جمعه, 10 فروردین 1403 2024,March

افرادی که دسته چک ندارند چگونه می توانند چک صادر کنند؟

24 خرداد 1401
 افرادی که دسته چک ندارند چگونه می توانند چک صادر کنند؟

به گزارش بانک اول، مطابق با مقررات موجود و مصوبات بانک مرکزی، افرادی که دارای حساب جاری بوده اما فاقد دسته چک هستند، می‎توانند در هر تقاضا حداکثر ۲ فقره و در طول سال در مجموع، حداکثر ۵ فقره چک از بانک دریافت کنند که به این چک، چک موردی گفته می‏شود.

 بانک مرکزی، بخشنامه چک موردی را بر اساس تبصره ۲ ماده ۶ اصلاحیه قانون جدید چک به تمامی بانک‎ها ابلاغ و تاکید کرده است که اجرای این مقررات از مرداد سال ۱۴۰۰ الزامی است.

 

ویژگی‎های صدور چک موردی عبارتند از اینکه:

فرد متقاضی اخذ چک موردی، در هر سال حداکثر می‎تواند ۵ فقره چک موردی دریافت کند.

چک موردی غیرقابل انتقال است و فقط کسی که چک در وجه او صادر شده است، می‎تواند چک را وصول کند.

فرد متقاضی اخذ چک موردی، باید دارای حساب جاری بدون دسته‎چک در بانک محال‎علیه باشد.

قبل از تعیین تکلیف نسبت به چک‎های موردی سابق در سامانه صیاد یا ارائه به بانک، چک موردی جدید صادر نمی‌شود.

سقف مبلغ مجاز سالیانه برای صدور چک موردی بر اساس شیوه‎نامه موضوع ماده ۷ دستورالعمل اجرایی ماده ۶ اصلاحی قانون است. بر اساس ماده ۷ این دستورالعمل، سقف اعتبار مجاز متقاضی دسته‎چک اعم از اشخاص حقیقی دارای حساب جاری غیرتجاری، اشخاص حقیقی دارای حساب جاری تجاری و اشخاص حقوقی، حسب مورد با توجه به انفرادی یا مشترک بودن حساب و نیز متناسب با نتایج گزارش اعتباری و امتیاز اعتباری دریافتی از شرکت‌های اعتبارسنجی یا گزارش رتبه‌بندی دریافتی از مؤسسات رتبه‌بندی اعتباری، توسط سامانه صیاد بر اساس شیوه‎نامه‎ای که توسط بانک مرکزی تدوین می‎کند و به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد، محاسبه خواهد شد. تا قبل از ابلاغ شیوه‎نامه یادشده صرفاً رتبه اعتباری یا امتیاز اعتباری مذکور به وی اعلام می‌شود.

قوانین و مقررات ناظر بر چک‎های موردی، کلیه قوانین و مقرراتی است که در مورد چک‎‏های عادی وجود دارد.

برای تسویه چک موردی می‎بایست ثبت مشخصات آن و نیز ثبت عملیات تسویه در سامانه صیاد انجام گیرد.

دارنده چک موردی این امکان را دارد که بتواند از طریق سامانه صیاد، آخرین وضعیت صادرکننده چک را در سه سال اخیر شامل سابقه چک برگشتی و میزان تعهدات چک‎های تسویه‎نشده او را استعلام کند.
در صورت پرداخت نشدن وجه چک موردی به‎دلیل عدم موجودی کافی و یا … صاحب حساب یا وکیل یا نماینده امضا کننده چک، تا زمان پرداخت وجه چک، مشمول محرومیت‎های مندرج در ذیل ماده ۵ قانون جدید صدور چک و نیز محرومیت استفاده از چک جدید می‎شود.

به افراد ذیل چک موردی تعلق نمی‎گیرد:

اشخاص دارای چک برگشتی که رفع سوء اثر انجام نشده است، اعم از چک عادی یا موردی؛ اشخاص معسر از پرداخت محکوم‎به، افراد ورشکسته؛ همه افرادی که به‎موجب رای قطعی محاکم، محروم از داشتن دسته‏ چک هستند؛ وکیل یا نماینده صادرکننده چک برگشتی رفع سوء اثر نشدده از طرف اشخاص صاحب حساب و تمام افرادی که حساب جاری آنان بنا به دلایلی اعم از تصمیم مراجع قضایی یا سایر دلایل قانونی، مسدود شده باشد.

اخبار مرتبط
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‏/۰۲ مورخ ۲۱‏/۳‏/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات ‏/ آراء‏/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.
یکی از مهم‌ترین خدمات بانک‌ها، ارائه چک به متشریان متقاضی است و از گذشته تا امروز شاهد انواع مختلف آن مانند چک صیادی و تضمین شده هستیم و امروز با ارائه چک‌های الکترونیک می‌توان از همه چک‌ها به صورت دیجیتال بهره‌مند شد. چک یکی از خدماتی است که بانک برای ارائه ضمانت و تضمین در معاملات، به مشتریان خود ارائه می دهد که بسته به نوع و کاربرد معاملات انواع مختلفی دارد. چک‌های بانکی عادی، تضمینی، رمزدار، تایید شده، موردی، صیادی و الکترونیک، انواع مهم چک بانکی هستند.
در این بین افرادی هستند که با دانستن قوانین و همچنین اطلاع از سخت‌گیری‌های مجازات برای چک بلامحل، این افراد برای اینکه موقعیت خود را از دست ندهند و درگیر دادگاه و مجازات نشوند، اقدام به صدور چک با تاریخ خاص می‌کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها