جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

شرایط فروش از ۳ خودرو سایپا برداشته شد

24 خرداد 1401
 شرایط فروش از ۳ خودرو سایپا برداشته شد

به گزارش بانک اول پیش از این نیز هایمای تولید شرکت ایران خودرو از شروط قرعه کشی معاف شده بود. به این ترتیب، متقاضیان با یک کارت ملی می‌توانند در قرعه کشی خودرو‌های یادشده شرکت کنند. آن طور که مشخص است، کاهش فاصله قیمتی این خودرو‌ها از کارخانه تا بازار، منجر به حذف شرایط شرکت در قرعه کشی این محصولات شده است.

از سال گذشته تاکنون، خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز، فقط از طریق قرعه کشی امکان پذیر است. به این معنا که متقاضیان خرید محصولات پیش فروش شده یا فروش فوری فقط با شرکت در قرعه کشی قادر به خرید خودرو خواهند بود. اردیبهشت سال قبل  که از این طرح در وزارت صمت رونمایی شد، سیاست گذار خودرو تاکید کرد که بهترین مسیر حذف دلالی و تقاضای کاذب در بازار، قرعه کشی بین متقاضیان است. به این ترتیب از اواخر اردیبهشت۹۹ خودروسازان برای فروش محصولات تولیدی خود، پیش فروش یک ساله و فروش فوق العاده با تحویل3ماهه را در دستورکار قرار دادند.

 

اما شرکت در قرعه کشی‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسید، زیرا سیاست گذار با قرار دادن شروط سختگیرانه اعتقاد داشت می‌تواند از تقاضای کاذب خرید جلوگیری کند. اما شروطی که به اعتقاد سیاست گذار می‌توانست مانع ایجاد تقاضای کاذب و حذف واسطه گری از بازار شود، هم نتوانست بازار را سامان دهی کند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، موج دلالی خودرو ازهمین قرعه کشی‌ها شروع شد، به طوری که سیاست گذار با برگزاری قرعه کشی‌ها این مجوز را به متقاضیان داده بود که درصورت برگزیده شدن، می‌توانند از رانت بازار خودرو بهره‌مند شوند.

 

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان، نیز در همین زمینه بیان کرده بود در سال گذشته حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان رانت را دو خودروساز بزرگ کشور درمیان سرمایه گذاران (حدود ۸۰درصد برندگان قرعه کشی) و خریداران واقعی (۲۰درصد برندگان قرعه کشی) توزیع کرده اند.


به این ترتیب آنچه مشخص است، قرعه کشی نه تنها متقاضیان خودرو و خودروسازان را بهره‌مند نکرد، بلکه بر تنور دلالی بازار دمید و زمینه را برای رانت و بهره گیری از معاملات پرسود مهیا کرد.

اخبار مرتبط
گارانتی خودرو در جهان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و برای نخستین بار شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ به منظور ادای احترام به حقوق مشتری و نشان دادن کیفیت خودروهای تولیدی، محصول فورد T را ۹ ماه گارانتی کرد. پس از آن به‌تدریج دیگر خودروسازان هم به بحث گارانتی خودرو ورود کردند و امروزه اغلب خودروسازان مطرح جهانی برای محصولات تولیدی خود خدمات پس از فروش گسترده‌ای ارائه می‌دهند.
در حال حاضر قیمت حواله های پژو پارس در بازار آزاد بین ۲۲۰ الی ۲۹۰ میلیون تومان اعلام می‌شود. خودرویی که بسیاری برای تحویل آن به مشکل خورده بودند حالا در بازار آزاد با قیمت های عجیب و غریب حواله‌هایش به فروش می‌رسد.
بک X۳ پرو دارای ظاهری زیبا با جزئیاتی مانند جلوپنجره با گرافیک عمودی، سپر جلو با ورودی هوای عریض، و چراغ‌های جلو و عقب زیبا است. ابعاد آن کوچک با فضای باری معادل ۴۰۰ لیتر است. از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر استفاده می‌کند که با گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد. مصرف سوخت این خودرو در هر صد کیلومتر به طور متوسط ۶.۱ لیتر است. کابین آن ساده و زیبا با داشبوردی با خطوط افقی و نمایشگر ایستاده است.
ایران‌خودرو شرایط فروش جدید پژو‌پارس در ۱۴۰۳ را اعلام کرد. همچنین شرایط فروش جدید آریزو ۶ نیز اعلام شده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها