جمعه, 31 فروردین 1403 2024,April

اوراق آتی سهام را بشناسید/ کسب سود با سرمایه کم!

24 خرداد 1401
اوراق آتی سهام را بشناسید/ کسب سود با سرمایه کم!

به گزارش بانک اول بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که، قرارداد آتی سهام چیست؟، اظهار کرد: قرارداد آتی برای اولین بار در سال ۱۹۷۲ وارد بازار‌های مالی شد و قبل از آن تنها در زمینه معاملات محصولات کشاورزی و سوخت‌های فسیلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. قرارداد آتی سهام، قراردادی دو طرفه است که بر اساس آن، خریدار و فروشنده تعهد می‌کنند که سهام پایه قرارداد را به قیمت مشخص و در تاریخ معینی در آینده معامله کنند.

او بیان کرد: طرفین برای اطمینان از ایفای تعهدات تعیین شده در قرارداد به صورت شرط ضمن عقد متعهد می‌شوند، مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد کارگزار یا اتاق پایاپای بگذارند. این وجه تضمین اولیه متناسب با تغییرات قیمت آتی سهم (قیمت تسویه روزانه)، به طور روزانه تعدیل می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: قرارداد آتی سهام، به طور همزمان از ویژگی‌های سهام و قرارداد‌های آتی برخوردار است، از این رو برای سرمایه گذاران حرفه‌ای و معامله گران خرد جذابیت خاصی دارد. این ابزار، علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید برای مدیریت ریسک در بازار‌های سهام، امکان کسب سود از تغییرات آتی قیمت را هم برای مشارکت کنندگان بازار فراهم می‌کند.

صفاری در پاسخ به این پرسش که، مشخصات قرارداد آتی چیست؟، گفت: نوع دارایی پایه و استاندارد کالا، اندازه قرارداد آتی، ماه قرارداد، وجه تضمین اولیه، حد نوسان قیمت روزانه، حداکثر حجم هر سفارش، سقف مجاز موقعیت‌های باز، دوره و ساعات معاملاتی و تاریخ سررسید، تحویل و مهلت گواهی آمادگی تحویل، کارمزد‌ها و جرایم از برخی ویژگی‌های قرارداد آتی است.



کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای قرارداد آتی اظهار کرد: به دلیل ویژگی اهرمی، با سرمایه کمتر می‌توان سود بیشتری کسب کرد. در بازار آتی به منظور اتخاذ موقعیت خرید یا فروش، به جای ۱۰۰ درصد ارزش معامله، فقط درصدی از آن، وجه تضمین پرداخت می‌شود. همچنین امکان پوشش ریسک را فراهم می آورد، به دلیل نقش کارگزار و اتاق پایاپای، ریسک اعتباری طرفین معامله اندک است.

او بیان کرد: از دیگر مزایای قرار داد آتی این است که، سود و زیان قرارداد‌های آتی به صورت روزانه به حساب سرمایه گذار واریز می‌شود و کسب سود در این بازار بر خلاف بازار سهام، منوط به بستن موقعیت و خروج از بازار نیست؛ امکان کسب سود در بازار افزایش و کاهش، فراهم است و این ویژگی به افزایش کارایی بازار کمک می‌کند.

او افزود: از دیگر مزایای قرار داد آتی این است که، سرمایه گذاران بدون توجه به سررسید قراردادها، می‌توانند طی دوره معاملاتی قرارداد با بستن موقعیت خود از طریق معامله معکوس از بازار خارج شوند؛ امکان کشف قیمت بهتر سهام پایه را فراهم می آورد، هر چند بازار‌های آتی برآورد قطعی از قیمت آتی سهم پایه ندارند. اما اطلاعات ارزشمندی در مورد ریسک، ثبات یا عدم ثبات قیمت در آینده ارائه می‌دهند. در واقع، قرارداد‌های آتی بیانگر انتظارات بازار درباره قیمت‌های آینده سهم پایه قرارداد هستند.

صفاری در خصوص سایر مزایای قرار داد آتی گفت: سهامداران عمده و سرمایه گذارانی که افق سرمایه گذاری بلندمدت دارند، می‌توانند از این بازار برای پوشش ریسک ناشی از نوسان قیمت سهام در اختیار خود، استفاده کنند، برای اتخاذ موقعیت فروش، نیازی به در اختیار داشتن سهام پایه نیست و سرمایه گذاران می‌توانند بر اساس پیش‌بینی‌های خود، اقدام به فروش کنند، بازار آتی بر خلاف بازار سهام، تحت تاثیر خرید و فروش‌های سهامداران عمده قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: از دیگر مزایای قرار داد آتی این است که، نقدشوندگی قرارداد آتی سهام به دلیل ماهیت آن به نسبت سهم پایه بیشتر است: بازار‌ ابزار‌های مشتق، از نقدشوندگی بالایی برخوردارند. زیرا در این بازار‌ها نسبت به بازار‌های سهام، سرمایه کمتری برای انجام معاملات مورد نیاز است. همچنین هزینه معاملات قرارداد آتی سهام اندک است.

 

 

 

اخبار مرتبط
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 29 فروردین ماه 1403، مبلغ 4 هزار میلیارد و 370 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 644 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
لازم به ذکر است که ارزش معاملات خُرد در بازار امروز مورخ 25 فروردین ماه 1403، مبلغ 2 هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقی‌ها در روز جاری حدود 141 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق کردند.
در روزهایی که بازار سرمایه با یک کندل نزولی سنگین (روز شنبه) به همراه خروج بیش از 1700 میلیارد تومانی همراه شده است و با توجه به اتفاقات اخیر شاهد تصمیم گیری مدیرانی بورسی برای دامنه نوسان یک درصدی در بازار سرمایه هستیم عملا باید شاخص و تحلیل تکنیکالی آن را برای مدتی در نظر نگرفت و فراموش کرد.
مروز 55 هزار معامله انجام شد و ارزش کل معاملات بالغ بر 8 همت بود. ارزش معاملات سهام و صندوقها حدود 3 همت بوده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها