پنجشنبه, 6 اردیبهشت 1403 2024,April

جداسازی یارانه بعد از ازدواج / افراد مجرد هم می‌توانند یارانه‌شان را جدا کنند؟

24 خرداد 1401
جداسازی یارانه بعد از ازدواج / افراد مجرد هم  می‌توانند یارانه‌شان را جدا کنند؟

به گزارش بانک اول یارانه کمک مالی دولت برای افزایش رفاه زندگی مردم است که به سرپرست هر خانواده تعلق می‌گیرد. جدا کردن یارانه بعد از ازدواج یکی از کارهایی است که زوج‌ها در مسیر استقلال از خانواده انجام می‌دهند. طلاق و تغییر سرپرست از علل دیگر جدا کردن یارانه است.

پسری که قبل از ازدواج کردن پدر او سرپرست خانواده است و یارانه به حساب او می رود، خود سرپرست یک خانواده جدید می شود. زوجین بعد از ازدواج با این سوال روبرو می شوند که چگونه باید یارانه را جدا کرد؟ یا بنا به دیگر دلایل مانند طلاق یا فوت سرپرست حتی افراد مجرد که از خانواده خود جدا زندگی می کنند قصد می کنند که یارانه را جدا کنند، اما جدا کردن یارانه بعد از ازدواج، احتیاج به شرایط خاصی دارد که در اولین قدم باید به مراکز مشخص مراجعه کنیم که می توانید ادرس این مراکز را از پلیس به علاوه ۱۰ دریافت کنید.

وقتی یکی از اعضای خانواده ازدواج کند می‌تواند یارانه خود را از دیگر اعضا جدا کند. برای جدا کردن یارانه  بعد از ازدواج خود لازم است اول به مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و با در دست داشتن مدارک زیر اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

۱. مدارک شناسایی والدین زوج، شامل کارت ملی، شناسنامه و کپی مدارک

۲. مدارک شناسایی زوج شامل شناسنامه، کارت ملی و کپی تمامی مدارک

۳. تهیه اصل و کپی عقدنامه رسمی زوج

مشکلات جدا کردن یارانه بعد از ازدواج

در سال‌های اخیر دولت تلاش کرده است تا خانواده‌های کم درآمد و نیازمند جامعه تحت حمایت پرداخت یارانه قرار بگیرند و یارانه‌هایی که به افرادی با درآمد بالا تعلق گرفته است قطع شود. با این تفاسیر هنوز هم خانواده‌های نیازمندی هستند که یارانه دریافت نمی‌کنند و حتی می‌توان گفت زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده و کم درآمد هستند و سرمایه مشخصی نیز ندارند از دریافت یارانه محروم هستند و باید شناسایی شوند. یعنی جدا کردن یارانه بعد از ازدواج نیز خالی از اشکال نیست، چرا که ممکن است زمانی که زوج‌های جوان نام خود را از لیست خانواده خود حذف کرده و نام خود را در لیست خانواده  جدید ثبت می‌کنند، یارانه آنها کامل قطع شود و هستند زوج‌هایی که تحت حمایت پدر بوده یا شرایط اقتصادی خوبی هم دارند ولی یارانه به آنها تعلق می‌گیرد. بنابراین مهم است که دولت در شناسایی افرادی که نیاز به یارانه دارند اقدامات دقیق‌تری انجام دهد.

تغییر سرپرست به علت بدسرپرست بودن

همچنین اگر سرپرست خانوار، مفقود شود، مصرف‌کننده مواد مخدر یا زندانی باشد، خارج از ایران زندگی کند و دارای بیماری روحی و روانی باشد امکان تغییر سرپرست خانوار وجود دارد که پس از پدر سرپرستی به مادر خانواده و در صورت داشتن سن قانونی فرزند ارشد به عنوان سرپرست جدید باید معرفی شود. مدارک مورد نیاز برای تغییر سرپرست با توجه به علت تغییر به این شرح است:

حکم مرجع قضائی ذی‌صلاح،

گواهی پزشکی قانونی،

گواهی یکی از بیمارستان‌های روانی مراکز نگهداری این قبیل از افراد که صلاحیت آنها به تایید وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی رسیده باشد،

گواهی سازمان بهزیستی محل،

گواهی از زندان مربوط ضروری،

گواهی لازم از معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه.

آیا افراد مجرد می‌توانند یارانه خود را جدا کنند؟

افراد مجرد نمی‌توانند یارانه خود از سرپرست خانواده جدا کنند و فقط امکان تغییر سرپرست به علت بدسرپرست بودن که در بالا ذکر شد، امکان پذیر است.

فرزند تازه به دنیا آمده نیاز به ثبت نام ندارد و سازمان ثبت احوال تغییر در تعداد خانوار را به سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام خواهد کرد. اطلاعات خانوار به طور خودکار در سامانه ثبت نام یارانه به‌روزرسانی خواهد شد.

اخبار مرتبط
تاکنون مبلغ یارانه مازاد برای این دسته از مادران معادل ۴۰۰ هزار تومان بود؛ اما اکنون طبق اظهارات صورت مرتضوی، اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶۰۰ هزار تومان برای مادران واجد شرایط در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند.
سخنگو سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این خصوص به مهر گفت: در خانوارهای دهک دهم افرادی هستند که به واسطه وجود یکی از فرزندان یا یکی از اعضای زیرمجموعه آنها باعث شده که آن خانواده جز دهک دهم باشند. به عنوان مثال فرزند بالای ۱۸ سال دارد که دارای درآمد بوده و حقوق بالاتر از سایر اعضای خانوار دارد و همین امر سبب می‌شود که خانوار در دهک دهم قرار گیرد.
حضور فرزندان خانوار بالای ۱۸ سال و شاغل در خانواده سطح درآمد پدر خانواده را به عنوان سرپرست خانوار افزایش می‌دهد. این امر خانوار را در دهک دهم قرار داده و یارانه نقدی ندارد. راه‌حل چیست؟
شهروندان پیامک‌های جعلی با عناوین مشابه میزان یارانه معیشتی، ثبت نام و دریافت کالابرگ الکترونیک را نادیده بگیرند و هرگز بر روی لینک‌های آنها کلیک نکنند و در صورت دریافت پیامک حاوی لینک کالابرگ الکترونیکی و یا بسته معیشتی از طرف دوستان و افراد مورد اعتماد، بدانید که این پیامک نشان دهنده هک شدن و آلوده بودن تلفن همراه آنها به بدافزار بوده و دلیلی بر اصالت و تایید پیامک و لینک نیست.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
محمد رضا قاسم زاده
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام خسته نباشید، ،،آقای دولت چنان درباره یارانه سختگیرانه عمل می‌کند انگار چند میلیون یارانه به خانوار میده مثل امارات، عربستان، وووو،،،تورا خدا این یارانه راهم قطع کن اما شرایط این‌قدر نذار که مردم حوصله بدو بدو کردنو ديگه ندارن، ،،لطفان یارانه به نیازمندان بده آقای دولت ولی پولی بده با افتخار بگی یارانه میدم، نه ۴۵تومن که پول یک شانه تخم مرغ هم نمی‌شه، بسسسسه،،،،باتشکر از کانال بانک اول

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها