانک اول انتقاد از افزایش حقوق بازنشستگان و تورم زا بودن این افزایش حقوق توسط بعضی افراد در مسئولیت هایی مثل نمایندگی مجلس و همچنین برخی افراد صاحب تریبون و رسانه، موجب رنجش شدید اقشار بازنشسته شده است چرا که این اقشار معتقدند دولت هنوز هم حق مطلب را در مورد ترمیم حقوق آنها و رساندن مستمری ها به نزدیک خط فقر – نه بالای آن ! – ادا نکرده است.

 

این رنجش وقتی عمق بیشتر پیدا می کند که بازنشستگان به بدهی سنگین دولت به سازمان تامین اجتماعی اشاره می کنند. جالب اینجاست که روزنامه ایران هم به عنوان ارگان رسانه ای رسمی دولت امروز در گزارشی به وضعیت نامطلوب معیشتی بازنشستگان پرداخته اما این گزارش در حالی منتشر شده که دولت جدید هنوز مستقر نشده است.

 

سقوط فاحش قدرت خرید بازنشستگان

در گزارش روزنامه ایران از قول فرامرز میرزاخانی مقدم، رئیس هیأت مدیره کانون بازنشستگان استان تهران نوشته شده است؛ در راستای همسان‌سازی حقوق و رفع مشکلات معیشتی بازنشستگان اقداماتی از سال گذشته آغاز شده و در سال‌جاری هم ادامه دارد. اما این اقدامات برای رفع مشکلات معیشتی این گروه از جامعه کافی نیست.

در شرایط فعلی و با توجه به میزان دریافتی بازنشستگان می‌توان گفت 70درصد آنها زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. از این رو نیاز به تغییرات اساسی در این حوزه بشدت احساس می‌شود.

وی با اشاره به طرحی که به مجلس ارائه شده می‌افزاید: در این حوزه نیازمندیم بحث همترازی به گونه‌ای مطرح شود که بازنشسته 90 درصد همتراز حقوق خود در هر سطح و مقطعی را دریافت کند. چنین قانونی باعث می‌شود هرسال میزان حقوق بازنشسته تغییر کند و او درمقابل تورم و افزایش قیمت‌ها ایمن شده، بتواند زندگی مناسب و درخور منزلتش داشته باشد. این طرح هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی درحال بررسی است تا به قانون تبدیل شود.

میرزاخانی مقدم اظهار می‌کند: قانون خدمات کشوری هم نیازمند اصلاحاتی است که اگر بموقع انجام شود می‌تواند در حوزه معیشت راهگشا باشد. از جمله این تغییرات می‌توان به ماده 125 قانون خدمات کشوری اشاره کرد که افزایش حقوق را براساس نرخ تورم بیان می‌کند. موضوعی که طی 10 تا 12 سال گذشته اتفاق نیفتاده و قدرت خرید بازنشسته را 67 درصد کاهش داده است.

حقوق بازنشستگان کفاف زندگی آنها را نمی دهد

علی اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور نیز در این گزارش عنوان کرده است که طرحی مبنی بر دائمی شدن متناسب‌سازی مربوط به 3 صندوق کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی به مجلس ارائه شده که متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده است. به گفته وی دولت در حدود 400 هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است.

سید محمد سیدی، رئیس مجمع بازنشستگان استان مازندران هم در این گزارش بیان کرده است که در سن بازنشستگی از یک‌سو هزینه‌های مضاعف معیشتی وجود دارد و از سوی دیگر بحث هزینه‌های درمان امکان پیگیری و انجام امور درمانی را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت اگر بیمه همین رویه را در پیش بگیرد طبیعتاً بازنشسته‌ها امیدی به آینده نخواهند داشت.

به گفته اودرحقیقت با تورمی در حدود 40 تا 45 درصد، حقوق فعلی، کفاف زندگی بازنشستگان را نمی‌دهد و باید همسان‌سازی حقوق سریع‌تر و به صورت قانونمند صورت بگیرد.

اخبار مرتبط
روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۹۶۲۷۳‌‌‌‌‌‌‌/۹۴ مورخ ۱۵‌‌‌‌‌‌‌/۱۰‌‌‌‌‌‌‌/۱۳۹۴ موضوع ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‌-ریالی»،‌به استحضار می‌رساند؛ با سپری‌شدن بیش از هشت سال از اجرای دستورالعمل مذکور و تجربیات حاصل از آن و نیز حسب بازخوردهای واصله از مراجع مختلف، به ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و همچنین با توجه به این که در سال جاری مقرر شده، حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد ریال از تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور با استفاده از ابزار اعتبار اسنادی داخلی ‌‌-ریالی
مصوبه مزد کارگران در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده و دستمزد فروردین آنها باید بر اساس معیارهای جدید محاسبه و پرداخت شود. دامنه مزد قانونی کارگران در سال جاری از ۷ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و کارگران بنا به وضعیت شغلی و خانوادگی، مشمول دریافت ارقام بالاتری به‌عنوان مزد مبنا و حداقل مزد خواهند بود.
کاظمی با اشاره به آمادگی کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران جهت استقرار تدریجی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در امور گمرکی در تمامی گمرکات اجرایی، افزود: سازمان‌های همجوار مجوز دهنده در حوزه تجارت خارجی برای ترخیص کالا، بایست ضمن اتصال به سامانه یکپارچه مجوزها وزارت صمت، مجوزها را از طریق این سامانه به سامانه جدید گمرک ارسال کنند.
دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
احمد رشیدی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

درود وتشکر از لطف شما توی جامعه وبین مردم جاافتاده که ما کارمندان بانکها حقوقی عالی میگیریم شاید هم فیلمهایی که در فضای مجازی دست به دست میشه راجع به گرفتن۵۰۰ میلیون یه جلسه از یکی از بانکها بی تاثیر نباشه توی افکار مردم خواستم ازاین فضا استفاده کنم وعرض کنم بنده باسی سال سابقه کارحقوقم۶میلیونه که دریافتیم ازاین حقوق ماهی سه میلیون ودویست تومنه توی همسانسازی سال گذشته ردیف فوق العاده ویژه برای ما که پست سرتحویل داری داشتیم لحاظ نشد که هنوزهم با توجه به نامه نگاریهایی که با صندوق باز نشستگی وشخص اقای سدیدی انجام دادیم بی نتیجه بوده جناب سدیدی عزیز خواهش میکنم استدعا میکنم قبل ازاینکه مسائل را خدمت جناب رئیسی مطرح کنیم یه تجدید نظری در افزایش حقوق مغفول مانده ماها انجام بدین تشکر از لطف شما

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها