چهارشنبه, 5 اردیبهشت 1403 2024,April

تفاوت چک تضمین شده رمزدار و چک رمزدار بین بانکی

24 خرداد 1401
تفاوت چک تضمین شده رمزدار و چک رمزدار بین بانکی

به گزارش بانک اول، شاید اگر نگاهی به ده سال یا ۲۰ سال گذشته بیاندازید تازه متوجه شوید که نحوه پرداخت و استفاده از انواع مختلف پول و اسناد مالی با گذر زمان چه تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده است. تا چند سال پیش نه خبری از خرید آنلاین بود، نه دستگاه ATM در شهر پر بود و اگر به سال‌هایی قبل از آن برگردیم حتی چک هم وجود نداشت.

 

چک‌ها یکی از اسناد مالی و یکی از انواع پول است از زمان حضور خود در عرصه اقتصاد توانسته تغییرات زیادی را در انجام معاملات ایجاد کند. حالا امروز چک‌ها نه تنها انواع مختلفی دارند، بلکه قوانین مشخص و محکمی هم در مورد آن‌ها وجود دارد تا تاثیرگذاری و کاربرد آن را بیشتر کند.

 

در این مقاله قصد داریم به یکی از پرکاربردترین و مهمترین انواع چک یعنی چک تضمینی بپردازیم. تا پایان این مقاله هر آن چه لازم است در مورد چک تضمینی و تفاوت آن با دیگر انواع چک بدانید را توضیح می‌دهیم.

 

چک تضمینی چیست؟

در ساده‌ترین تعریف می‌توانیم بگوییم چک تضمینی چکی است که توسط خود بانک شما یا یکی از شعب آن به تقاضای شما صادر می‌شود و پرداخت وجه آن چک توسط بانک مورد نظر تضمین می‌شود. برای صدور چنین چکی نیازی به دسته چک ندارید بلکه می‌توانید با مراجعه به بانک برای صدور چک تضمینی یا تضمین شده درخواست دهید. برای وصول این چک نیز می‌توان به راحتی از طریق هریک از شعب بانک مورد نظر اقدام کرد.

 

معمولا چک تضمین شده رمزدار در وجه حامل صادر می‌شود و قطعا اعتبار آن توسط بانک صادرکننده تامین خواهد شد. در واقع آنچه که باعث اعتبار چک تضمینی می‌شود این است که در زمان صدور این چک مبلغ آن از حساب درخواست کننده کم می‌شود، بنابراین چک حکم پول نقد را دارد و حامل این چک می‌تواند به راحتی آن را به شعب بانک صادر کننده تحویل داده و پول دریافت کند.

 

قوانین چک تضمینی به چه صورت است؟

در ادامه به برخی از مهمترین قوانینی که در رابطه با چک تضمینی (تضمین شده) وجود دارد می‌پردازیم:

 

فرد درخواست دهنده چک و یا پشت نویس‌ها حق ندارند پرداخت وجه چک تضمین شده را مسدود کنند.

فوت، حجر و ورشکستگی صادرکننده چک اخلالی در وصول چک ایجاد نمی‌کند و در صورتی که این چک برای شخصی صادر و یا پشت نویسی شده باشد حتی طلب کاران صادر کننده چک نیز نمی‌توانند و حق ندارند وجه این چک را توقیف کنند.

همه چک‌های تضمین شده باید دارای رمز، شماره امضا، مهر شعبه بانکی و مهر صاحب امضا باشند.

چک تضمین شده برای این مصارف صادر می‌شوند: واریز به حساب‌های قرض الحسنه جاری، پس اندازه و کوتاه مدت – واریز تعهدات و دین ها، واریز به حساب دولتی – صدور حواله به شهرستان‌ها – پرداخت نقدی به اشخاص و …

مبلغ چک حتما باید به وسیله ماشین چک نویسی روی چک پرفراژ گردد.

 

نکته مهم در مورد چک تضمینی این است که این چک‌ها فقط توسط بانک صادر می‌شوند و پرداخت آن نیز از طریق شعب همین بانک انجام می‌شود، لذا بانک‌های دیگر حقی در مورد صدور چک تضمینی ندارند. البته این مسئله مانع وصول چک صادر شده در بانک‌های دیگر نیست، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که در صورت وصول چک در شعب بانک صادر کننده چک تضمینی واریز آن در همان لحظه انجام خواهد شد، اما در صورتی که از بانک دیگری اقدام به وصول کنید واریز آن ۱ روز کاری زمان خواهد برد. لازم به ذکر است که چک‌های تضمین‌شده قابل‌مسدودشدن و توقیف‌کردن نیستند و ورشکستگی و فوت کسی که چک را صادر کرده است، تأثیری در وصول آن ندارد.

 

 

برای صدور چک تضمینی باید چکار کنیم؟

برای صدور چک بانکی بعد تهیه مدارک لازم باید مراحل لازم را انجام دهید. مدارک مورد نیاز برای صدور چک تضمینی شامل موارد زیر است:

 

فرم پرشده نمونه ۳۹۶ به عنوان درخواست صدور چک رمزدار شهری (چک تضمین شده رمزدار)

رسید دریافت یا برداشت وجه برابر با مبلغ چک تضمین شده

 

همچنین برای صدور چک تضمینی بعد از تهیه این مدارک باید مراحل زیر را طی کنید:

امضا بر روی سند ۳۹۶ و تحویل آن

پرفراژ سند حسابداری و تایید دریافت وجه

صدور چک تضمین شده رمزدار شهری و امضا روی ته سوش چک صادرشده

تحویل چک به مشتری

 

تفاوت چک تضمین شده با چک رمزدار چیست؟

«چک تضمین شده رمزدار شهری» و «چک رمزدار بین بانکی». بخاطر وجود کلمه رمزدار در هر دو عبارت گاهی شاهد این هستیم که این دو باهم اشتباه گرفته می‌شوند، در حالی که این دو تفاوت‌هایی با هم دارند.

 

برای شناخت تفاوت چک تضمین شده با چک رمزدار بد نیست با چک رمزدار بیشتر آشنا شویم.

 

چک رمزدار بین بانکی چیست؟

این چک برای انتقال پول بین دو بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند چک تضمین شده، پرداخت چک رمزدار بین بانکی نیز از سمت بانک تضمین می‌شود و این چک نیز حکم پول نقد را دارد. برای صدور این چک نیز نیاز به دست چک ندارید و باید برای صدور آن از بانک خود درخواست کنید.

 

یکی از تفاوت‌های چک بین بانکی با چک تضمین شده این است که چک تضمین شده می‌تواند در وجه حامل صادر شود، اما این امکان در چک بین بانکی وجود ندارد و چک بین بانکی حتما باید در وجه شخص گیرنده صادر شود.

 

همچنین در این چک باید شماره حساب و کد شعبه بانکی که شخص گیرنده چک در آن بانک حساب دارد در چک مشخص شود. برای نقد کردن چک بین بانکی نیز باید به شعبه بانک درج شده در چک مراجعه شود. در این صورت پول در همان روز به حساب مقصد واریز می‌گردد.

 

قوانین جدید درباره صدور چک تضمینی

اما در سال‌های اخیر مصوباتی در مورد چک‌های تضمینی اضافه و تمدید شده است. اکنون این مقررات به مقرراتی که در مورد چک‌های تضمینی گفتیم اضافه شده است.

 

بر اساس قوانین جدید همچنان چک تضمینی در وجه ذینفع صادر می‌شود و پشت نویسی و انتقال چک تضمین شده به شخص دیگر امکان پذیر نیست.

 

برای صدور و تحویل چک تضمینی باید فرم درخواست توسط متقاضی در شعبه و در حضور متصدی بانک پر شود و مشخصات و اطلاعات لازم در آن درج شود.

چک تضمینی تنها می‌تواند در وجه گیرنده صادر شود.

مشخصات گیرنده چک تضمینی بر حسب مورد نیاز باید روی برگ چک مشخص گردد.

وصول چک تضمینی تنها برای گیرنده امکان پذیر است.

ظهرنویسی و انتقال چک تضمین شده به افراد دیگر ممکن نیست.

ابطال چک تضمین شده در صورت درخواست متقاضی صدور یا وکیل یا نماینده وی امکان پذیر است و نیازی به ظهرنویسی آن وجود ندارد.

اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک‌ها مسئول اجرای مفاد این مصوبه هستند.

اخبار مرتبط
یکی از مهم‌ترین مزایا چک صیادی، امکان استعلام از وضعیت اعتباری صاحب چک پیش از معامله است.این کار از طریق سامانه صیادی و کد ۱۶ رقمی روی چک انجام می‌شود.
اسماعیل محمدجانی ضمن تشریح آخرین وضعیت عملیاتی‌سازی ابزارهای نوین تأمین مالی زنجیره تأمین مانند اوراق گام و فاکتورینگ از عملیاتی‌سازی ابزار «برات الکترونیکی» در آینده نزدیک و هم‌چنین اجرایی‌سازی ابزار جدید تأمین مالی با عنوان «کارت رفاهی متصل به اوراق گام» در سال جاری خبر داد.
در زمان دریافت هر فقره چک از شخص صادرکننده، باید در مورد نقد شدن آن کاملاً مطمئن شوید. همان‌طور که گفتیم، وضعیت نقدینگی چک صیادی برعکس چک‌های قدیمی قابل بررسی است. در واقع برخلاف گذشته، می‌توانید از خوش‌حسابی صاحب چک و وضعیت اعتباری او مطمئن شوید.
در ادامه هم سیاوش غیبی پور دیگر کارشناس اقتصادی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: افزایش شفافیت در حوزه معاملاتی که با چک‌های الکترونیکی شکل می‌گیرد علاوه بر مزیت‌هایی که برای خود افراد دارد در بحث‌های مالیاتی و موارد اقتصادی هم به کمک دولت خواهد آمد. همچنین می‌تواند به رونق معاملات و حتی کاهش بار ترافیکی و صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها نیز کمک شایانی کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
جواد عراقچی
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

فقط هدف خارج کردن پول نقد نفت از دست مردم.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها