پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

ضرورت ثبت معاملات خودرو در سامانه

24 خرداد 1401
ضرورت ثبت معاملات خودرو در سامانه

به گزارش بانک اول سعید موتمنی ضمن اشاره به ضروری بودن فعالیت سامانه ثبت معاملات خودرو، یادآور شد: زیرساختهای راه‌اندازی سامانه هوشمند ثبت معاملات خودرو و آموزش‌های آن از سال ۱۳۹۱ اجرایی شده و تمامی اتحادیه‌های نمایشگاهداران خودرو در سراسر کشور آموزشهای لازم را دریافت کرده‌اند؛ قطعا با شروع فعالیت این سامانه مشکلات مربوط به حوزه خرید و فروش خودرو کاهش خواهد یافت.

طبق اعلام اتاق اصناف ایران، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: فعالیت این سامانه حذف واحدهای غیر مجاز صنف خودرو را به دنبال خواهد داشت و باعث از بین رفتن خرید و فروش‌های غیرقانونی میگردد.

وی ضمن اشاره به افزایش تعداد پرونده‌های وارده به محاکم قضایی به دلیل اختلافات و جرائم در حوزه خرید و فروش خودرو، خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از جرائم و دعاوی ناشی از خرید و فروش خودرو همچون سرقت، جعل، فرار مالیاتی، ایجاد و فعالسازی سامانه ثبت معاملات خودرو ضروری است. 

شفاف‌سازی معاملات، و کاهش کلاهبرداری‌ها و حذف معاملات غیرقانونی

عضو کمیته مشورتی نمایشگاهداران اتومبیل کشور ادامه داد: فعالیت سامانه ثبت معاملات خودرو نیاز امروز جامعه است. این سامانه موجب شفاف‌سازی در معاملات و کاهش تخلفات و کلاهبرداری‌ها در حوزه خرید و فروش خودرو شده و رضایت بیشتری را برای خریدار و فروشنده به دنبال خواهد داشت.

موتمنی راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو را هدف اصلی اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو دانسته و گفت: سال‌هاست که دریافت مجوز فعالیت توسط اتحادیه پیگیری می‌شود و اجرایی شدن این طرح، یکسان‌سازی روند تنظیم و ثبت قراردادها، جلب اعتماد مردم برای مراجعه به نمایشگاه‌ها، حفظ و نگهداری سوابق قراردادهای واحدهای صنفی، جلوگیری از فروش همزمان یک خودرو به بیش از دو نفر، جلوگیری از فعالیت فروشندگان و نمایشگاهداران غیرمجاز، مکانیزه کردن فعالیت نمایشگاهداران و حذف قولنامه‌های دستی و کاهش فرار مالیاتی وکاهش تخلفات را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به فراهم بودن زیرساختها و زمینه‌های اجرایی این سامانه و مزایای مثبتی که خواهد داشت، امید است دارد که باتوجه به پیگیریهای انجام شده از سوی اتاق اصناف ایران، زمینه فعالیت سامانه مذکور به طور رسمی ظرف چندماه آینده صورت پذیرد.

لازم به یادآوری است که دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز، رئیس وقت اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه سامانه کشوری ثبت معاملات خودرو در کشور راه‌اندازی شده و اکثریت دفاتر فروش خودروی دارای مجوز صنفی، به این سامانه وصل شده‌اند، از مصرف‌کنندگان خواست هرگونه معامله خودرو را در سامانه ثبت معاملات خودرو ثبت کنند. 

وی ضمن تاکید براینکه با ثبت معاملات خودرو در این سامانه امکان سوءاستفاده و فروش خودروهای سرقتی تا حد بسیاری کاهش می‌یابد، اعلام کرده بود: با ثبت معاملات در این سامانه تنها مالک خودرو قادر خواهد بود که خودروی خود را برای فروش عرضه کند؛ چراکه در غیراینصورت با اخطار سیستم مواجه خواهد شد.

همچنین در این زمینه، اسفند ماه سال گذشته نیز، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت معاملات خودرو خبر داده بود./ایسنا

اخبار مرتبط
این مقام مسئول ادامه داد: واردات خودروهای جانبازان هم فقط مربوط به سازمان توسعه تجارت نیست و کار سازمان در این رابطه انجام شده و منتظر هستیم بانک مرکزی مدل تخصیص ارز و بنیاد شهید هم گروه‌هایی که قرار است ارز بگیرند را مشخص کند.
لازم به ذکر است که کلیه شرایط عمومی و اختصاصی بخشنامه‌های فراخوان اولویت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو (متقاضیان عادی) در خصوص متقاضیان این بخشنامه نیز لازم‌الاجرا خواهد بود. علاوه بر این، برنامه‌های فروش پیش‌فروش ارائه شده در این بخشنامه، مشمول مصوبه 473 شورای رقابت می‌باشد و در صورت افزایش قیمت محصول در زمان تحویل، بخش معادل پیش‌پرداخت مشمول افزایش قیمت نخواهد شد.
بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار ۵۵ میلیون تومان ریزش داشت و به قیمت ۹۴۵ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۱۵ میلیون تومان ارزان شده و ۸۲۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها