پنجشنبه, 9 فروردین 1403 2024,March

ماجرای کلاهبرداری کریپتولند و بلوکه شدن پول 70 هزار کاربر رمزارز چه بود؟

24 خرداد 1401
ماجرای کلاهبرداری کریپتولند و بلوکه شدن پول 70 هزار کاربر رمزارز چه بود؟

به گزارش بانک اول کشورهایی مثل چین در این حوزه پیشگام شدند و قوانین سفت و سختی را برای منع انواع رمزارزها در کشور خود وضع کردند. تا جایی که استخراج کنندگان مستقر در چین به مناطق مناسب‌تری برای این کار کوچ کردند! دلیل وضع چنین قوانین و مقرراتی هم پولشویی و کارهای خلافی بود که عمده آن‌ها توسط کیف پول‌های الکترونیکی چینی اتفاق افتاد.

بسیاری از کشورها در تکاپوی وضع قوانین و مقررات مناسب و واحدی برای به کارگیری رمزارزها هستند. آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی ضمن وضع مقرراتی مثل مالیات از رمزارزها، قوانین استفاده از آن‌ها و … به ایجاد پول ملی الکترونیکی کشور خود فکر می‌کنند. به هر حال ایجاد و به کار گیری ارزهای دیجیتال دنیا را تا حدود زیادی متحول کرده است.

ضعف ایران در مقابل رمزارزها و ماجرای کریپتولند

ایران همچنان موضع روشن و درستی درباره به کارگیری ارزهای دیجیتال ندارد. همین موضوع باعث شده صرافی‌هایی در این حوزه ایجاد شوند که به تعبیر نهادهای دادگستری کشور «غیرقانونی» هستند. بعد از سقوط شدید شاخص کل بازار سهام در شش ماهه دوم سال گذشته، توجه بیشتر مردم به رمزارزها جلب شد.

با رجوع یکباره مردم به سمت این بازار زمینه برای بروز اختلال در حوزه اقتصادی و سایبری کشور ایجاد شد. به همین دلیل نمایندگان مجلس کشور و بانک مرکزی به تکاپو افتادند و درگاه‌های پرداخت معاملات رمزارزها را درو کردند! برخی کارشناسان معتقدند که اقدام صورت گرفته درست بوده اما دیر به انجام رسید.

یکی از این درگاه‌ها، صرافی رمزارز کریپتولند بود که مدیرعامل آن، سینا استوی، درپایان  اردیبهشت ماه امسال به دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی بازداشت شد. نکته جالب درباره کریپتولند، استفاده آن از درگاه شاپرک، سامانه رسمی و مورد تائید بانک مرکزی، بود. این پلتفرم خرید، فروش و تبادل ارزهای دیجیتال، در زمان فعالیت خود بالغ بر 300 هزار رمزارز مختلف را پشتیبانی کرد.

یکی از دلایل رغبت مردم به این درگاه، کارمزد پایین آن بود. تا جایی که کریپتولند با صرافی‌های بزرگ رمزارزهای دنیا مانند بایننس قابل رقابت شد. همین درگاه سال گذشته در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل، تندیس بهترین سایت کسب و کار و نشان مردمی بهترین موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی را دریافت کرد.

کاربران کریپتو در پیچ و تاب مراحل حسابرسی!

اما اواخر اردیبهشت ماه سال جاری تقدیر دیگری برای کریپتولند رقم خورد و مدیرعامل آن، سینا استوی، با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی به اتهام اختلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد. بعد از دستگیری استوی، درگاه کریپتولند هم از دسترس خارج شد. انسداد این وبسایت اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشت که فساد اقتصادی استوی را بی‌ربط به این سایت می‌دانند.

ولی به گفته آرمان آقاگل‌بابا، وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر بلاکچین، شاید پایین بودن نرخ کارمزد سایت باعث ایجاد شبهاتی برای نهاد قضایی و صدور حکم برای از دسترس خارج کردن سایت شده باشد. ضمن اینکه ممکن است استوی از طریق این درگاه برخی فعالیت‌های خلاف خود را پوشش داده باشد.

با گذشت مدت زمان سه ماهه از مسدود شدن وبسایت کریپتولند، هنوز دارایی کاربران آن بازگردانده نشده است. بنا به گفته مقامات قضایی این پرونده، کاربران به منظور دریافت دارایی‌هایشان باید با مراجعه به وبسایت کریپتولند، که حالا به «سامانه عودت دارایی کاربران کریپتولند» تبدیل شده، مشخصات و دارایی خود را برای شروع حسابرسی وارد ‌کنند.

بعد از این مرحله افراد می‌توانند با مراجعه به این سامانه از وضعیت تایید لیست دارایی‌های خود مطلع شوند. ضمن اینکه در این سامانه، دارایی اظهار شده توسط کاربران نباید از طریق فعالیت‌های غیرمجاز مثل پولشویی، شبکه قمار، قاچاق ارزها و رمزارزها و … به دست آمده باشد.

تقریبا از دهه آخر مردادماه پرداخت دارایی ریالی یا رمزارز کاربران کریپتولند شروع شده است. در حالی که برخی از کاربران ثبت نامی در سامانه اعلام شده، مدعی هستند که هنوز واریزی برای آن‌ها صورت نگرفته و آن‌ها در فرآیند هزار لایه حسابرسی گیر افتاده‌اند.

مشکلات مالباختگان کریپتولند

عمده مشکلات مطرح شده از سوی قربانیان سایت کریپتولند در دو موضوع خلاصه می‌شود. اول اینکه در زمان ثبت نام، سایت اعلام موجودی مشکل داشت و امکان وارد کردن رمزارزها فراهم نبود. بعد از بروز این مشکل، پشتیبانی سایت اعلام دارایی ریالی را کافی دانست.

ظاهرا در مرحله حسابرسی، دارایی کاربران از مرکز داده‌های اصلی استخراج و بر اساس اطلاعات پایه‌ای موجود در شرکت پرداخت می‌شود. این در حالی است که در مرحله حسابرسی، بسیاری از کاربران نسبت به احصا نشدن رمزارزهایشان اعتراض کردند! مقام قضایی مسئول این پرونده در این زمینه هم از شاکیان خواسته تا اعتراض خود را در سایت ثبت کنند. به این ترتیب، معترضان با اعلام رمزارزهای خود، مجددا وارد مرحله حسابرسی خواهند شد.

دسته دوم کاربران منتظر، آن‌هایی هستند که در مرحله حسابرسی مانده‌اند. این دسته از افراد با وجود تکمیل اطلاعات و تایید هویت هنوز به مرحله پرداخت نرسیده‌اند. این کاربران کسانی هستند که یا دارایی زیادی را به کریپتو سپرده یا مبادلات زیادی در این درگاه انجام داده‌اند. با این حال خبرها حاکی از آن است که حساب تمام کاربران کریپتولند تسویه خواهد شد.

رمزارزهای داخلی در صرافی‌های خارجی!

تجربه مسدود شدن سایت کریپتولند و بلوکه کردن چند ماهه پول 70 هزار کاربر این درگاه، نه تنها برای امنیت اینترنتی چندان موثر نبوده، بلکه باعث افزایش کوچ متقاضیان ارزهای دیجیتال به صرافی‌های خارجی شده است. در حال حاضر مقصد کاربران ایرانی این نوع ارزها، صرافی بای بیت، کوکوین، کوینکس و … هستند.

برخی صاحبنظران حوزه رمزارزها و فعالیت‌های دیجیتالی بر این باورند که عدم ثبات و تعیین تکلیف این بخش توسط قانونگذار در کشور، مخاطرات و هزینه‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد. با بسته شدن کریپتولند، مردم ترجیح دادند که با انتقال دارایی‌هایشان به درگاه‌های رمزارزهای خارجی، ریسک کمتری متحمل شوند. بی‌توجهی مسئولان به چنین پدیده مهمی که اکنون در سراسر جهان همه گیر شده و مشتریان خاص خود را دارد، باعث فرار سرمایه بیشتری از کشور می‌شود.

ضمن اینکه صرافی‌های خارجی یک خطر بزرگ برای ایران محسوب می‌شوند؛ چرا که این صرافی‌ها ایرانیان را با وجود شرایط تحریم پذیرش می‌کنند. همین موضوع سوالات زیادی را در خصوص چگونگی این کار و احراز هویت کاربران ایرانی مطرح می‌کند و این اصل خطر است!

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها