پنجشنبه, 30 فروردین 1403 2024,April

سبقت زیان انباشته بانک‌ها از بودجه کرونا/ کدام بانک‌ها وضعیت بهتری دارند؟

24 خرداد 1401
سبقت زیان انباشته بانک‌ها از بودجه کرونا/ کدام بانک‌ها وضعیت بهتری دارند؟

به گزارش بانک اول صورت‌های مالی سالانه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۹، ۱۲ بانک بورسی در سایت کدال نشان می‌دهد که تا این تاریخ پنج بانک موفق به سودآوری شده‌اند اما هفت بانک همچنان زیان انباشته کلان دارند.

درحالی که بانک‌ها در سال ۹۹ با فعالیت در بازارهای مالی بخش اعظمی از زیان‌های خود را جبران کردند، مجموع زیان انباشته این هفت بانک بورسی نزدیک به ۱۱۹ هزار میلیارد تومان است! یعنی معادل ارزش کل پروژه‌های ۴۰۰ هزار واحدی طرح ملی مسکن.

برای درک بهتر بزرگی این عدد خوب است بدانید کل مبلغی که سال گذشته دولت به مردم و کسب‌کارها وام داد تا از بحران اقتصادی کرونا گذر کنند در مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود! با این حال هنوز هم بانک‌مرکزی سکوت در پیش گرفته است.

آینده

آخرین صورت‌مالی منتشر شده بانک آینده در سال ۹۹، شش ماهه و ۹ ماهه بود. براساس صورت‌های مالی گذشته، در شش ماهه ابتدایی سال ۹۹، بانک آینده ۱۷٫۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشت.

اما صورت مالی سالانه بانک آینده که مربوط به پایان سال ۹۹ است نشان می‌دهد زیان این بانک بیش از دو برابر شده و با ۱۷٫۵هزار میلیارد رشد به ۳۷٫۶هزار میلیارد تومان رسیده است.

میزان زیان بانک آینده در واقع حدود چهار برابر درآمد نفتی کشور در سال گذشته و فقط پنج هزار میلیارد کمتر از یارانه نقدی کل جمعیت ایران برای یکسال است.

سرمایه

 

سرمایه تا ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ معادل ۸۰ برابر سرمایه‌ خود زیان به بار آورده بود و حالا صورت‌مالی سالانه این بانک خبر می‌دهد که حجم زیان به قوت خود پا برجاست

این بانک سال ۹۷ معادل ۱۹٫۶ هزار میلیارد تومان، سال ۹۸ معادل ۲۶٫۹ هزار میلیارد تومان و سال ۹۹ معادل ۳۲٫۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است.

این نشان می‌دهد در حالی که سایر بانک‌ها در سال ۹۹ با فعالیت در بازارهای مالی توانستند وضعیت خود را بهبود دهند، بانک سرمایه همچنان بیش از ۲۱ درصد افزایش زیان داشته است.

همانطور که گفته شد زیان فعلی این بانک نه تنها ۸۰ برابر سرمایه خودش است بلکه برای تاسیس دو بانک به بزرگی سومین بانک بورس ایران، یعنی صادرات، کافی است!

شهر

زیان انباشته بانک شهر پایان آذر ماه سال گذشته ۲۱٫۹هزار میلیارد تومان بود. حالا صورت مالی منتهی به پایان اسفندماه سال ۹۹ این بانک نشان می‌دهد رقم زیان انباشته این بانک تا پایان سال ۲۱٫۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

با توجه به این که ماهانه سه هزار و ۶۰۰میلیارد تومان یارانه به ۷۸ میلیون ایرانی داده می‌شود. پس این مقدار پول می‌تواند برای بودجه شش تا هفت ماه یارانه کل کشور کافی باشد.

ایران‌زمین

 

 

بانک ایران زمین هم در این میان درجا زده است و در حالی که بیشتر بانک‌ها درحال جبران زیانشان بودند این بانک زیان ۷٫۷ هزار میلیاردی خود تا پایان سال ۹۸ را تا اسفند ۹۹ به ۱۲٫۶ هزار میلیارد تومان رسانده است.

رقمی بیش از درآمدهای نفتی اعلام شده برای سال گذشته که حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. جالب‌تر این که این زیان درحالی است که سرمایه ثبت‌شده ایران زمین فقط ۴۰۰میلیارد تومان است!

دی

در صورت‌مالی ۹ماهه این بانک زیان انباشته ابتدای سال ۹۹، ۱۰هزار میلیارد تومان گزارش شده بود اما گزارش سالانه نشان می‌دهد زیان انباشته ابتدای این سال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است!

بانک دی تا پایان سال ۹۹ همچنان ۷٫۲ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد. آن هم درحالی که افزایش سرمایه این بانک هنوز نهایی نشده و سرمایه ثبت شده آن در حال حاضر فقط ۶۴۰ میلیارد تومان است.

پارسیان

پارسیان هم مثل ایران‌زمین به زیانش دامن زده. این بانک که تا پایان سال ۹۸،۴٫۷ هزار میلیارد تومان زیان داشته، تا پایان سال گذشته بیش از ۲۴ درصد بر این زیان افزوده و حالا ۵٫۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کرده است.

جالب است بدانید این رقم حدود برابر بودجه امسال سازمان صدا و سیماست.

صادرات

صورت مالی مربوط به ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ خبر می‌داد که این زیان تا ۳٫۲ هزارمیلیارد تومان کاهش یافته است.

حالا هم آخرین صورت مالی همین سال نشان می‌دهد که مبلغ زیان کمتر هم شده و به ۱٫۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

برای درک بهتر این رقم خوب است بدانید این مبلغ زیان معادل مجموع بودجه سالانه سه استان البرز، سمنان و چهارمحال و بختیاری است.

گردشگری

گردشگری که تا پایان سال گذشته ۱۶۶ میلیارد تومان زیان انباشته داشته. این مبلغ تا پایان شش ماه اول سال ۹۹به ۱۸ میلیارد تومان رسیده و ظاهرا تا پایان این سال کاملا جبران شده است.

صورت مالی سالانه منتهی به اسفند ۹۹ می‌گوید حالا گردشگری ۴۶۴ میلیارد تومان سود انباشته دارد.

رفاه

بانک رفاه کارگران تا پایان سال ۹۸، ۵۷۲ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. با این حال ظاهرا تا پایان ۹۹ موفق شده این زیان را جبران کند و ۱٫۵ هزار میلیارد تومان هم سود برای خودش دست‌وپا کند.

اقتصادنوین

بانک اقتصاد نوین هم مثل رفاه تا اسفند ۹۹، ۱٫۵ هزار میلیارد تومان سود انباشته ثبت کرده است. البته این بانک تا پایان سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است اما خوشبختانه طی سال موفق به جبران زیان و کسب سود شده است.

تجارت

بانک تجارت تا پایان سال گذشته بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان و حتی تا آذر ماه ۹۹ هنوز بیش از یارانه ماهانه تمام مردم ایران(۳٫۶ هزار میلیارد تومان) زیان انباشته داشته.

صورت مالی ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۹ این بانک حاکی از آن بود که ۴٫۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

اما صورت مالی سالانه منتهی به اسفند ماه ۹۹ آن نشان می‌دهد تا پایان سال نه تنها این زیان را به صفر رسانده بلکه موفق به کسب ۳٫۶ هزار میلیارد تومان سود انباشته هم شده است.

ملت

صورت مالی بانک ملت هم می‌گوید این بانک تا پایان دوره یکساله ۹۹، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان سود انباشته داشته و ظاهرا بهترین وضعیت را از این نظر در میان بانک‌ها دارد.

تجارت نیوز

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان بانک هایی که در پایان سه ماه اول امسال مورد بررسی نهایی قرار گرفته اند به همراه اطلاعات تسهیلات کلان غیرجاری به تفکیک هر بانک به روزرسانی و منتشر شد.
بانک اول - در حال حاضر مشتریان بانک‌ها می‌توانند از طریق درگاه‌های اینترنت و موبایل ۲۳ بانک مبتنی بر شماره شبا، روزانه ۱۰ میلیون تومان و در داخل شعب بانک‌ها نیز ۱۵ میلیون تومان جابجا کنند.
بانک اول - معاون نظارت بانک مرکزی اعلام کرد:‌ با توجه به پایان مهلت ارزیابی بانک‌های متخلف در زمینه عدم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده سرمایه گذاری مدت‌دار، شش بانک از نرخ‌های تعیین شده تخطی کرده‌اند که پرونده یکی از آنها در حال ارسال به هیات انتظامی بانک‌ها است.
بانک اول - بانک مرکزی اعلام کرد: فهرست بدهکاران بانکی حداکثر تا دو هفته آینده به صورت رسمی بر روی تارنمای این بانک منتشر می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها