ﺳﻪشنبه, 4 اردیبهشت 1403 2024,April

آشنایی باانواع دلار

24 خرداد 1401
آشنایی باانواع دلار

البته در حال حاضر دلار انواع مختلفی دارد که در واقع تعریف اصطلاحات و نام‌های متفاوت آن در کشورهای مختلف محسوب می‌شوند.

به گزارش بانک اول همانطور که می‌دانید علامت دلار آمریکا، $ است و شناخت انواع گوناگون آن در ایران به ما کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری این ارز را در داخل ایران خرید و فروش کنید. در ادامه این مطلب به معرفی انواع این ارز می‌پردازیم؛

دلار تهران ؛ سبزه میدان، افشار و منوچهری

دلار تهران، همانطور که از نامش پیداست، دلاری است که در پایتخت معامله می‌شود. اما باز هم ممکن است قیمت دلاری که در سبزه میدان خرید و فروش می‌شود با دلار منوچهری متفاوت باشد، از همین رو دلار تهران هم به سه شاخه سبزه میدان، افشار و منوچهری تقسیم می‌شود.

 دلار مشهد و اهمیت جغرافیا

دلار مشهد هم مانند دلار تهران، دلاری است که در مشهد خرید و فروش می‌شود. اما نکته اینجاست که در شرایط ویژه اقتصادی که نوسانات ارز یکی از ارکان آن است، تقاضا برای دلار نقدی افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن حتی حمل ارز از محل عرضه اولیه تا مقصد، بر قیمت آن اثرگذار است. بنابراین فاصله جغرافیایی اهمیت پیدا می‌کند و اینجاست که قیمت دلار مشهد که از نواحی مرزی است، ارزان‌تر از تهران گزارش می‌شود؛ چراکه در نقاط مرزی، مبادلات بیشتر نقدی است تا بانکی.

دلار سلیمانیه و دلار هرات

تفاوت دلار سلیمانیه و دلار هرات با نقاط دیگر هم همان تفاوت دلار مشهد با تهران است. اما در مرز سلیمانیه، ما با قاچاقچیان هم روبرو هستیم! با این وجود دلار سلیمانیه ارزان‌تر از تهران و مشهد است و دلار هرات، از آن هم ارزان‌تر.

دلار مسافرتی ؛ هم‌قیمت با دلار آزاد

طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی باید یک درصد بالاتر از دلار نیمایی قیمت‌گذاری شود، اما چون با فقدان ارز ثانویه – نیمایی- مواجهیم، دلار مسافرتی مطابق با دلار آزاد محاسبه می‌شود. حال، دلار نیمایی چیست؟

دلار نیمایی ؛ دلار 4 هزار و 200 تومانی

زمانی که دولت اعلام کرد که صادرکنندگان باید با قیمت چهار هزار و 200 تومان، ارزهایشان را به واردکنندگان بفروشند، سامانه‌ای برای انجام این معاملات به وجود آمد. البته چندان تجربه موفقی نبود و پس از آن اعلام شد که در بسته جدید ارزی قیمت دلار نیمایی می‌تواند با توافق بین خود صادرکنندگان و واردکنندگان تعیین شود.

حواله دلار ؛ ارزان تر از دلار نقدی

صرافی‌هایی که دارای حساب ارزی در خارج از کشور هستند، دلار را برای متقاضیان حواله می‌کنند. در این نوع دلار، اسکناسی در کار نیست پس قیمت آن هم ارزان‌تر از دلار نقدی است.

دلار فردایی ؛ غیررسمی

گاهی دلار امروز معامله می‌شود و فردا تحویل داده می‌شود، این شیوه مخصوص بازارهای غیررسمی با نوسانات متفاوت است. بنابراین الزامی وجود ندارد که ارزان‌تر از دلار رسمی یا گران‌تر از آن باشد. بلکه بر اساس پیش‌بینی‌های فعالان، قیمت آن تغییر می‌کند.

دلار سنا ؛ میانگین صرافی‌ها

سنا همان سایتی است که بانک مرکزی آن را به راه انداخت تا متوسط قیمت دلار صرافی‌ها را در آن اعلام کند. ولی نرخ  این سایت با بازار آزاد متفاوت بود؛ از آن رو که صرافی‌ها برای ثبت قیمت در سامانه، فاکتورهای دیگری را هم در نظر می‌گیرند.

اخبار مرتبط
آنطور که بازوی رسانه‌ای بانک مرکزی تحلیل کرده است این احتمال وجود دارد که با تداوم روند نزولی قیمت هر دلار آمریکا حتی تا پایان سال به ۴۷هزار تومان هم برسد.
قیمت جهانی طلا امروز با عقب نشینی دلار آمریکا افزایش یافت و کاهش قیمت روز گذشته را جبران کرده است. به نظر می‌رسد احتمال ادامه سیاست‌های سختگیرانه فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا را در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار خواهد داد. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مربوط به شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا هستند که قرار است در روز پنجشنبه منتشر شود و سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا ارائه دهد.
بانک اول - امروز در بازار قیمت سکه امامی نسبت به روز گذشته ۷۵ هزار تومان پایین آمد و به ۱۳,۳۷۵,۰۰۰ (سیزده میلیون و سیصد و هفتاد و پنج هزار) تومان رسید. قیمت طلا و دلار هم کاهش یافت.
بانک اول - امروز قیمت سکه امامی در بازار بالا رفت و با رشد ۱۴۵ هزار تومانی که تجربه کرد، ۱۳,۵۰۵,۰۰۰ (سیزده میلیون و پانصد و پنج هزار) تومان نرخ گذاری شد. قیمت دلار اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها